SAP åbner IoT-eksperimentarium i København
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

SAP åbner IoT-eksperimentarium i København

Tekologichef for SAP i Norden, Jesper Schleimann, viser SAP Experience Center frem for blandt andre branchedirektør i DI Digital, Adam Lebech. Foto: SAP

Der går kun et øjeblik, fra jeg stiller mig oven på de gule fodspor i gulvet, til kameraet under skærmen begynder at affotografere mig for fysiske kendetegn og omsætte det til en digital kopi af mig på den store skærm på væggen.

Her gengives farvenuancerne i mine sorte jeans og grønne sweater, her fremgår det, at jeg ikke har briller på. Alt imens en algoritme ud fra billederne afkoder, om jeg smiler eller ej.

Og så går den virtuelle shopping-assistent ellers i gang.

Algoritme skanner SoMe-opslag verden over

Brune bukser og en blå trøje, foreslår assisten mig på denne skyede oktoberdag. Blandt andet baseret på de data, som SAP’s maskinlæringssoftware samtidig trækker fra digitale medier som Instagram og Facebook, hvor en algoritme skanner modelunerne i SoMe-opslag fra New York over London til Tokyo.

Prisen på de brune bukser og den blå trøje kan man se på skærmen. Men det kunne lige så godt være en mobil-app, jeg stod og kiggede på. Burberry benytter sig eksempelvis af en tilsvarende applikation i nogle af kædens butikker.

Denne applikation – der er en del af inventaret i SAP’s nye nordiske teknologieksperimentarium – er dog en forholdsvis simpel en af slagsen, understreger SAP’s nordiske teknologichef Jesper Schleimann. Den skal bare illustrere mulighederne i teknologier som Big Data og maskinlæring.

»Det er faktisk forholdsvist simpelt at lave sådan en app. Det kræver bare, at man tænker sine data sammen og kombinerer dem,« lyder det fra Jesper Schleimann.

Foto: Morten Vittrup Lund

Det første i Norden

Han agerede vært, da SAP i går torsdag åbnede sit splinternye SAP Experience Center i København. Blandt andet med deltagelse af erhvervs- og vækstminister Brian Mikkelsen, der ganske symbolsk ikke skulle klippe nogen silkesnor, men i stedet trykke på en knap på en fjernbetjening. Så var vi i gang.

Centret er så vidt vides det første af sin art i Norden. Det består af en række mere eller mindre åbne lokaler – heriblandt mødelokale, café og tagterrasse – på femte sal af SAP’s danske hovedkvarter ved Nordhavn i København.

Formålet med centret er ifølge SAP at inspirere nordiske virksomheder til at arbejde med og udvikle på teknologier som Internet of Things, Big Data, 3D-print, virtual reality og blockchain, der alle udgør hjørnestenene i den fjerde industrielle revolution.

En evolution – ikke en revolution

Man kan argumentere for, at åbningen af centret er timet godt, da den digitale omstilling efterhånden er på alles læber, fra Thyborøn til Davos. Modsat situationen for bare to år siden, hvor digitalisering – som det blev bemærket i skåltalerne fra såvel folketingsmedlem Ida Auken som afgående branchedirektør i DI Digital Adam Lebech – stort set kun blev nævnt med ét ord i det daværende regeringsgrundlag.

I mellemtiden er den fjerde industrielle revolution for længst vandret ind i bestyrelseslokaler og regeringskorridorer. Men ude på fabriksgulvet er der tilsyneladende stadig mere tale om en evolution end en revolution.

En nylig virksomhedsundersøgelse, som SAP selv har gennemført i samarbejde med Oxford Economics indikerer i hvert fald, at kun tre procent af virksomhederne har succes med den digitale omstilling.

Måske harmonerer den danske nulfejlskultur bare ikke særlig godt med de eksponentielle teknologiers råb på hurtig udvikling og hurtigløbersprint i R&D, påpegede SAP’s danske landechef Anders Feddersen under sin velkomsttale.

»Men det er vigtigt, man tør lave fejl. Det er også det, det her center kan bruges til,« sagde han.

Et enormt behov for at gøre tingene fysiske

Til det formål har SAP opbygget et center med i alt syv forskellige rum, hvor der kan idéudvikles, skabes, designes og bygges. Her er lænestole, hvor man kan synke ned i virtual realitys altomsluttende pseudo-virkelighed via et HTC Vive-headset, her er tablets, hvor man kan se eksempler på applikationer med blockchain og masser af skærme, der visualiserer data i realtid fra såvel lufthavne som fodboldstadioner.

Foto: Morten Vittrup Lund

Med tanke på hvem der har finansieret og bygget centret, er software ikke overraskende den grundmaterie, der binder de forskellige rum sammen. Men der er også adskillige fysiske modeller bygget op af Lego-klodser – heriblandt en gasturbine, hvis digitale tvilling afbildes på en skærm ved siden af førnævnte virtuelle shoppeassistent, en hel væg med værktøjer og borebits til fremstilling af fysiske prototyper, en 3D-printer samt noget så gammeldags som et såkaldt design-thinking-rum med post-it-sedler og tusser en masse.

I en tid, hvor det meste af erhvervslivet bliver mere og mere digitalt – »Software is eating the world«, som Marc Andreessen udtrykte det allerede i 2011 – kan det virke spøjst, at en softwareleverandør som SAP går i den modsatte retning og bygger et innovationscenter med skruetrækkere og limpistoler.

Men det er faktisk helt bevidst, lyder det fra Jesper Schleimann. Han forklarer, at SAP med centret forsøger at adressere en af de helt store udfordringer ved Industri 4.0: Hvordan bygger man bro mellem den fysiske og den digitale verden? Altså mellem den fysiske model af gasturbinen og den digitale tvilling, der ligger som en fil et sted i skyen.

»Vi ser et enormt stort behov for at gøre tingene konkrete, herunder at sikre sig, at man har nogle fysiske elementer at gøre godt med i sin produktudvikling,« siger Jesper Schleimann.

Foto: Morten Vittrup Lund

Åbent for alle

Centret er åbent for alle, understreger han. Man behøver hverken være SAP-kunde eller SAP-samarbejdspartner for at få adgang til centrets faciliteter. Maskinfabrikken fra Bolderslev kan også booke en tid – hvis ellers kalenderen og ressourcerne levner plads til det.

»Vi vil gerne have et par tusind mennesker igennem her om året, så vi skal lige finde plads til alle. Men i udgangspunktet er centret åbent for alle,« forklarer Jesper Schleimann og tilføjer, at det naturligvis er oplagt at udvikle på en SAP-baseret løsning, hvis man ønsker at benytte centret over en længere periode.

Han medgiver, at der ligger en udfordring i at omsætte det kreative moment, der måtte opstå i et center som SAP’s til konkrete udviklingsprojekter, når man kommer hjem til en dagligdag, der drukner i drift.

»Men vi skal prøve at hjælpe kunderne og virksomhederne generelt med at ændre deres mindset. Hvis ikke kunden er villig til at prøve nogle nyt ting, sælger vi jo heller ikke nyt software,« siger han.

Man behøver ikke en rapport hver gang

Den teknologiske udvikling er på sin vis på de små og mellemstore virksomheders side, forklarer Jesper Schleimann, da cloud-baseret software har gjort det nemmere end nogensinde at komme i gang med de digitale projekter:

»Clouden giver mulighed for at springe let hen over fundamentet – man behøver ikke en masse tunge softwareinstallationer længere.«

Det gælder i det hele taget om at komme ud over stepperne, hvis man spørger SAP. Anders Feddersen parafraserede et vist dansk rederis motto gennem årtier for at understrege sin pointe:

»Rettidig omhu er også at være hurtig – i stedet for altid at skulle lave en rapport og analysere alting til bunds.«