Scandlines-færge skal sejle med rotorsejl
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Scandlines-færge skal sejle med rotorsejl

Sådan her vil M/F Copenhagen se ud efter monteringen af rotorsejl Illustration: Scandlines

I fremtiden vil turen mellem Gedser og Rostock udlede mindre CO2. Der er i hvert fald håbet fra Scandlines, der netop har underskrevet en aftale med rotorsejl-leverandøren Norsepower.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Scandlines.

Det er færgen M/F Copenhagen, som skal lægge dæk til rotorsejlet. Den er en af verdens største hybridfærger, som kombinerer dieseldrift med elektrisk batteridrift.

Læs også: Roterende sejl skal mindske skibsfartens brændstofforbrug

Færgen betjener ruten mellem Gedser i nord og Rostock i syd, hvor vinden fra vest går næsten vinkelret på færgen.

Netop de omstændigheder giver gunstige forhold til at bruge rotorsejl – en moderniseret udgave af Flettner-rotoren, der består af en roterende cylinder, som udnytter Magnus-effekten til at drive skibet fremad.

Reducerer CO2-udledningen med op til fem procent

Når rotorsejlet benyttes, kan motorkraften reduceres, hvilket nedsætter CO2- og partikeludledningen.

»Ved at installere et rotorsejl kan vi reducere CO2-udledningen på Gedser-Rostock-ruten med fire til fem procent,« siger Scandlines’ direktør, Søren Poulsgaard Jensen, ifølge en pressemeddelelse fra selskabet.

Læs også: Mærsk står til søs med første rotorsejl

Den tyske miljøorganisation NABU hilser skridtet mod bæredygtig skibsfart velkomment.

»Ved at sætte rotorsejl på en hybridfærge sætter virksomheden nye standarder for at integrere forskellige tekniske løsninger, der nedsætter luftforurenende udslip. For at leve op til de klimamål, der blev sat i Paris-aftalen, er det nødvendigt, at også andre rederier tager et ansvar,« siger Malte Siegert, NABU’s miljøpolitiske chef, ifølge Scandlines' pressemeddelelse.

Læs også: Sejlskibe skal fragte Renault-biler over Atlanten

Første konkurrencedygtige vindteknologi til søs

Rotorsejlet er den første maritime vindteknologi, som har vist sig at være konkurrencedygtig på kommercielle vilkår.

Rotorsejlet, der installeres på M/F Copenhagen, er 30 meter højt og 5 meter i diameter.

Forberedelserne begynder november 2019, og Scandlines planlægger at installationen finder sted i andet kvartal 2020.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Bruger sådan et cylindersejl en nubret overflade, som en golfbold? Eller er der andre tiltag der får luftstrømmen til at "hænge bedre ved"?

Får skibet stabilisatorvinger under vandoverfladen som nogen store krydstogtskibe har for at stabiliserer skibet imod søgang? Eller er rotoren stabilisator nok i sig selv?

Hvor stort er tabet af energi i kuglelejer og vind i forhold til fremdrift?

Hvorfor har man valgt en rotor i steder for flere?

Jeg må huske at tage færgen næste gang jeg skal til Berlin :)

  • 9
  • 0

På min arbejdsplads har vi faktisk en båd udstyret med 2 rotorsejl. Det forsøg har efterhånden stået på i nogen tid, så der er ved at være et fornuftigt datagrundlag.

Af det jeg lige kan forstå, så er der faktisk en brændstoftbesparelse, hvilket jeg finder ganske imponerende.
Da jeg hørte om projektet første gang var jeg pænt skeptisk; det er aftaget meget siden.

Det spase er at rotoren skal dreje rundt og det kræver noget effekt. Næppe det store problem hos Scandlines; deres færger er langt hen ad vej udstyret med diesel-elektrisk fremdrivning, så strøm kan man nok finde.
Men da mindre effekt bruges til fremdrivning, så går det samlede regnskab altså i plus.

Iøvrigt er det også Norsepower, som har levet rotorsejl min chefs båd. Dimensionerne af rotorerne husker jeg ikke lige i hovedet, men stemmer nogenlunde med dimensionerne, som er nævnt til Scanslines' båd.

  • 1
  • 0

Når man sådan lige ser det aggregat, så tænker man sådan lidt på drænrør på strande og andre fantasifulde opfindelser som på magisk vis skal gøre det bedre.

Men absolut imponnerende installation.

  • 2
  • 4

Jeg har lidt svært ved at få øje på den store fidus. Der skal bruges energi til dreje rotoren, for at skubbe luftpartiklerne i en anden retning.
En flyvinge formoder jeg er at foretrække.

  • 1
  • 3

....kræves i forhold til kursen ? Allle vidioerne viser at fremdriften kræver "halvind" !
Hvordan den opnås i i modvind med skruefremdrift, vises ikke. Her vil magnuseffekten bare give en sideværts krængning

Som jeg ser det, er et vingesejl en langt billigere og effektivere installation til prisen, hvilket udbredelsen af Flettnerinstallationernes mængde også antyder.

  • 2
  • 2

Det vil jeg også gerne vide. Det giver sig selv, at vinden ret sjældent kommer enten direkte forfra eller direkte bagfra, men jeg savner information om, hvor stor indfaldsvinklen skal være for at det kan betale sig at starte rotoren.
(I direkte modvind må det være en lille ulempe at have en stor cylinder til at fange vinden, men statistisk set bliver det sikkert opvejet af fordelen i direkte medvind)

  • 2
  • 1

"»Ved at installere et rotorsejl kan vi reducere CO2-udledningen på Gedser-Rostock-ruten med fire til fem procent,« siger Scandlines’ direktør, Søren Poulsgaard Jensen, ifølge en pressemeddelelse fra selskabet."

Glimrende, så kan bilfærgen transportere endnu flere biler og lastbiler lidt mere miljørigtigt. Og det var; biler og lastbiler.

  • 3
  • 3

Det vil jeg også gerne vide. Det giver sig selv, at vinden ret sjældent kommer enten direkte forfra eller direkte bagfra, men jeg savner information om, hvor stor indfaldsvinklen skal være for at det kan betale sig at starte rotoren.


M/F Copenhagen sejler mellem 15 og 20 knob - det er vektor på vinden direkte forfra på 7.5 - 10 m/s, så den relative vind kommer oftest (en del) foran for tværs ;o)

Fordelen ved en rotor fremfor vinge/sejl er, at den ikke skal "trimmes". Hvis et sejl eller en vinge skal fungere optimalt skal angle of attack løbende justeres ret fint.

  • 2
  • 1