Scandlines overvejer at skyde penge i motorvej til Gedser
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Scandlines overvejer at skyde penge i motorvej til Gedser

Desperationen over trængslen på vejen mellem Nykøbing Falster og Gedser er nu så stor hos Scandlines, at rederiet overvejer at skyde sine egne penge i en ny vej til Gedser. Det fortæller linjechef for ruten mellem Danmark og Tyskland Steen Wæver.

»Hvis vi skal fremtidssikre forbindelsen mellem Gedser og Rostock, så er der brug for en ny vej herned. Den omfartsvej omkring Nykøbing Falster, som Folketinget har givet penge til, er ikke nok, når resten af vejen herned er tosporet. En af mulighederne for finansiering er et OPP-projekt, og på nuværende tidspunkt holder vi alle muligheder åbne - og jeg vil ikke afvise tanken om, at vi også kunne bidrage i en eller anden form.«

Scandlines investerer i disse år 1,7 milliarder kroner i to nye færger og i udbygning af havnene og den tilhørende infrastruktur på begge sider af Østersøen.

De nye færger, Berlin og Copenhagen, skal afløse de 31 år gamle Kronprins Frederik og Prins Joachim i 2012. De nye færger vil næsten tredoble kapaciteten på ruten fra 190 personbiler/38 lastbiler til 480 personbiler/96 lastbiler og en samlet passagerkapacitet på 1.500 personer.

»Hvis 480 personbiler skal køre efter hinanden i en lang række, så kommer der til at være kø næsten hele vejen til Nykøbing Falster,« siger Steen Wæver.

Scandlines forventer, at 20 procent af de lastbiler, der i dag sejler over med rederiets færger mellem Rødby og Puttgarten, vil skifte over til Gedser-Rostock, fordi den rute passer bedre med speditørernes destinationer i Østeuropa. Af samme grund overvejer Scandlines at købe to færger yderligere og sætte dem ind på strækningen inden 2020, så det bliver muligt at have afgange hver time.

De nye færger vil sætte vejforbindelsen mellem Gedser og Sydmotorvejen mellem Rødby og Køge under pres. Strækningen mellem Gedser og Nykøbing Falster er i dag en tosporet landevej, derfor hjælper det ifølge Steen Wæver kun en smule, at Folketinget har bevilget 222 millioner kroner til at lave en ny omfartsvej uden om Nykøbing Falsters bymidte.

»Det hjælper selvfølgelig, men det er ikke godt nok,« siger linjechefen.

Rederiet har i årevis kæmpet for, at man i stedet bygger en ny højklasset vejforbindelse - der enten kan være en motorvej eller en motortrafikvej - mellem afkørsel 43 på E47/E55 og Gedser Landevej syd for Marrebæk. Den ca. 25 km lange strækning vil ifølge Steen Wæver koste omkring 800 millioner kroner at anlægge.

»I Tyskland er der motorvej hele vejen til Rostock, så der kan man bare sætte sig i lastbilen, trykke speederen i bund og dreje lidt på rattet, så er man i Berlin. I Danmark skal det ikke nødvendigvis være en motorvej, men du skal kunne køre minimum 90 kilometer i timen.«

Nødvendigt supplement til Femernforbindelsen

Steen Wæver afviser, at den kommende tunnel mellem Rødby og Puttgarten vil fjerne behovet for forbedrede forbindelser til Gedser.

»Femernforbindelsen betjener et helt andet geografisk marked. Dem, der skal mod Berlin eller Østeuropa, vil aldrig bruge den faste forbindelse, for det vil give dem mindst 200 km ekstra at køre.«

Frem mod februar næste år arbejder Scandlines på at strikke en finansieringsmodel for den nye forbindelse sammen, og så vil rederiet præsentere planen for offentligheden.

Dokumentation

Læs Vejdirektoratets side om omfartsvejen ved Nykøbing Falster

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Scandlines forventer at 20 procent af de lastbiler, der i dag sejler over med rederiets færger mellem Rødby og Puttgarten, vil skifte over til Gedser-Rostock

Jo, og Femernforbindelsen regner med at de kan lukke Rødby Puttgarden forbindelsen, og tage så stor en del af Gedser Rostock forbindelsens kunder at det som minimum vil forhindre dem i at vokse.

Fire gange så store færger betyder bare at der er plads på dækket så alle kommer med, større færgetræk på de mest populære afgange, men samlet set vil Gedser Rostock trafikken ikke stige.

Det usikre moment er hvor meget containertrafik den hurtigere jernbane vil tage, det gods der flytter til bane vil også reducere antallet af lasbiler.

  • 0
  • 0

Hvis tyngden af trafikken går til ØstEuropa, så var en fast forbindelse fra Gedser til et sted i nærheden af Rostock måske mere attraktiv?

På togsiden ville togene fra Hamborg ikke spare de 160km og en masse tid, omvejen til Rostock ville presse togene op gennem Jylland, begge færgeforbindelser ville bestå, for hvis en fast forbindelse skulle være så meget længere og dyrere, ville vi ende med en ubenyttet fast forbindelse, se det ville for alvor være en fejl.

  • 0
  • 0

Vi har også kun ventet +30 år på at få sådan en vej og har været tiltrængt ALT FOR LÆNGE!!! (I modsætning til de tomme motorveje i Jylland)..

Jeg kan KUN understrege at en motorvej uden om Nyk F. vil blive modtaget med kyshånd! Bare sæt i gang !!

  • 0
  • 0

Eskild Nielsen spørger om Femernforbindelsen er en fejl. Det ved jeg ikke; men det må vel være klart for de fleste, at den første faste forbindelse over/under Østersøen imellem Danmark og Tyskland burde have været anlagt imellem Gedser og Rostock. Der vil være langt mere fremtid i en hurtig forbindelse i mellem Scandinavien og Berlin samt Østeropa via en forbindelse fra Gedser til Rostock. Det vestlige tyskland kan nås via Jylland. Forbindelsen burde omfatte højhastighedstog fra de Scandinaviske hovedstæder samt en effektiv mulighed for godstog.
Derudover burde hele forbindelsen have været planlagt mht. hvor trafikken bevæger sig fra og til. Som det er nu, med de eksisterende baner, broer, samt den kommende Femernforbindelse, har vi problemer mht. togforbindelsen mindst følgende steder: Broerne over Guldborgsund, Storstrømmen, Madsnedsund, samt en Øresundsforbindelse med opbrugt kapacitet.
Derfor burde hele forbindelsen fra Tyskland til Danmark, samt over Øresund til Sverige og Norge have være planlagt således, at der blev opnået tilstrækkelig kapacitet hele vejen, såvel for vejtrafik, som for højhastighedstog og godstog. De enkelte delstrækninger kunne eventuelt have været anlagt tidsmæssigt forskudt, hvis kapacitetsberegningerne kunne godtgøre at dette var hensigtsmæssigt.
Den svageste strækning mht. kapacitet vil jo sætte loftet over den maksimale traffikmængde på hele systemet, og dermed også loftet over den mulige og nødvendige indtjening til at forrente hele investeringen.

  • 0
  • 0

Hvis tyngden af trafikken går til ØstEuropa, så var en fast forbindelse fra Gedser til et sted i nærheden af Rostock måske mere attraktiv?

Det er da helt oplagt. Problemet er bare, at der er dobbelt så langt mellem Gedser og Rostock som der er mellem Rødby og Puttgarten.

Så vidt jeg kan se, er vanddybderne ikke enorme på strækningen, så der er da en mulighed, men jeg tror, det kommer til at vente til Femernforbindelsen bliver for lille.

  • 0
  • 0

Den gang man begyndte at planlægge Femernforbindelsen var der vel stadig en mur der delte tyskland og en forbindelse til den vestlige del var at foretrække.

At det så åbenbart ikke er gået op for trafik planlæggerne at muren er væk og at en Gedser-Rostock-forbindelse vil være mere optimal kan så undre de fleste.

  • 0
  • 0

Det er da helt oplagt. Problemet er bare, at der er dobbelt så langt mellem Gedser og Rostock som der er mellem Rødby og Puttgarten.

Til gengæld er bundforholdene meget bedre, så der er nok ikke stor prisforskel.

Bent.

  • 0
  • 0

Skønt jeg kører til Berlin over Gedser-Rostock flere gange om måneden og på varierende dage og tidspunkter, er det aldrig lykkedes mig at observere nævneværdig trafik på vejen fra Nykøbing F. til Gedser. Noget mere den modsatte vej, men færgetrækket glider altid ganske uhindret. De, der mener, at der er eller vil komme et påtrængende behov for vejudvidelser (bortset fra omfartsvejen v. Nykøbing) må sidde inde med hemmelige prognoser. Rigtigt er det heller ikke, at der er nævneværdigt pres mod Østeuropa, og Berlin ligger temmelig akavet uden for de store handelsveje. Berlin er overhovedet ikke blevet det centrum, man troede ved Murens fald. Berlin er et af de hårdest ramte steder i hele Europa mht. arbejdsløshed og sociale tilfælde.

  • 0
  • 0

Anlæggelsen af fugleflugtsforbindelsen startede i 1941, det første projekt blev udarbejdet i 1863.
Selv om Berlin er Tysklands hovedstad og Østeuropa er blevet medlem af EU, er Europas industrielle og økonomiske kerneområde fortsat området fra Rhinens munding til Norditalien. Hamburg er fortsat Nordeuropas vigtigste havn. Man skal være opmærksom på at Nordtyskland unden for Berlin/Hamburg er relativt tyndt befolket. Tysklands befolknings- og økonomiske tyngde ligger i Sydvest.
Scandlines vil sikker få en stor andel i lastbiltrafikken, fordi trængsel og miljøproblemer vil tvinge godstrafikken i vest over på jernbanen, mens godstrafikken i øst fortsætter på lastbiler.

  • 0
  • 0

Når nu man er færdig med at lege med IC4 mellem Gedser og Nykøbing kunne man renovere strækningen, som også vil vinde ved at der bliver opgraderet ned over Sydsjælland.
Selvom Østeuropa ikke blomstret op i den grad, man forventede i 90'erne er der stadig et stort vækstpotentiale, både for person- og godstransport. Det ville være et oplagt sted at sætte handling bag alle de fine ord i "En jernbane i vækst", "mere gods på skinner" og hvad Trafikministeriet ellers har lavet af udmærkede publikationer.

  • 0
  • 0

Når ikke engang regionstog kan få lov til at drive togdrift på strækningen, så er der nok ikke de store ambitioner om at renovere strækningen. Men en jernbane korridor mod øst ville helt sikkert være en god forretning, med vækstlandene i denne region. Det ville helt sikkert kunne trække nogle tog fra Trelleborg-Sasznitz.

  • 0
  • 0

Når ikke engang regionstog kan få lov til at drive togdrift på strækningen, så er der nok ikke de store ambitioner om at renovere strækningen. Men en jernbane korridor mod øst ville helt sikkert være en god forretning, med vækstlandene i denne region. Det ville helt sikkert kunne trække nogle tog fra Trelleborg-Sasznitz.

korrekt; "Indtil 2009 blev der opretholdt et enkelt regionaltog-par dagligt, og i sommeren 2007 to togpar dagligt. Et flertal i Folketinget vedtog at aflyse renoveringen og nedlægge banen fra 12. december 2009. Lollandsbanen udtrykte interesse for at drive persontrafik til Gedser, men DSB og Banedanmark var ikke interesseret." -- http://da.wikipedia.org/wiki/Gedser-Rostoc...

det handler nok noget om at passager/gods potientialet på strækningen ikke er der... du kan jo transportere meget mere jernbanegods over en bro end en færge... før eller siden skal der nok komme en bro/tunnel, det er jeg ikke i tvivl om, men skulle man ikke lige tage og fixe forbindelsen over storstrømmen først...

  • 0
  • 0

EU's Scandria-projekt går fra Oslo til Trieste via Rostock-Praha. Det omfatter både veje og baner, men ikke mellem Nykøbing og Gedser. Her er der kun landevej.

EU har etableret Godskorridor B fra Stockholm til Napoli via Øresund-Brenner. På hele strækningen er der både motorveje og dobbeltsporede jernbaner undtagen Vamdrup-Vojens og TInglev-Padborg.

Dansk trafikpolitik i en nøddeskal!

  • 0
  • 0

Der er ingen andet end økonomien der forbyder Scandlines at besejle Gedser -Rostock fremover og hvis man mener at det er den korteste vej for ens rejse så anvender man den.

Men Scandlines tiltag med at ville investere i infrastruktur er spin, set i lyset af at alle deres danske medarbejdere er skiftet ud med tyske.......så deres løfter ligner deres forpjuskede måger.

Jeg havde en meget dyr og ubehagelig oplevelse med Puttgarten - Rødby denne sommer. Vejret kunne de ikke gøre noget ved, det var så slet, at de ikke kunne sejle med deres store færger og vi ventede 5 timer i øsende regnvejr, uden at vide hvad der ville ske og det til en pris der var 2,5 gange så dyr, som at anvende Storebælt... Jeg kører over Storebælt fremover, vel vidende, at dårligt vejr også stopper trafikken der. Men hverken Gedser eller Rødby får mig at se og Rødby først igen, når der er en tunnelforbindelse, forudsat at jeg lever og kan køre bil når den er færdig !

  • 0
  • 0

Der er ingen andet end økonomien der forbyder Scandlines at besejle Gedser -Rostock fremover og hvis man mener at det er den korteste vej for ens rejse så anvender man den.

Jo såmænd, men hvis Scandlines kan afskrive de nye dyre færger og havneanlæg på kun 9 år, så billetprisen kan sænkes markant år 2020, ikke bare på Gedser-Rostock, men også Rødby-Puttgarden, og så er der stadig så stort et overskud i færgedriften at Liniechefen kan yde et pænt bidrag til en god vej helt op til sydmotorvejen.

Det er enten imponerende, eller rent spin.
http://www.fdm.dk/nyheder/rederi-vil-sejle...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten