Sammenklappelig el-scooter skal afløse bycyklen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Sammenklappelig el-scooter skal afløse bycyklen

De hærgede bycykler i Københavns Centrum bliver måske en dag udskiftet med små by-scootere. I hvert fald er der netop blevet præsenteret en el-scooter på årets bil-og motorcykelmesse i Milano, som er så lille, at den kan foldes sammen og medbringes i toget.

Scooteren består af kun 150 dele og drives af en el-motor i hvert hjul, fremgår det af en pressemeddelelse fra Massachusetts University of Technology (MIT), der har udviklet el-scooteren i samarbejde med den taiwanske scooterfabrikant Sym og Det Taiwanske Institut for Industri- og Teknologiforskning.

Ifølge scooterens designer, William J. Mitchell fra MIT, er visionen, at el-scooteren skal være frit tilgængelig for befolkningen i store byer.

(Foto: MIT) Illustration: MIT
El-scooteren kan foldes sammen til halv størrelse og trækkes efter sig ind i toget. (Foto: MIT). Illustration: MIT.

Den elektriske bycykel

I stil med de danske bycykler er det meningen, at el-scooteren skal stå fremme i lange rækker overalt i byen, så folk kan betale for at tage en el-scooter et sted i byen og aflevere den et andet sted.

Betalingen kan ske med kreditkort, og William j. Mitchell tror på ideen, fordi el-scooteren virker »cool« og er nem at håndtere.

»I meget tætpakkede byområder, hvor parkering er et stort problem, vil den minimale størrelse være en stor fordel. Størrelsen gør det muligt at parkere i smalle gyder,« siger han.

Umiddelbart fremgår de tekniske data på el-scooteren ikke af pressematerialet fra MIT, men det taiwanske institut oplyser, at det længe har arbejdet på en el-scooter med et lithium-ion-batteri.

El-scooteren har en ydeevne, der svarer til en benzindrevet 50-ccm-scooter, når det gælder hastighed og acceleration, og vejer kun 90 kilo.

Et fuldt opladt batteri kan give en aktionsradius på mellem 60 og 80 kilometer, og batteriet kan holde til omkring 30.000 kilometer, før det skal skiftes.

Forkere fra MIT arbejder også på et andet supplement til bycyklen: En stabelbar elbil.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Problemet er at de nuværende bycykler i københavn er elendige. Selvom der prøves med betalingscykler, skal man være opmærksom på, at disse kan stjæles og eksempelvis tages til østeuropa.

Uanset, om der vælges en cykel, eller en el-scooter, så er væsentligt at tænke på, at cyklen skal være af god kvalitet, og tyverisikret. Måske bør den have indbygget GPS, så de kan findes, og man bør bruge kort med ens navn - enten et specielt der kan købes, eller ens sygesikringsbevis plus pinkode - for at cyklen kan bruges og derved den pågældende der sidst har brugt cyklen kan kontaktes, hvis den forsvinder. Ansvaret frigives først, når den sættes i et overvåget stativ på banegård eller busstation, og der skal måske være et højt depositum hvis den forsvinder, som f.eks. betales når man får et kort så cyklerne kan bruges.

Jeg tror ikke på, at det vil kunne fungere, hvis ikke man gør noget for at hindre tyveri, og for at sikre en tilstrækkelig stor betaling, til at høj kvalitet kan opnås.

Det er uvæsentligt, om det er en cykel, eller en ganger, men elektronik for at låse/oplåse, samt overvåge position, og detektere sidst der har brugt den, samt detektere korrekt isætning i et stativ, er nødvendigt. Måske skal være videoovervågning på selve cyklen, for at hindre den saboteres og ødelægges.

Den væsentligste parameter er sikkerhed, og høj pålidelighed, og da det nemt risikerer at presse prisen op, kan man diskutere om det bør være en cykel, eller en ganger - eller om der skal monteres batteri og motor.

Måske skulle man tage skridtet fuldt ud, og lave en bil http://www.promovec.dk/00022/
Denne kræver ikke kørekort, og må køres af alle - endog på foretov! Maksimum hastigheden er 15 km/t, og jeg mener ikke der er aldersbegrænsning hverken opad, eller nedad, og der kræves ingen kørekort.

Laves den en smule sammenklappeligt, og med lidt elektronik der sikrer mod den fjernes fra eksempelvis cykelsti og vej, vil det være en god idé. Problemet er så bare den for høje pris.

Men special cykler, og scootere som bycykler, er jo hellerikke billige.

  • 0
  • 0

MIT har også en bil på programmet:
http://cities.media.mit.edu/projects/cityc...

Mit bud er:
Hvis en bil designes til højst 15km/t kan bilen klarer sig med billigt carosseri, og elmotor samt batteri behøver ikke at være store. En lille 200W motor er rigeligt.

Man kan designe en lille "nøgle" til alle, der ønsker adgang til at bruge bilerne, og eneste de behøver er at sætte sig ind i bilen uden at tage nøglen frem. I princippet kan man se på overvågningsfotos hvilke nøgler der findes indenfor det overvågede område.

  • 0
  • 0

Problemet er at de nuværende bycykler i københavn er elendige. Selvom der prøves med betalingscykler, skal man være opmærksom på, at disse kan stjæles og eksempelvis tages til østeuropa.

I østeuropa er cykler kun for tabere. På en italiensk eller tysk autocamper er en københavnsk bycykel derimod en trofæ eller souvenir

  • 0
  • 0

Det er en dødssejler, tænk bare på hvordan det er gået med alle de cykler kommuner rundt omkring i Danmark har stillet op.
De er stjålet, forsvundet eller ødelagt.

  • 0
  • 0

Hvis en bil designes til højst 15km/t kan bilen klarer sig med billigt carosseri, og elmotor samt batteri behøver ikke at være store. En lille 200W motor er rigeligt.

Det er ca 1000 gange farligere at færdes på knallert end at køre i bus.
Trafikanter, uerfarne, påvirkede og uden sikkerhedsudstyr kan udløse kaos.
Hvad koster trafikulykker for samfund-arbejdsgiver og personligt?

En lille elbil kunne være en løsning, men hvorfor ikke letbane eller elbus?

Vedr elcykel, så kunne man designe motor, evt med batteripakken, så den kunne fjernes fra cyklen ved parkering.
Så ville den ikke være så attraktiv at stjæle.
Og den ville være nem at lade op.

  • 0
  • 0

Det er ca 1000 gange farligere at færdes på knallert end at køre i bus.

Sammenlignes ikke tunede knallert, og cykler, er forskellen ikke så stort. Der er flere cykeluheld, der ikke meldes til polti eller forsikring, end scooteruheld. Måske er antallet af cykeluheld reelt større end antal knallertuheld per kørt kilometer, hvis der ses efter hvor mange der er på skadestue eller sygehus.

Det ultimativt bedste, må være en mindre bil - og jeg tror ikke, at prisen vil være høj. Ved lav fart, og med en lille elmotor, er prisen lav. Karosseriet, kan være billigt plast, og massefremstillet er prisen lav. Måske, kan det være plastikovertræk af hynder, men ihvertfald ikke en høj pris.

Efterhånden, er prisen på elektronik så lav, at en lille bil vil kunne få monteret sikkerhedselektronik, således den automatisk stopper hvis den er på vej ind imod noget, eller nogen. Ved lav hastighed, f.eks. op til 15 km/t, burde ikke være stor sikkerhedsrisiko, sammenlignet med cykler og biler.

Jeg tror også, at en lille bil appelerer til et langt større publikum, end cykler og elcykler/scootere. Det betyder, at de vil kunne udlejet til højere pris. Der er bedre råd til sikkerhedselektronik i form af alarm, GPS, elektronisk nøgle med navn/CPR, f.eks. sygesikringsbevis/borgerkort, osv. Og det medfører i sidste ende lav pris. De er sværre, at sætte op på en lastvogn og sende til polen, uden det opdages, via deres GPS og sikkerhedssystem.

  • 0
  • 0

[quote]Hvis en bil designes til højst 15km/t kan bilen klarer sig med billigt carosseri, og elmotor samt batteri behøver ikke at være store. En lille 200W motor er rigeligt.

Det er ca 1000 gange farligere at færdes på knallert end at køre i bus.
Trafikanter, uerfarne, påvirkede og uden sikkerhedsudstyr kan udløse kaos.
Hvad koster trafikulykker for samfund-arbejdsgiver og personligt?

En lille elbil kunne være en løsning, men hvorfor ikke letbane eller elbus?

Vedr elcykel, så kunne man designe motor, evt med batteripakken, så den kunne fjernes fra cyklen ved parkering.
Så ville den ikke være så attraktiv at stjæle.
Og den ville være nem at lade op.[/quote]

Jeg tror ikke at det vil være nogen succes, hvis du som bruger skal tage batteriet med dig når du forlader cyklen.
Det er en tung klods du skal rende rundt med, mens du foretager dine ærinder i byen.

  • 0
  • 0

Det er en tung klods du skal rende rundt med, mens du foretager dine ærinder i byen.

Og GPS'en får svært ved at få strøm.

Det er meget vigtigt, at de får GPS, og registrer personen som låner dem. Der, hvor de udlånes (stativerne), bør der være aflåst, og kun personer der har et gyldigt kort/sygesikringsbevis, bør kunne komme ind. Og dertil må der være videoovervågning.

Hvis systemet skal fungere, er vigtigt at der undgås hærværk, og tyveri, samt mishandling af cyklerne. Jeg tror, at biler er bedre at udlåne, og specielt at billige lavprisbiler af plast til lav hastighed (max 25 km/t), kan være relevant.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten