San Fransisco får eltaxier og batteriskiftestationer

Indbyggerne i San Francisco i Californien vil snart kunne praje en elektrisk taxa.

Elbilfirmaet Better Place, der blandt andet leverer batterier og batteriskiftestationer til elbiler, har nemlig indgået en aftale med de to byer San Francisco og San Jose på den amerikanske vestkyst.

Aftalen går ud på, at Better Place over de næste tre år skal bygge og drive fire batteriskiftestationer, hvor i alt 61 elektriske taxaer kan få skiftet et fladt batteri til et nyt. Med de fire batteristationer skal taxaerne kunne fragte vestamerikanerne frem og tilbage imellem de to byer uden risiko før at løbe tør for strøm.

Læs også: Se verdens første batteriskiftestation i aktion

Konceptet med Better Places eltaxaer er, at bilerne kører ind på en station og får skiftet et afladt batteri med et fuldt opladet. På den måde undgår eltaxaerne at holde stille og vente på at batteriet bliver opladet.

Forsøgsaftalen skal bane vejen for, at vestamerikanerne på længere sigt kan få miljøvenlige eltaxaer i stor stil.

Eltaxaprogrammet i Californien er det hidtil største af sin slags, men ikke det første. I 2009 startede Better Place et pilotprojekt i Tokyo, hvor i alt fire eldrevne taxier skulle testes i den japanske hovedstads gader. Det er erfaringerne fra det projekt, som Better Place vil bruge i Californien.

Better Place er et amerikansk firma, der er aktivt i blandt andet i Australien, Israel og Danmark. Flere danske kommuner har allerede indgået aftaler med Better Place om opstilling af ladestandere til elektriske biler.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er der virkelig økonomi i det, og her gik jeg og troede at der skulle mindst 1.000 biler til en batteriskiftestation.

Der skal jo også bygges 10-11 batteribyttestationer her i Danmark, så jeg vil foreslå et krav om at 10% af taxa-kilometerne skal køres med el-biler, hvad kan ellers få taxavognmændene ud af starthullerne, hvis Californien kan, så kan vi også, en forhindring er at de traditionelle fossil hyrevogne i Danmark næsten er gratis, og så kommer en el-bil jo til at fremstå som dyr, endda urimelig dyr når Better Place vil have 205.000kr per styk for første batch (uden batterier).

  • 0
  • 0
  • Lidt på økonomien og det praktiske i det, når der køres taxikørsel.Man ved jo netop aldrig,hvor langt kunden vil køres, når man holder på holdepladsen med 1/3 tilbage i tanken/på batteriet - og mine erfaringer på området siger mig, at de lange ture altid kommer på de mest upraktiske tidspunkter: Tom tank/sidst på vagten/ kunden har meget travlt og kan ikke vente på at få skiftet batteri osv. Så mon ikke kunden finder en bil, der kan køre langt uden at løbe tør for strøm på turen.....Men hvis man lægger lade/skiftestationerne på de store taxiholdepladser, er der måske fornuft i praktikken. men hvor må det være surt at holde i lufthavnen i to en halv time og kunden vil længere end rækkevidden på batteriet...Jeg er overbevist om at elbilkonceptet har en fremtid - men det vil være mest velegnet i nærdistribution busruter og lignende, hvor man kan planlægge sig ud af problemet med rækkevidden: Selv fem minutter plus en mindre omvej for at finde lade/bytte stationen kan nedsætte kapaciteten meget for et distributionsfirma.
  • 0
  • 0

De når næppe Cable-Cars til sokkeholderne - og kan de komme op af bakkerne (ned burde ikke være noget problem) ?

Hvad med solceller på taget ? Just in case ? Alternativt kan firmaet med det selvforherligende navn "Better Place" etablere en benzindrevet udskiftnings-service, der kan levere friske batterier til alle havaristerne !

  • 0
  • 0

Jeg tor nu også, at man overser det faktum, at hver hyrevogn er en selvstændig forretning, man kan ikke tvinge vognmændene til at skifte.En stor del af økonomien i hyrevogne i DK er baseret på, at der allerede købes biler med nedsat afgift og senere kan bilerne så sælges uden at skulle betale afgift af sælger. En afskrevet el-bil kan der ikke være det store afsætning på, så det bliver svært for den lille vognmand at få solgt el-bilen, i forhold til en stor spændende Mercedes e. lign. Så der skal nogle andre tal til for at gøre det attraktivt i DK for hyrevognsbranchen. Måske i byer, hvor der køres efter anden lovgivning end den danske hyrevognlovgivning.

  • 0
  • 0

Se her hvad Fiat hat fundet ud af:

Grotesk at moderne biler, spækket med dyr og tung elektronik, ikke er bedre. Det vil nok være utopi at forvente bedre køreteknik.

".......37 milliarder liter olie I analysen har Fiat regnet sig frem til, at den samlede besparelse i løbet af bilernes gennemsnitlige livscyklus på 7,5 år vil ligge på 37 milliarder liter olie, hvilket svarer til fem gange produktionen på verdens største olieboring.

Ud over bedre gearskifte skal bilisterne ifølge FDM blive bedre til at sænke farten i tide inden lyskryds samt køre 110 kilometer i timen i stedet for 130, når man er på motorvej.

/ritzau/,,,,,,,,"

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten