Scandlines protesterer: Femern-prognose bygger på forhøjede billetpriser

Hverken lastbiler eller personbiler betaler så meget, som de officielle prognoser regner med for at få tilbagebetalingstiden ned på 36 år, hævder rederiet.

Vi kender kritikken af prognosen for trafikken i den Femern-tunnel, som et bredt politisk flertal efter alt at dømme giver grønt lys for fredag. Overvurderet og bygget på helt forkerte forudsætninger, har det lydt flere gange, først og fremmest fra den tidligere trafikchef i Vejdirektoratet, Knud Erik Andersen.

Læs også: Lavprisfly underminerer Femerns økonomi

Nu føjer Scandlines - der som indehaver af færgerne ganske vist er interessent i sagen - et nyt kapitel til kritikken af prognosen. Den bygger på for høje priser, hvilket pumper indtægterne op, hævder rederiet. Hvis Femern A/S i stedet havde regnet med de priser, som bilister og vognmænd rent faktisk betaler for at sejle mellem Rødby og Puttgarden i dag, kunne tilbagebetalingstiden ikke holdes nede på de 36 år, som får politikerne til at sige ja til projektet. Var betalingstiden havnet over 40 år, var politikerne begyndt at frygte rentedøden.

Tanken med den faste forbindelse under Femer Bælt er som med Storebæltsbroen og Øresundsbroen, at bilisterne skal betale de samme priser, som de i dag gør på færgerne.

Lastbiler betaler 20 pct. mindre end i prognosen

Scandlines vurderer imidlertid, at lastbilerne i praksis betaler godt 20 procent mindre, end der er regnet med i den finansielle analyse. Personbilerne slipper i praksis knap ti procent billigere.

Scandlines har ikke lyst til rykke ud med nøjagtige og opdaterede priser, som rederiet betragter som fortrolige. Men direktør Søren Poulsgaard Jensen har flere gange henvendt sig til Transportministeriet for at gøre opmærksom på, hvad han betragter som en fejl.

For knap et år siden skrev han således til en afdelingschef i ministeriet, at den faktiske gennemsnitspris for personbiler var 458 kroner. I 2014-priser regnede Femern A/S' prognose med, at personbilerne skal betale 484 for at køre gennem tunnelen.

Prognosen tager udgangspunkt i, at lastbilerne vil betale 1.730 kroner (2014) for turen. Scandlines tager kun 1.361 kroner for billetten.

Læs også: Hvis Scandlines sejler videre, falder Femern-regnestykket til jorden

Scandlines har tidligere påpeget, at trafikprognosen allerede i dag ligger over de faktiske passagertal på færgerne. Det betyder, at prognosen skyder temmelig voldsomt galt i forhold til, hvilke indtægter rederiet har fra lastbiler og personbiler, nemlig 19 procent. Prognosen vurderer, at der havner 1.370 millioner kr. i Scandlines' kasse fra billetterne. I praksis var indtægterne i 2014 1.155 mio. kr., fremgår det af Søren Poulsgaard Jensens korrespondance med ministeriet.

'Både et forkert udgangspunkt og forkerte fremtidsudsigter'

'Femern A/S' og Transportministeriet prognose hviler altså både på et forkert udgangspunkt og på forkerte fremtidsudsigter,' skriver direktøren.

Han henviser til, at prognosen forventer en vækst på 2,1 pct. i antallet af biler og lastbiler, allerede inden tunnelen til Tyskland åbner. Femern A/S har langt mere beskedne forventninger om en vækst mellem 0,5 og 1 pct., og i praksis har passagerudviklingen stort set været flad de seneste tre år.

Det er ikke muligt umiddelbart at beregne, hvor meget tilbagebetalingstiden forlænges, hvis priserne justeres ned til Scandlines' nuværende niveau.

Læs også: Prognose: Femern-tunnel kræver stort trafikspring for at klare sig

Rederiet bliver ofte kritiseret for at blande sig i debatten om Femern-tunnelen og for at forsvare sit monopol på ruten med næb og klør. Det har fået Søren Poulsgaard Jensen til at fare i blækhuset.

Det er ubegribeligt, at vi skal forsvare vores forretning

'Det opfattes tilsyneladende som mistænkeligt og grænsende til landsskadelig virksomhed, når vi i Scandlines beder om fair behandling og anvendelse af faktuelle oplysninger, når det gælder vores virksomhed,' skriver han i et indlæg, som er sendt til flere medier.

Heri gør han opmærksom på, at staten solgte Scandlines (til kapitalfonde, red.) for 11 milliarder kroner.

'Det er ubegribeligt, at vi skal forsvare eller undskylde, at vi tjener penge på at drive en forretning, som var i dårlig forfatning, og som danske politikere gerne og glædeligt tog sig godt betalt for, da de solgte den. Investeringen var betydelig, og vi har efterfølgende sikret mange hundrede arbejdspladser og investeret yderligere milliardbeløb i kapacitet og miljøforbedrende tiltag,' lyder det lille stykke lobbyisme, som indlægget er udtryk for.

Kommentarer (17)

Citat:
"Hvis Femern A/S i stedet havde regnet med de priser, som bilister og vognmænd rent faktisk betaler for at sejle mellem Rødby og Puttgarden i dag, kunne tilbagebetalingstiden ikke holdes nede på de 36 år, som får politikerne til at sige ja til projektet"

Scandlines har jo nægtet at udlevere disse tal tidligere. Ikke af konkurrencehensyn, de har jo monopol.

Hvordan kan de så tillade sig at kritisere Femern A/S for ikke at regne med dem?

Citat:
"Scandlines vurderer imidlertid, at lastbilerne i praksis betaler godt 20 procent mindre, end der er regnet med i den finansielle analyse. Personbilerne slipper i praksis knap ti procent billigere"

VURDERER?
De har jo alle tallene. Hvorfor så ikke beregne dem og være sikker i sin sag.

Citat:
"Scandlines har ikke lyst til rykke ud med nøjagtige og opdaterede priser, som rederiet betragter som fortrolige"

Klart, klart!
En stikpille fra en konkurrent må være rigeligt til at droppe Danmarkshistoriens største anlægsprojekt.

  • 12
  • 8

alle ved at prognoserne på Femern er ren løgn kender en der laver de prognoser de får færdigt udfyldt papir som de må korrigere minimalt .så lægger de navn til prognoserne .så andre kan vaske deres hænder.. politikerne VIL HAVE FEMERN.. legemeget om den bliver bygget på en løgn

  • 11
  • 6

Citat:
"'Det er ubegribeligt, at vi skal forsvare eller undskylde, at vi tjener penge på at drive en forretning, som var i dårlig forfatning, og som danske politikere gerne og glædeligt tog sig godt betalt for, da de solgte den"

Klynk, klynk, klynk!
Scandlines blev solgt for 11 mia. kroner, og har fra 2009 til 2013 (5 år) samlet årets resultat på 3 mia. kroner.

"......i dårlig forfatning......"

Det er muligt, men det er da ikke færgerne. Så vidt jeg kan se sejler de samme færger på Scandlines 3 ruter Rødby-Puttgarden, Gedser-Rostock og Helsingør-Helsingborg som da rederiet blev solgt til "kapitalistfonden". Nu er de bare en 10 år ældre.

Nå nej, de har købt HH-ferries gamle skrotfærger Mercandia IV, Gitte 3 og Mercandia VIII fra 1980´erne (oprindeligt fra Vognmandsruten og Kattegatbroen) for igen at opnå monopol på Helsingør-Helsingborg.

Gedser-Roctock er ved at få nye færger, endelig, den sag var også en større skandale.

Jeg ved ikke hvor vigtig færger er for et rederis "fatning", for mig er de ret centrale.

Kilder:
http://faergejournalen.dk/jul-kal/Mercandi...

https://www.scandlines.dk/om-scandlines/om...
http://faergejournalen.dk/Vognmandsruten/S...
http://faergejournalen.dk/Vognmandsruten/S...
http://politiken.dk/rejser/nyheder/ferieid...

  • 5
  • 7

Citat:
"Scandlines har ikke lyst til rykke ud med nøjagtige og opdaterede priser"

Nej nej, de har nemlig alt for travlt med at kritisere Femern A/S for unøjagtige og ikke opdaterede prognoser.

Jeg synes politikerne skal lytte til Scandlines unøjagtige og ikke opdaterede tal. Store beslutninger træffes bedst på baggrund af unøjagtighed og ikke opdaterede tal.

  • 4
  • 8

Sidst vi var ovre med Scandlines, nytårsaften, kunne vi jo handle toldfrit.

Kan det overhovedet tages med i beregningen?

  • 1
  • 0

Kan det overhovedet tages med i beregningen?

@ Thomas Jensen

Det kan tages med i beregningerne, og det er taget med i beregningerne.

For den enkelte kan det toldfrie salg være en fordel.
Men i den samfundsmæssige analyse er det en stor fordel for Danmark jo mindre toldfrit salg der er.

Det er ikke mit indtryk at færgerne er billigere for den enkelte end i Tyskland, så det bliver nok ikke den store forskel.

2 rammer Tuborg eller Carlsberg koster 160 kroner, det er det samme som i Tyskland når de ikke er på tilbud.

Kilde:
http://ipaper.ipapercms.dk/Onboardshop/onb... (side 60)

  • 3
  • 2

Absolut. Bor man i Sakskøbing og skal besøge en ven i Lübeck, og vil undgå Scandlines, bliver det så lige 500 kilometer i stedet for 140 kilometer.


Når du selv kræver præcise oplysninger, er det useriøst at du selv brugere statistiske udliggere i din argumentation. Vi ved jo godt begge to, at for 90% gør det en relativt lille forskel, om man tager den ene eller den anden vej.

Nordea.
http://www.nordea.dk/privat/kundeprogramme...


Ja, det er en prisliste, og hvad så? Er du virkelig så naiv at tro, at der ikke er kunder som opnår bedre priser end dét?

  • 9
  • 2

Det er politikerne der modarbejder samfundet, ved at starte et byggeri der lider rentedøden.

Man ved at det kun hænger økonomisk sammen ved at gives et statsbidrag hvert år, men det er så vigtigt at få Danmark landfast med Tyskland, så det overskygger al sund fornuft. Det er ikke en økonomisk beslutning, men en politisk.

  • 5
  • 5

Men virkeligheden, de steder hvor man har etableret faste forbindelser, viser at færgen uddør uanset de intentioner færgeselskaberne har. Scanlines "ynk" kan man kun opfatte som støj, og jeg håber virkelig ikke at de kommer til at påvirke hastigheden hvormed vi får den faste forbindelse vi har ventet på i al den tid jeg kan huske... Jeg har sejlet med Scanlines på ruten mellem Rostock og Gedser så sent som i dag og jeg glæder mig virkelig til den dag vi beslutter at vi lave en bro på denne strækning også, så vi slipper for færgerne. Færgetrafik er og bliver en midlertidig løsning indtil man får etableret en fast forbindelse, hvorfor skal vi have denne diskussion og pladder hver gang der skal laves en fast forbindelse? Vi har hørt det i forbindelse med Øresund, Storebælt og nu Femern, det er ikke til at holde ud at høre på - se at få bygget den forbindelse, os der rejser til hverdag kan næsten ikke vente på at de forbindelser bliver færdige.

  • 6
  • 5

Det er politikerne der modarbejder samfundet, ved at starte et byggeri der lider rentedøden

@ Hans Schou

Et argument fremført mindst 17 gange tidligere.

Dog aldrig dokumenteret på nogen måde. Hvad skal vi også med det, når vi har magiske krystalkugler, og Scandlines kan komme afsted med konklusioner på tal de selv indrømmer er forkerte og i øvrigt ikke vil offentliggøre af hensyn til deres konkurrence med alle de andre rederier som sejler mellem Lolland/Falster og Tyskland (?).

Femern A/S regner med en rente på 3%. Det er muligvis fordi deres prognoser ikke er opdateret, renten på statsgaranterede obligationer over 10 år er omkring 1% og den helt korte udlånsrente i Nationalbanken er 0,05%.

Stort set ikke en eneste bil skal køre over før projektet lider rentedøden.

Faktisk er renten i dag så lav togtrafikken alene vil være nok til rentedøden kan undgåes.

  • 3
  • 4

Lad os antage, at de faktiske priser er uændret i faste priser og trafikken fortsat er 1.55 mio biler, når man o 2020 kan påbegynde byggeriet..

Så mangler der allerede 300.000 biler i forhold til prognosen og det vil være helt umuligt at regne med en trafikstigning frem til åbningen 8.5 år senere.

Hvis den faktiske pris ved færgefarten i 2019 fortsat er 5-7% for biler og 20% for lastbiler under Femerns prognosetal, hvordan laver man så en Eva Kjer Hansen med tallene ??

Vil man da alligevel kunne sætte byggeriet igang ?

Lars :)

  • 2
  • 0

Det helt afgørende er trafiktallet. Femern A/S regner i en prognose fra 2014 med en stigning fra 2011 til 2021 på ca. 22 procent. I virkeligheden er trafikken faldet til og med 2015. Hvis prognosen skal holde skal trafikken nu stige med mere end 20 % på 6 år eller over 3 % om året. Hvor sandsynligt er det, når trafikken efter en stigning op til finanskrisen er faldet og nu er mindre end i 2002?

  • 2
  • 0