Scandlines protesterer: Femern-prognose bygger på forhøjede billetpriser

Scandlines protesterer: Femern-prognose bygger på forhøjede billetpriser

Hverken lastbiler eller personbiler betaler så meget, som de officielle prognoser regner med for at få tilbagebetalingstiden ned på 36 år, hævder rederiet.

Vi kender kritikken af prognosen for trafikken i den Femern-tunnel, som et bredt politisk flertal efter alt at dømme giver grønt lys for fredag. Overvurderet og bygget på helt forkerte forudsætninger, har det lydt flere gange, først og fremmest fra den tidligere trafikchef i Vejdirektoratet, Knud Erik Andersen.

Læs også: Lavprisfly underminerer Femerns økonomi

Nu føjer Scandlines - der som indehaver af færgerne ganske vist er interessent i sagen - et nyt kapitel til kritikken af prognosen. Den bygger på for høje priser, hvilket pumper indtægterne op, hævder rederiet. Hvis Femern A/S i stedet havde regnet med de priser, som bilister og vognmænd rent faktisk betaler for at sejle mellem Rødby og Puttgarden i dag, kunne tilbagebetalingstiden ikke holdes nede på de 36 år, som får politikerne til at sige ja til projektet. Var betalingstiden havnet over 40 år, var politikerne begyndt at frygte rentedøden.

Tanken med den faste forbindelse under Femer Bælt er som med Storebæltsbroen og Øresundsbroen, at bilisterne skal betale de samme priser, som de i dag gør på færgerne.

Lastbiler betaler 20 pct. mindre end i prognosen

Scandlines vurderer imidlertid, at lastbilerne i praksis betaler godt 20 procent mindre, end der er regnet med i den finansielle analyse. Personbilerne slipper i praksis knap ti procent billigere.

Scandlines har ikke lyst til rykke ud med nøjagtige og opdaterede priser, som rederiet betragter som fortrolige. Men direktør Søren Poulsgaard Jensen har flere gange henvendt sig til Transportministeriet for at gøre opmærksom på, hvad han betragter som en fejl.

For knap et år siden skrev han således til en afdelingschef i ministeriet, at den faktiske gennemsnitspris for personbiler var 458 kroner. I 2014-priser regnede Femern A/S' prognose med, at personbilerne skal betale 484 for at køre gennem tunnelen.

Prognosen tager udgangspunkt i, at lastbilerne vil betale 1.730 kroner (2014) for turen. Scandlines tager kun 1.361 kroner for billetten.

Læs også: Hvis Scandlines sejler videre, falder Femern-regnestykket til jorden

Scandlines har tidligere påpeget, at trafikprognosen allerede i dag ligger over de faktiske passagertal på færgerne. Det betyder, at prognosen skyder temmelig voldsomt galt i forhold til, hvilke indtægter rederiet har fra lastbiler og personbiler, nemlig 19 procent. Prognosen vurderer, at der havner 1.370 millioner kr. i Scandlines' kasse fra billetterne. I praksis var indtægterne i 2014 1.155 mio. kr., fremgår det af Søren Poulsgaard Jensens korrespondance med ministeriet.

'Både et forkert udgangspunkt og forkerte fremtidsudsigter'

'Femern A/S' og Transportministeriet prognose hviler altså både på et forkert udgangspunkt og på forkerte fremtidsudsigter,' skriver direktøren.

Han henviser til, at prognosen forventer en vækst på 2,1 pct. i antallet af biler og lastbiler, allerede inden tunnelen til Tyskland åbner. Femern A/S har langt mere beskedne forventninger om en vækst mellem 0,5 og 1 pct., og i praksis har passagerudviklingen stort set været flad de seneste tre år.

Det er ikke muligt umiddelbart at beregne, hvor meget tilbagebetalingstiden forlænges, hvis priserne justeres ned til Scandlines' nuværende niveau.

Læs også: Prognose: Femern-tunnel kræver stort trafikspring for at klare sig

Rederiet bliver ofte kritiseret for at blande sig i debatten om Femern-tunnelen og for at forsvare sit monopol på ruten med næb og klør. Det har fået Søren Poulsgaard Jensen til at fare i blækhuset.

Det er ubegribeligt, at vi skal forsvare vores forretning

'Det opfattes tilsyneladende som mistænkeligt og grænsende til landsskadelig virksomhed, når vi i Scandlines beder om fair behandling og anvendelse af faktuelle oplysninger, når det gælder vores virksomhed,' skriver han i et indlæg, som er sendt til flere medier.

Heri gør han opmærksom på, at staten solgte Scandlines (til kapitalfonde, red.) for 11 milliarder kroner.

'Det er ubegribeligt, at vi skal forsvare eller undskylde, at vi tjener penge på at drive en forretning, som var i dårlig forfatning, og som danske politikere gerne og glædeligt tog sig godt betalt for, da de solgte den. Investeringen var betydelig, og vi har efterfølgende sikret mange hundrede arbejdspladser og investeret yderligere milliardbeløb i kapacitet og miljøforbedrende tiltag,' lyder det lille stykke lobbyisme, som indlægget er udtryk for.

Kommentarer (17)

Citat:
"Hvis Femern A/S i stedet havde regnet med de priser, som bilister og vognmænd rent faktisk betaler for at sejle mellem Rødby og Puttgarden i dag, kunne tilbagebetalingstiden ikke holdes nede på de 36 år, som får politikerne til at sige ja til projektet"

Scandlines har jo nægtet at udlevere disse tal tidligere. Ikke af konkurrencehensyn, de har jo monopol.

Hvordan kan de så tillade sig at kritisere Femern A/S for ikke at regne med dem?

Citat:
"Scandlines vurderer imidlertid, at lastbilerne i praksis betaler godt 20 procent mindre, end der er regnet med i den finansielle analyse. Personbilerne slipper i praksis knap ti procent billigere"

VURDERER?
De har jo alle tallene. Hvorfor så ikke beregne dem og være sikker i sin sag.

Citat:
"Scandlines har ikke lyst til rykke ud med nøjagtige og opdaterede priser, som rederiet betragter som fortrolige"

Klart, klart!
En stikpille fra en konkurrent må være rigeligt til at droppe Danmarkshistoriens største anlægsprojekt.

  • 12
  • 8

alle ved at prognoserne på Femern er ren løgn kender en der laver de prognoser de får færdigt udfyldt papir som de må korrigere minimalt .så lægger de navn til prognoserne .så andre kan vaske deres hænder.. politikerne VIL HAVE FEMERN.. legemeget om den bliver bygget på en løgn

  • 11
  • 6