Samsungs skandale-mobil røber generelt problem med lithium-batterier
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Samsungs skandale-mobil røber generelt problem med lithium-batterier

Samsungs kraftfulde, men også eksploderende flagskib Galaxy Note 7 var udset til at skulle indgå i et selskabets VR-satsning. Illustration: Nordisk Film Biografer

Nedsmeltningen af Samsungs ry med dets tilbagetrukne Galaxy Note 7-smartphone er en del af en større historie. En historie som også vedrører dig, selvom du ikke ejer eller har været i nærheden af den famøse eksploderende telefon.

Det fremhæver flere genbrugseksperter. De peger på, at mens Samsung nu officielt har stoppet produktionen af telefonen, som skulle have været deres flagskib, så famler deres utallige ingeniører fortsat efter at lokalisere den konkrete årsag til, at batterierne nedsmelter.

Alt i mens har Samsung så just valgt at sende brandsikre bokse og blå beskyttelseshandsker ud til folk, der skal returnere den brand- og eksplosionsfarlige Galaxy Note 7-telefon.

De brandsikre bokse, som blandt andet det britiske postvæsen har afvist at håndtere, har desuden affødt en bølge af sarkastiske bemærkninger på de sociale medier, bemærker nyhedsbureauet Reuters.

Læs også: Batteri-eksplosioner tvinger Samsung til at tilbagekalde alle Galaxy Note 7

»Brandsikre Samsung-bokse? Er de blevet testet?« lød en humoristisk bemærkning på Twitter.

Forseglet som en sprængfarlig sarkofag

Kyle Wiens er direktør for iFixit, et online reparations-community og forhandler af elektronikdele. I Wired pointerer han, at Samsung slet ikke ville have været i denne misere, hvis blot batteriet var til at udskifte.
’Men det er umuligt, fordi de har limet batteriet fast,’ påpeger Kyle Wiens.

Limningen er en fremgangsmåde, som ingenlunde er unik for Samsung. Ej heller fænomenet med nedsmeltende eksploderende lithium-batterier. For genopladelige lithium-batterier i alt fra mobiltelefoner til elektriske køretøjer er flygtige i deres essens. Udsættes de for tilstrækkeligt fysisk stress, så kan ethvert lithium-batteri overophede og eksplodere.

’Alligevel insisterer mange producenter på at gøre det vanskeligt eller umuligt at fjerne lithium-batterier. De bliver limet ind i telefonen, som er ved siden af dit natbord, tabletten i hånden på dit barn eller den bærbare i din rygsæk,’ skriver Kyle Wiens i Wired.

Læs også: Overophedet battericelle skyld i eksploderende mobiltelefoner

Ifixit er også kendt for at skille ny elektronik ad for at påpege mulige brister og design, der først og fremmest er lavet af hensyn til fabrikanten fremfor kunden. Da Note 7 kom på gaden i august forsøgte Ifixits ingeniører også at skille Samsungs nye smartphone ad.

’At grave et batteri ud af en Note7 er ligesom en hjerneoperation – undtagen at patienten kan bryde i brand. Telefonen er forseglet med lim uden nogen ydre skruer. At åbne den krævede at vi sprængte os vej ind ad bagsiden med varm luft, flåede glasset af og trak et lag af komponenter ud, før vi kunne gå efter batteriet med en lille plastikkoben. Vi bad alle guderne om beskyttelse, mens vi åbnede den og havde en spand med sand og en brandslukker tæt på,’ fortæller Kyle Wiens, der – her retrospektivt – siger, at han ikke er overrasket over de mange tilfælde af eksploderende nedsmeltende Note 7´ere.

Og vi omgiver os med flere og flere lithium-batterier i mindre og mindre enheder – også enheder, man udmiddelbart ikke forbinder med genopladelige lithium-batterier, såsom e-cigaretter der også eksploderer.

Men lithium er svær at komme uden om i vores gadget-hverdag. Lithium er let og i stand til at opbevare en masse energi. Omvendt er det altså også flygtigt. Lithium-batterier bruger to elektroder som negative og positive poler. Opladning trækker lithium-ionerne fra en pol til den anden. Energien, som bliver opbygget, bliver udløst eftersom ionerne strømmer i den anden retning.

Hvis elektroderne mødes, bliver denne energi hurtigt og uhensigtsmæssigt udløst som hede. Derfor har batterierne indbyggede separatorer, der skal holde elektronerne – ja – separerede.

Men en produktionsfejl i Note 7 medførte, at ‘der opstod pres på pladerne i battericellerne’. Det kan have bragt de negative og positive elektroner i kontakt, og udløst de mange nedsmeltninger og eksploderende mobiltelefoner, skriver nyhedsbureauet Bloomberg på baggrund af en intern Samsung rapport.

Design på kompromis med sikkerhed

Ifølge Kyle Wiens er Samsungs Note 7 et forvarsel om mange andre nedsmeltende elektroniske genstande, vi kommer til at høre om i fremtiden.
‘Producenterne har nået 90 procent af den teoretiske ydeevne af lithium-batterierne, og de presser på for at nå højere op uden villighed til at ofre dele af designet. For forbrugerne higer efter større skærme, hurtigere processorer og mere kraftfulde gadgets. Men de nægter at acceptere kortere batterilevetid eller langsommere opladning,’ skriver Kyle Wiens i Wired.

Læs også: DTU-forsker: Derfor bliver lithium-ion-batterier brandfarlige

Han beskylder ligefrem industrien for at være besat af tyndere og tyndere gadgets med slanke batterier pakket ind i fleksible fastlimede sølvpapirs-agtige enheder. Den fremgangsmåde medfører angiveligt, at batterierne er lettere at pakke og indpasse i forsyningskæde.

’Men det betyder grundlæggende også, at vi pakker en potentiel brandbombe ind i sølvpapir. Derefter forsegler vi den med lim i en enhed, vi holder tæt på vores ansigt’.

Ifølge Kylie Wiens havde Samsung været bedre i stand til at håndtere miseren med Note 7, hvis året havde været 2014. Dengang producerede Samsung Note 4, og et salgstrick ved den mobil var, at den ligesom Samsungs andre modeller, havde et batteri, som nemt kunne skiftes ud af forbrugeren selv.
Samsung gjorde ligefrem en dyd ud af det i reklamer møntet på Iphone-brugere i en lufthavn afhængige af stikkontakter. Samsung-brugere kunne frit spadsere omkring og blot udskifte batteriet i deres telefoner, hvis det døde. Se eksempelvis denne reklame:

Men efterhånden som Apple åd markedsandele, forsøgte Samsung i stigende grad at efterligne Apples traditionelt hermetisk lukkede design.I 2015 begyndte Samsung også at lime deres batterier fast – og det har de gjort lige siden.

Økonomisk mavepuster for Sydkoreas it-gigant

Alex King, direktør for Afdelingen for Energy’s Critical Materials Institute ved Ames Laboratory er nået til same konklusion.

»Tænk på hvor meget lettere, det ville have være at håndtere problemerne med Note 7, hvis det havde været muligt at fjerne batterierne. Hvis vi tager højde for sikkerheds-hensyn fremover ved at gøre det lettere at fjerne batterier, vil det også have den sidegevinst, at telefonerne bliver væsentligt lettere at genbruge,« siger Alex King til Vice Motherboard.

Læs også: Acer tilbagekalder 27.000 brandfarlige batterier

Berlingske Business skriver fredag, at det samlede tab for Galaxy Note 7 i øjeblikket er omkring 5,3 milliarder dollar. Det svarer til godt 35 milliarder kroner.
»Fra nu af vil Samsung Electronics lægge vægt på at normalisere handlen ved at koncentrere sig om Galaxy S7 og Galaxy S7 edge,« lyder det fra selskabet i en erklæring.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

>Lithium-batterier bruger to elektroner som negative og positive poler. .....

>Hvis elektronerne mødes, bliver denne energi hurtigt og uhensigtsmæssigt udløst som hede. Derfor har batterierne indbyggede seperatorer, der skal holde elektronerne – ja – separerede.

Nej ved i nu hvad!! Det kunne forekomme i Ekstrabladet men det er for flovt for Ingeniøren!

PS: Og så burde der stå: "separatorer" !!

  • 15
  • 2

Mon ikke det mere er pga. folk lader med batteribanker frem for at skifte batteri.

Jeg har selv haft ekstra batterier til min Samsung S3 og S4. Men det var lettere at sætte en batteribank til frem for at adskille og reboote. Så jeg brugte ikke batteriskift selvom jeg kunne. Batteribank er desuden uafhængig af telefoner - den virker også med en ny telefon. En lukket telefon har også den fordel der ikke kommer støv i og den kan være vandtæt.

Men efterhånden som Apple åd markedsandele, forsøgte Samsung i stigende grad at efterligne Apples traditionelt hermetisk lukkede design.I 2015 begyndte Samsung også at lime deres batterier fast – og det har de gjort lige siden.

  • 5
  • 0

Problemet med batterierne er en overdreven fokus på at lave tyndere telefoner. Efter telefonerne kunne blev tyndere end 10 mm ser jeg ingen fordel i at skære endnu halve-mm eller 0.1 mm af tykkelsen. Folk sætter jo alligevel et cover på så ridser og fald ikke ødelægger telefonen.

Der har været telefoner der var så tynde og svage at de bliver banan-bøjet når de opbevares i lomme, eller hvor touch-skærm holder op med at fungere fordi telefonen er bøjet skæv.

Det er meget bedre at batteri kan skiftes og der er plads til MicroSD kort udvidelse under bagside-dækslet. Jeg ville hellere have at telefonen er 0.5 mm tykkere og batteriet derfor kan have mere kapacitet. Jeg er godt tilfreds med min Galaxy S4, fantastisk telefon.

  • 14
  • 0

Jeg synes det er en kende overdrevet at gøre det til et generelt problem. Jo, i teorien kan det ske. Det gør det bare ikke ret tit, hvis vi ser bort fra decideret defekte telefoner som Samsungs.

Inden for de sidste par år er der solgt 1 mia. smartphones med lithium-batterier? Hvis vi ser bort fra Samsungs seneste fiasko, hvor mange er så brudt i brand? 1.000? 10.000? Det er 0,001%. Hvor mange af dem er sket mens folk holder den potentielle brandbombe tæt på ansigtet? 1? 10?

Jeg tror chancen for, at en hveps stikker en i halsen og man bliver kvalt er markant større.

Opdagede Ingeniørens journalist mon at holdningen i artiklen er et partsindlæg fra en privat virksomhed der lever at at sælge reservedele, og derfor nok gerne så at batteriet nemmere kunne udskiftes?

  • 8
  • 0

Lithium er som grundstof kun flygtigt, hvis man har skruet godt op for radiatoren. Er der tale om en særlig flygtig (lavt kogepunkt) forbindelse af metallet? Eller hvor kommer udtrykket flygtigt fra?

  • 1
  • 0

Hej Poul

Tak for rettelser som nu er tilføjet. Der skulle naturligvis have stået elektroder og været et a i stedet for e separator.

Historien er blevet skrevet i dag hjemme fra sygesengen, da jeg gerne ville have den bragt asap - men også med en kan jeg se nu ikke helt optimal åndsnærværelse. Så tak igen for korrektion.

Mvh Mads

  • 8
  • 0

Jeg læste lige at BMW i3 er opgraderet med nye batterier, som fylder det samme, men holder 50% mere energi:

"This is achieved through an increase in density courtesy of engineers at Samsung SDI"

http://newatlas.com/bmw-i3-94ah-review-tes...

Bliver spændende at se hvordan verdensmarkedet vælger at tage imod sådan en Samsung opgraderet elektrisk bil...

Big-bada-boom

  • 6
  • 2

Det kommer vel af det engelske "volatile"? Men i denne sammenhæng er "volatile" altså ikke flygtigt (som det godt kan betyde), men derimod i betydningen kemisk/termodynamisk reaktivt. Jeg ville nok have skrevet "kemisk følsomt" eller "meget reaktivt". "Ustabilt" ville også være en mundret oversættelse, men uden den korrekte kontekst ville det kunne misforstås her, så det ville jeg ikke skrive.

  • 4
  • 0

Det er ikke helt klart om Kylie Wiens er mest vred på producenterne eller forkælede forbrugere. Han skulle næsten fortælle Samsung at limen udgør brandfaren når han nu ved det. Jeg tænker at uanset hvad går vi mod højere energidensitet i batterierne. Lithium luft batterier skulle efter sigende have en ~10x højere energidensitet end hvad et Li-ion kan præstere idag. https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density
Kylie må hellere få købt noget mere sand...

  • 0
  • 0

"Bliver spændende at se hvordan verdensmarkedet vælger at tage imod sådan en Samsung opgraderet elektrisk bil..."

Nu er der stadig stor forskel på batterier, og nu har i3 jo også temperatur styring af batteri pakken, så jeg ser ingen risiko på den større batteripakke.
Jeg kører i3, og da jeg læste om problemerne med Samsung SDI
tænkte jeg mere på de økonomiske konsekvenser for SDI og BMW. Samsung har jo lige frasolgt sine brint aktiviteter for at satse på batteriteknologi. Et tab på 35 mia. kr må sætte firmaets økonomiske styrke under pres. Har Samsung nu de økonomiske kræfter der skal til for at hænge på førerfeltet, i batteriudvikling?
Hvis Samsung SDI går bag om dansen, hvor stiller det så BMW.
Konkurrencen mellem elbiler foregår i høj grad på batteri teknologi.
Har BMW satset på den forkerte hest?

  • 0
  • 0

@Laurids Pedersen

Vil det ikke være en fordel at aflade batteriet helt inden man sender telefonen retur? Er det ikke den lagrede energi opladningen, der udløses ved eksplosionen?


Lithium-ion batterier er ikke ligesom en spand vand der kan tømmes til sidste dråbe og så senere kan fyldes helt op igen. Lithium-ion skal altid være mere eller mindre opladet. Hvis du aflader et lithium-ion batteri til under 3.0 V ødelægger du batteriet.

Den nominelle spænding for lithium-ion celle er 3.7 V. For transport og (langtids) lagring er det bedste hvis de er opladet til ~3.8 V altså lidt over nominel spænding pga. langsom selv-afladning. Her er der ikke meget energi i batteriet og batteriet er ikke "stresset".

Den præcise spænding på mobil telefon batteriet kan du feks. se med Elixir2 applikationen. Hvis du ikke har sådan en applikation er det bedste gæt at oplade batteriet til 55-60%.

  • 0
  • 0

@Laurids Pedersen
Opdatering. Når jeg læser dit spørgsmål igen, ser jeg at du hentyder til at sende telefonen retur, hvor batteriet aldrig skal bruges mere. I det tilfælde har du ret, hvis batteriet er helt afladet kan det ikke selvantænde.

Desværre er mobiltelefoner så smarte ikke vil lade aflade batteriet til under ~3.4 V, netop for undgå at slide batteriet for meget. Men som du skriver for sidste retur-sending er det bedst hvis det er afladet mest mulig.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten