SAS kræver erstatning for Dash-8-uheld

27 Dash-8-fly med landingsstellet plantet på jorden og stillestående propeller er lig med 8 til 12 millioner danske kroner, der dagligt fosser ud af SAS-koncernens pengetank. Den regning kan producenten, canadiske Bombardier, godt se frem til at bidrage til at betale, barsler SAS.

»Vi tager os først og fremmest af passagererne og besætningerne, som var om bord i Vilnius og Aalborg. Når det er på plads, indleder vi et samarbejde med Bombardier om erstatning. Hvor meget det handler om, kan jeg ikke sige på nuværende tidspunkt,« siger koncernchef John Dueholm til netversionen af den svenske erhvervsavis Dagens Industri.

Da han hørte om havariet i Vilnius, det andet på få dage og med samme fejl, valgte SAS at aflyse samtlige afgange med det omstridte propelfly. På torsdag er det 16 dage og lig med et tab på op til 160 millioner kroner.

I fredags kom det frem, at samtlige af SAS' Dash-8-fly havde korrosion i et gevind i landingstellet. Gevindet var ikke omfattet af en obligatorisk inspektion beskrevet i en manual fra Bombardier.

John Dueholm medgiver over for Dagens Industri, at det har været udslagsgivende for, hvorvidt SAS' egne teknikere havde kunnet spotte korrosionen.

Koncernchefen benægter desuden, at nogen fra flyselskabets koncernledelse skulle være afhørt i den svenske politisag, hvor en SAS-medarbejder har været til afhøring.

Dokumentation

Dagens Industri: SAS kräver ersättning

Emner : Fly