SAS og Sterling sparer brændstof med opadvendte vingespidser

Med udsigt til mærkbare brændstofbesparelser er Sterling Airlines i øjeblikket i færd med at forsyne sine 27 Boeing 737NG-fly med karakteristiske opadvendte vingespidser, de såkaldte winglets. Det sker for at forbedre flyenes brændstoføkonomi og reducere CO2-udslippet.

»Vi har registreret en brændstofbesparelse på mere end syv pct. på vores længste ruter,« fortæller Sterlings chefpilot, Peter Christian Jensen.

Han forventer, at Sterlings samlede brændstofforbrug vil falde mellem tre og fire pct. som en følge af modifikationen.

Operationen kræver seks engelske teknikere fra virksomheden S.Com Aviation, der er en af Europas førende ingeniørvirksomheder inden for vedligeholdelse og modifikation af civile og militære fly. Teknikerne bruger to døgn pr. fly på at montere de to winglets.

Halvdelen af flåden bliver modificeret denne vinter, mens resten følger året efter. Flyet bliver tømt for brændstof for at gøre det muligt at forstærke vingen og klargøre den til de ekstra 400 kg i spidsen.

Indgreb med stor effekt

Winglets er lodrette vingespidser, som formindsker turbulensen omkring vingespidsen og reducerer flyets luftmodstand. Resultatet er faldende brændstofforbrug og mindre CO2-udledning.

Eftermontering af winglets er det mest effektfulde enkeltstående brændstofbesparende indgreb, der kan foretages på passagerfly. Især på ruter på tre timer og derover er der markante brændstofbesparelser forbundet med winglets.

»Vi vil gerne være godt forberedte på en fremtid, hvor både passagerer og myndigheder sænker grænserne for, hvor meget CO2 et flyselskab må udlede,« siger Sterlings vicedirektør Michael T. Hansen.

Han vil ikke afsløre prisen på den samlede modifikation, men vurderer, at udgiften vil være tjent ind i løbet af tre år som følge af reducerede brændstofudgifter.

Også SAS er gået i gang med en lignende modifikation af B737-flåden. SAS-Norge, som ejer de fleste af selskabets B737-fly, monterer i øjeblikket winglets på de første 14 af 54 eksemplarer af flytypen.

»Effekten er større, end vi havde forventet,« siger SAS Norges adm. direktør, Ola Strand. »Alene på turen mellem Oslo og Bergen reducerer vi CO2-udslippet med mere end 200 kg.«

Udviklingen inden for komposit-materialer har bevirket, at en winglet i dag vejer ca. 400 kg mod det dobbelte for 15 år siden. Den lave vægt kombineret med høje brændstofpriser har bevirket, at winglets nu er standard på nyproducerede fly.

EU-Kommissionen vil inkludere luftfarten i CO2-politikken fra 2011 med et loft over udslippet svarende til niveauet for 2004-2006. Luftfartens udledning har hidtil været fredet.

Den teknologiske udvikling i flyindustrien har i de senere år givet støt mindre brændstofforbrug pr. passagerkilometer. Alligevel tror selv ikke de mest optimistiske fremtidsprognoser på, at teknisk udvikling af motorer og fly er nok til at kunne udligne væksten i trafikken.

Fakta om winglets

  • På en traditionel flyvinge dannes der turbulens omkring vingespidsen i form af såkaldte "horisontale tornadoer", som er kraftige luftstrømme fra vingens underside.

  • Luftstrømmene fungerer som en slags usynlig elastik, der trækker i vingen. Ved at montere en lodretstående winglet på vingespidsen brydes tornadoens luftstrøm og trækket i vingen reduceres markant med faldende brændstofforbrug til følge.

  • Samtidig forøger winglets vingens areal og giver bedre opdrift, hvilket f.eks. giver flyet bedre take-off egenskaber.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er der nogen der kan fortælle hvorfor man ikke ser winglets på vindmøller når de nu bruges på både fly og skibspropeller? Ud over mindre tab kunne man forestille sig at mindre turbolens også kunne medføre mindre STØJ.

  • 0
  • 0

Er der nogen der kan fortælle hvorfor man ikke ser winglets på vindmøller når de nu bruges på både fly og skibspropeller? Ud over mindre tab kunne man forestille sig at mindre turbolens også kunne medføre mindre STØJ.

  • 0
  • 0

Ville de virke ligesågodt eller måske bedre hvis de vendte nedad? Det ser smartere ud med opadgående, men er det også det optimale.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten