Sammenkoblede IC4-tog fik indrejseforbud på Hovedbanegården

Ingen sammenkoblede IC4-tog fik lov at slippe gennem nåleøjet til Københavns Hovedbanegård i sidste uge, da Banedanmark udskiftede det 25 år gamle kontrolsystem på landets travleste station.

Eftersom signalerne var slukkede og togtrafikken skulle styres manuelt, var der kun plads til et begrænset antal tog på Hovedbanegården, og den skrøbelige nødkøreplan til Hovedbanegården fik i sagens natur Banedanmark og DSB til at gøre alt, hvad der stod i deres magt, for at minimere risikoen for, at tekniske fejl ved materiellet skulle forstyrre trafikafviklingen.

Nødkøreplanen omkring Hovedbanegården betød blandt andet, at DSB helt afstod fra at sende sammenkoblede IC4-tog i drift i fjerntrafikken hele ugen.

Mens Banedanmarks nye centralapparat bliver sat op bliver fjern- og regionaltogstrafikken styret fra en lille midlertidig kontrolpult. To ensrettede spor i hver retning fylder ikke meget sammenlignet med de talrige togveje, som normalt snor sig ind og ud af Københavns Hovedbanegård. Foto: Banedanmark. Illustration: Banedanmark.

Det bekræfter DSB over for Ingeniøren. Statsbanerne understreger dog, at der er tale om et tiltag, der har været på tegnebrættet i månedsvis, og at fraværet af sammenkoblet IC4-materiel ikke kan tilskrives problemer med driftsstabiliteten på det sammenkoblede IC4-materiel.

Men ifølge Ingeniørens kilder var det dog netop frygten for, at en nedbrudt IC4-togstamme skulle blokere den stærkt begrænsede - og dermed sårbare - trafik ud og ind af Hovedbanegården, der fik DSB til at indskrænke IC4-trafikken til kun at omfatte enkeltkørende IC4-togsæt.

Udskiftningen varede seks dage i efterårsferien og betød som nævnt, at kun et begrænset antal fjerntog kørte hele vejen til Hovedbanegården. Resten stoppede i Høje Taastrup, hvor de rejsende måtte skifte til S-toget.

Udskiftningen betød, at det reducerede antal tog til Hovedbanegården skulle dirigeres uden hjælp af signaler. Der er normalt plads til 40 fjern- og regionaltog i timen på Hovedbanegården, men med den manuelle styring af togtrafikken var der kun plads til ti tog i timen.

Hos Banedanmark er der tilfredshed med den nødplan, der fik den stærkt reducerede togtrafik afviklet nogenlunde stabilt.

"Det er mit indtryk, at trafikken er forløbet glat, og jeg vil gerne takke for den tålmodighed, som passagererne har udvist, mens vi skiftede kontrolpanelet," siger områdechef Kirsten Kornerup, Banedanmark.

Hun fortsætter:

"Det var en kompliceret opgave at afmontere det gamle kontrolpanel og tilkoble det nye panel med 2.600 kabler til det sikringsanlæg, der styrer Københavns Hovedbanegårds ca. 200 signaler og 80 sporskifter. Men nu har vi tjekket, dobbelttjekket og tjekket alle forbindelser igen, og kontrolpanelet fungerer upåklageligt."

Fjernstyringspanelet skulle udskiftes for at kunne klare både en øget trafikmængde og udbygningen af banenettet på Sjælland. Bare i de kommende år forventer Banedanmark, at der kommer en stigning i aktiviteterne på det sjællandske banenet på 20 procent.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Så sent som i går aftes var jeg med et sammenkoblet IC4-tog fra København H mod Aarhus H/Lindholm. En lille sjov detalje her er at IC3-toget der kører samme afgang kører sammenkoblet til Aarhus H og kobler det ene sæt af og kører solo til Aalborg/Lindholm. Men med IC4 forbliver man sammenkoblet og aflåser det ene sæt i Aarhus og slæber det med til Aalborg tomt og retur, bare fordi man ikke vil risikere at få problemer :)

Men det var et sidespring, for så langt kom toget ikke i går. Først tog det 20 minutter at kommer ud af Kh, da der var problemer med det interne samtaleanlæg nødopløsning i toget. Så kom toget til Høje Taastrup lettere forsinket og efter at have bøvlet 15 minutter her med dørene, måtte personalet opgive og melde tog nedbrudt og aflyse toget resten af vejen.

Med den forsinkelse det gav andre tog ud af Kh og gennem Htå i går aftes, så var denne frygt velbegrundet fra DSB's side under CAPP-udskiftningen i sidste uge!

  • 0
  • 0

"Nødkøreplanen omkring Hovedbanegården betød blandt andet, at DSB helt afstod fra at sende sammenkoblede IC4-tog i drift i fjerntrafikken hele ugen."

Onsdag morgen var jeg ellers passager i et sammenkoblet MG (IC4) fra Høje Taastrup til Ørestad, afg 7.11.

Men det er stadig en særpreget oplevelse at køre med toget. Det eneste rigtigt positive er stolene, der sidder man godt.

Henrik

  • 0
  • 0

Onsdag morgen var jeg ellers passager i et sammenkoblet MG (IC4) fra Høje Taastrup til Ørestad, afg 7.11.

Det var ikke planlagt til at kører med to sæt. Det var blot en mulighed for at få et ekstra sæt til Aarhus. Men den uge kom IC4 ikke i nærheden af Hovedbanen.

  • 0
  • 0

Det bekræfter DSB overfor Ingeniøren. Statsbanerne understreger dog, at der er tale om et tiltag, der har været på tegnebrættet i månedsvis, og at fraværet af sammenkoblet IC4-materiel ikke kan tilskrives problemer med driftsstabiliteten på det sammenkoblede IC4-materiel.

Men ifølge Ingeniørens kilder var det dog netop frygten for, at en nedbrudt IC4-togstamme skulle blokere den stærkt begrænsede – og dermed sårbare – trafik ud og ind af Hovedbanegården, der fik DSB til at indskrænke IC4-trafikken til kun at omfatte enkeltkørende IC4-togsæt.

Hvornår holder DSB, som jo er et offentligt selskab, og dermed vel omfattet af visse principper for åbenhed, op med at lave den slags "spin"? De har jo tydeligvis ikke noget tøj på ..?

  • 0
  • 0

Hvornår holder DSB, som jo er et offentligt selskab, og dermed vel omfattet af visse principper for åbenhed, op med at lave den slags "spin"? De har jo tydeligvis ikke noget tøj på ..?

Under Søren Eriksens ledelse af DSB, skulle man tage enhver udmelding med et vist forbehold, for én ting var sikkert hver gang - udmelding var spinnet, så den så bedre ud en virkeligheden nok foreskrev.

IC4 projektet er i en spin klasse for sig selv. Det er svært at pege på blot en troværdig udmelding fra DSB omkring det projekt. Selv et utilsigtet nedbrud får DSB til at ligne en planlagt hændelse...

Måske den tredie direktør på et år kan ændre på det, men vi får se...

  • 0
  • 0

Det er sikkert sagt før, men IC4 bør kunne bruges som "lyn"tog (få stop) på disse strækninger, som har mindst 160km/t begrænsning, men som endnu ikke er fuldt elektrificerede : (Hobro)-Århus-Esbjerg-Tinglev (alle kombinationer), Vordingborg-København Se Banekort på http://uk.bane.dk/db/filarkiv/6047/Bilag_1...

På Århus-Frederecia-strækningen er de enkeltkørende IC4 nok for små til myldretiden, men bør kunne bruges udenfor myldretid. Evt. Struer-Herning-Vejle mv. med 120km/t.

DSBs IC4-side: http://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/ic4/ IC4 bruges mest mellem Aalborg og København. Seneste orientering til Folketinget - bod er stadig muligt : http://www.ft.dk/samling/20101/almdel/tru/... Både Scandpower og Atkins ser ud til at undersøge computersystemet.

Esbjerg-Kolding (Lunderskov) er næste strækning der elektrificeres, og derefter bør Frederecia i højere grad bruges som skiftestation mellem jyske dieselstrækninger og eltog mellem Esbjerg-København i den lange tid der går inden el når til Aarhus.

Den mest fremtidsrettede og fleksible løsning er nok ny buet vej/bane-bro over Vejle Fjord og ny "hurtig" (200km/t) elbane til Aarhus : http://maps.google.dk/maps/ms?msa=0&msid=2... - vest om Horsens, øst om Skanderborg.

  • 0
  • 0

Så kræv dog sandhed nu, istedet for at sidde og diskutere 4. eller 5. håndsinformation. Kræv at al tingængelig information om IC-4 bliver lagt ud på DSB's hjemmeside. Start en mail-storm imod trafikministeriet, gør et eller andet......

m.v.h.

Martin S.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten