SAS-fly havde bøvl med højderoret og højtryksluften

Ikke én, men to gange måtte SAS-fly af typen Dash-8 Q400 mandag morgen returnere til Københavns Lufthavn på grund af tekniske problemer. Returneringen skete, mindre end 24 timer efter at understellet på samme fly knækkede under en nødlanding i Aalborg Lufthavn.

SAS fortæller til Ingeniøren, at der var tale om forskellige typer problemer uden relation til havariet i Aalborg.

På det første fly på vej til Prag var der et såkaldt bleed overheat. Højtryksluften, der pumpes ud fra motorerne og over i varmeanlægget i kabinen, havde opnået en for høj temperatur.

Hvor mange grader over kunne pressechef i SAS, Jens Langergaard Rasmussen, ikke besvare. Men han oplyser, at temperaturen ikke påvirkede Dash-8 Q400's flyveegenskaber. Piloterne returnerede til København, fordi SAS ikke har noget værksted i Prag.

På det næste forsøg med et Dash-8 Q400 konstaterede piloterne, at der var asymmetri i højderoret.

Højderoret er den vandrette flade, der sidder bagest på flyet - øverst oppe i halen. Der er en flade på hver side af det lodrette sideror. Begge vandrette flader styres med pilotens styrepind.

Når han trækker i rattet, presses fladerne opad. De to flader skal bevæge sig ens, da de er koblet sammen. Hvis de bevæger sig asymmetrisk, giver den en anelse ustabilitet.

Nogle fly er konstrueret til den slags. Det er ikke tilfældet med Dash-8 Q400.

»Når man flyver lang tid på auto, kan det give lidt asymmetri i højderoret. Det betyder, at piloterne skal lave en lidt anden indflyvning ved landingen, men det kræver ikke større udbedringer, blot en justering,« siger pressechef Jens Langergaard Rasmussen.

Da passagerne på vej mod den tjekkiske hovedstad måtte sætte fødderne på dansk jord for anden gang, trillede begge Dash-8 Q400 ind i hangaren til reparation.

Et SAS-fly af typen MD80 blev i stedet sat ind. Flyet bragte passagerne frem til deres destination uden problemer i første forsøg.

»Når man har 33 fly af den type, er det jo ikke første gang, man må returnere på grund af mindre hændelser. Men det er da irriterende og ærgerligt, når man har haft en nødlanding dagen forinden, og medier og kunder har fokus på SAS og den flytype, at man så lige har to returneringer,« siger Jens Langergaard Rasmussen.

Ifølge SAS valgte tre passagerer ikke at stige ombord på flyet mod Prag efter anden returnering til Købehavns Lufthavn.

Sidst på dagen landede et Dash 8-Q400 fly fra Berlin i København med nedsat fart. Det havde også et mindre teknisk problem. Der var fejl på en flap på haleroret.

Emner : Fly