SAS sendte forulykket fly af sted uden ekstra tjek

Illustration: STR/Scanpix 2007

SAS teknikere havde ikke nået at gennemføre en ekstraordinær kontrol af den Dash-8 Q400-maskine, der onsdag måtte nødlande i Vilnius' lufthavn.

Det oplyser SAS, der ikke anser den manglende ekstraordinære kontrol som udslagsgivende for et havari præcis magen til det i Aalborg med samme flytype tre dage tidligere.

»Vi har ikke fundet noget på de andre fly, og det er, fordi vi ikke kender årsagen,« siger vicekoncernchef John Dueholm.

Han understreger, at samtlige Dash-8 Q400 blev underlagt en kontrolinspektion af myndighederne efter uheldet i Aalborg. Den inspektion blev også foretaget på det nu forulykkede fly i Vilnius. Herudover ville SAS af egen vilje også gå landingsstellet efter på alle Dash-8 Q400 i flåden.

Den procedure ville tage fire dage, men mekanikerne nåede altså ikke frem til det nu forulykkede fly.

Da der vel at mærke var tale om et ekstraordinært tjek, vurderede SAS, at der ikke var grund til at holde alle Dash-8 Q400 på jorden.

»Producenten Bombardier sagde, hændelsen i Aalborg var den første af sin slags i hele verden, og det ikke var en typefejl. Derfor fandt vi det forsvarligt at flyve videre,« siger John Dueholm.

Den antagelse ændrede han onsdag nat klokken to, da han hørte om havariet i Vilnius. For første gang begyndte vicekoncernchefen herefter at grue for typefejl.

SAS har tidligere meddelt, at de råder over 33 eksempler af Dash-8 Q400. Onsdag korrigerede lufthavnsselskabet det tal til 27. Det nordnorske selskab Widerøe har råderet over fire af de maskiner.

Emner : Fly