SAS: Det var nøjagtig samme fejl som i Aalborg

Illustration: STR/Scanpix 2007

En SAS-pilot opdagede onsdag nat omkring et-tiden at højre landingshjul på et Dash 8-Q400 ikke ville gå i fastlåst situation.

I stedet for at lande i Palanga-lufthavn i Litauen satte han derfor kursen mod Vilnius for at foretage en nødlanding.

»Det er altså præcist samme problem som i Aalborg, hvor højre landingsstel så også kollapser« siger vicekoncernchef, John Dueholm.

Nødlandingen foregik planlagt, og modsat havariet i Aalborg i søndags valgte SAS-piloten denne gang at slukke højre motor.

SAS vurderer, at netop den handling bevirkede, at nødlandingen ikke gik så galt som i Aalborg, hvor propellen blev smadret, og metaldele borede sig ind i flyet.

Administrerende direktør i SAS, Susanne Larsen siger, at nødlandingen denne gang blev foretaget af en af selskabets allermest erfarne kaptajner, som tilmed også er instruktør på den ulykkesramte flytype.

Nødlandingen skete kl. 01.36. Da vicekoncernchef John Dueholm hørte om uheldet, og at der atter var tale om fejl på højre landingshjul, tog han en beslutning med det samme - uden at rådføre sig med producenten canadiske Bombardier. Samtlige 27 Dash 8-Q400, som lufthavnsselskabet sammen med nordnorske Widerøe råder over, skal blive på jorden.

»Det var først i nat, vi tænkte, at der kunne være tale om en alvorlig typefejl, som kunne udgøre en sikkerhedsrisiko,« siger John Dueholm.

I søndags havde Bombardier oplyst SAS, at uheldet i Aalborg var den første af sin slags i hele verden. Bombardier mente derfor ikke, at der var tale om en typefejl.

Først syv timer efter havariet i Vilnius kom der en ordre fra Bombardier. Producenten erklærede, at samtlige Dash-8 Q400 fly, der har flere end 10.000 landinger og starter, skal blive på jorden. Det drejer sig om cirka 60 fly.

Ifølge John Dueholm sker flyproducentens udmelding på baggrund af deres teknikeres inspektion af det havarerede fly i Aalborg.

SAS vurderer, at flere af deres Dash-8 Q400 ikke har overskredet de 10.000 landinger og start. Men flyselskabet vil ikke løbe en unødig risiko, hvorfor det altså har valgt at grounde samtlige eksempler af den ulykkesramte flytype på ubestemt tid.

Forbuddet vil berøre 6.000 danske passagerer.

Emner : Fly