Samlet regning for rejsekort: Fem milliarder kroner

For første gang løfter selskabet bag rejsekortet selv sløret for, hvad det koster at indføre og drive Danmarks elektroniske bus- og togbilletter.

Det sker i en række svar, som selskabet har givet til transportminister Henrik Dam Kristensen (S), og som ministeren har sendt videre til Folketingets transportudvalg.

Heri oplyser Rejsekort A/S, som er ejet af landets bus- og togselskaber, at alene transaktionsudgifterne ventes at løbe op i 275 millioner kroner årligt i 2016. Til den tid topper driftsudgiften, og rejsekortet forventes fuldt implementeret.

Læs også: Forsker: Rejsekort bliver en møllesten om halsen på den offentlige transport

Dertil kommer, at der skal betales 19 millioner kroner for nye rejsekort til passagererne. Desuden kommer det til at koste bus- og togselskaberne 49 millioner kroner at få leverandøren af systemet, franske Thales, til at vedligeholde deres terminaler på stationer og i busserne.

Ingeniøren har på baggrund af svaret og forklaringer fra Rejsekort A/S justeret driftsudgifterne for hvert enkelt år af rejsekortets forventede afskrivningsperiode. Dermed kommer vi frem til, at regningen for både at indkøbe og drive kortet løber op i knap fem milliarder kroner over 16 år.

Hidtil har det kun været offentligt kendt, at Thales får 1,3 milliarder kroner for selve leverancen af kortet, standerne og det bagvedliggende system.

Læs også: Rejsekortet er tre gange dyrere for trafikselskaberne end klippekort

Hovedparten af den samlede regning for rejsekortet, i alt 3,7 milliarder kroner, betales af transaktionsafgifterne, som selskaberne bliver opkrævet, hver gang passagererne tjekker ind og ud.

Transportministeren gør i et af svarene opmærksom på, at der også er driftsudgifter ved de nuværende papirbilletter og klippekort. Dem oplyser ministeren imidlertid ikke.

Et notat, som Movia tidligere har udarbejdet for Ingeniøren, viser, at bus-selskabet på Sjælland forventer, at Rejsekort koster tre gange så meget at drive som klippekort. Movia ejer knap en tredjedel af Rejsekort A/S.

Læs også: Se regnestykket bag ekstraregningen på flere milliarder

På baggrund af notatet estimerede betalingskort-eksperten Henning N. Jensen fra konsulentfirmaet Pluscon, at rejsekort over 15 år vil koste bus- og togselskaberne 2,7 milliarder kroner mere end klippekortene.

Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, som efterspurgte Rejsekort-udgifterne, er godt klar over, at Rejsekortet i en lang periode bliver dyrere end papirbilletter.

»Men jeg synes, at fem milliarder kroner lyder som mange penge til at dække omkostningerne ved at drive systemet. Der er kun én gruppe til at betale i sidste ende, og det er kunderne,« konstaterer han.

Læs også: Rapport: Umuligt at gennemskue rejsekortets billetpriser

Kim Christiansen håber, at rejsekortet 'i sidste ende' bliver billigere end at fortsætte med papirbilletter.

»Hvis vi skal have folk over i den offentlige transport, skal den fungere godt, det skal være nemt, og det skal være økonomisk attraktivt at lade bilen stå,« siger Kim Christiansen.

Han er i denne uge på rundtur på de alle danske jernbanestrækninger. Her er det lige blevet muligt at betale med rejsekort, men der er stadig mange problemer forbundet med kortet, konstaterer DF-ordføreren. Han henviser blandt andet til manglende turistkort og for få stationer, hvor kortet kan tankes op.

Læs også: Movia: Pendlerkort kommer først som mobil-app

Notatet fra Movia indikerer, at Rejsekort A/S i hvert fald ikke har pustet driftsudgifterne op. Ingeniøren har ganget Movias oplysninger om udgifter til kortet op i forhold til selskabets nuværende ejerandel af rejsekortet. Resultatet bliver årlige driftsudgifter på 582 millioner kroner, 70 procent mere end i Rejsekort A/S' opgørelse.

Det er nødvendigt at understrege, at der er tale om den nuværende ejerandel. Rejsekort A/S skriver nemlig, at selskabets opgørelse tager udgangspunkt i, at Midttrafik, Fynbus og BAT (Bornholm) tilslutter sig rejsekortet. Det er ingen af de tre selskaber i dag, og Fynbus bliver det ikke de kommende fem år.

Alt det med småt

Dermed har vi taget hul på alt det med småt om forudsætningerne for beregningerne. Vi starter med Rejsekort A/S' egne tal:

De omfatter kun alle omkostningerne i 2012 og 2016, hvor de ventes at toppe. Ingeniøren har foretaget en lineær fremskrivning af udgifterne fra 2012 til 2016. Vi har også nedskrevet omkostningerne lineært fra 2016 til 2023, hvor en delmængde, nemlig udgiften til Thales, er angivet.

Vi får dermed 16 år med, selv om Rejsekort normalt opgives til at have en normal afskrivningshorisont på 15 år. Det regnes imidlertid først fra 2013, hvor systemet bliver betegnet som landsdækkende.

Kontrakten med Thales om driften af systemet gælder i 11 år fra 2013. De sidste år af perioden har vi anslået omkostningerne til at være de samme som med Thales ved roret.

De samlede omkostninger lander på den måde på 4,6 milliarder kroner. De skal betale både for driften og for Rejsekort A/S' gæld.

Læs også: Chokregning: Rejsekort har brug for 668 millioner kroner

Selskabet er ejet af bus- og togselskaberne, som har givet en stor del af indskuddet i form af lån. De forventes tilbagebetalt inden for budgettet.

Det gælder derimod ikke det indskud af ansvarlig kapital i Rejsekort A/S, som bus- og togselskaberne har foretaget siden 2003. Det løber op i godt 307 millioner kroner.

Dertil kommer, at Rejsekort A/S har brug for flere penge i kassen for at dække underskuddet frem til at med 2014, hvorefter indtægterne fra kortet kan gøre det alene.

Det drejer sig om 668 millioner kroner, som ejerne stadig skændes om, hvordan de skal fordele og indskyde. Hvis nogle af de penge også bliver tilført som ansvarlig kapital, kommer det oven i knap fem milliarder kroner.

Læs også: Ejerne skændes om millionregning for rejsekort

Rejsekort A/S kan naturligvis betale pengene tilbage til sine ejere, f.eks. som udbytte, hvis selskabet senere får tilstrækkeligt stort overskud.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

...3,7 milliarder kroner, betales af transaktionsafgifterne...

Det lyder umiddelbart af rigtig mange penge. Er der nogen der ved hvad prisen er pr transaktion?

  • 0
  • 0

Er der nogen der har regnet ud hvor mange stykker pap (=billetter) man kan få for de penge?

Bent.

  • 0
  • 0

Så koster det langt mere

Det totale vanvid , der er gymnasie elever der kan programmerr en mobil løsning gratis , NFC og interface med nuværende systemer

  • 0
  • 0

...3,7 milliarder kroner, betales af transaktionsafgifterne...

Det lyder umiddelbart af rigtig mange penge. Er der nogen der ved hvad prisen er pr transaktion?

I 2010 havde DSB ca 200 millioner rejsende, på 16 år vil det svare til ca. 3,2 milliarder rejsende. Så hvis DSB alene brugte dette produkt, ville det koste kunden ca. 1 kr pr rejse... Da man regner med at alle busser og toge benytter rejsekortet i udregningen, må prisen være meget lavere pr. rejse...

  • 0
  • 0

I 2010 havde DSB ca 200 millioner rejsende, på 16 år vil det svare til ca. 3,2 milliarder rejsende. Så hvis DSB alene brugte dette produkt, ville det koste kunden ca. 1 kr pr rejse... Da man regner med at alle busser og toge benytter rejsekortet i udregningen, må prisen være meget lavere pr. rejse...

Det er så dejligt uhåndgribeligt, at se på prisen pr. billet. Det er mere hensigtsmæssigt at se på antallet af pendlere, som jo skal storforbruge kortet, hvis det skal give nogen økonomisk mening. Hvad kommer de til at betale? Jeg har ikke nogle tal, men hvis vi forudsætter at 1 mio mennesker bruger rejsekortet jævnligt, koster det dem ca. 300kr/pers./år. Er det kun ½ mio mennesker, bliver det 600 kr/pers/år osv.

Og løsningen? Tja, den politiske beslutning omkring rejsekortet medfører jo at flere er nødt til at betale til det. Det kan vi gøre via skatten, hvilket dog er et no-go i denne tid. Det ender nok med at det bliver løst som det plejer i Danmark: Der kommer flere afgifter på bilisme, så flere bliver tvunget til enten at betale mere til statskassen (hvis man bor vest for Storebælt) eller tage offentlig transport (hvis man bor øst for Storebælt)

  • 0
  • 0

Hvad kommer de til at betale? Jeg har ikke nogle tal, men hvis vi forudsætter at 1 mio mennesker bruger rejsekortet jævnligt, koster det dem ca. 300kr/pers./år. Er det kun ½ mio mennesker, bliver det 600 kr/pers/år osv.

Kollektivpendlere med slipper alt for billigt i og med at de modtager tilskud på en krone per km.Sæt prisen op og farten ned.

  • 0
  • 0

En transaktionsafgift motiverer de enkelte selskaber til at have alternative løsninger, som for eksempel mobil-apps.

Det koster jo ikke milliarder at få udviklet og drive en mobil-apps løsning. I hovedstadsområdet har vi allerede det mobile klippekort og SMS billetter. Brugerne har taget disse løsninger til sig i langt større omfang en rejsekortet og Movia tjener flere penge.

De mobile løsninger kan være ligeså brugervenlige og endog mere så end rejsekortet. På min mobiltelefon er det ingen sag at tage en gæst med eller købe en tillægsbillet til cyklen. De kunne også nemt lave pladsbestilling på mobiltelefonen. Den slags kommer rejsekortet aldrig til at kunne på en tilfredsstillende måde.

Hvis brugerne ikke tager rejsekortet til sig kommer de til at mangle penge, så forvent at skandalerne forsætter.

  • 0
  • 0

Er det en analogi over måden hvorpå pengene fosser ud eller hvorledes? :-)

Hej Thomas

Analogien findes desværre kun i journalistens hoved.

Da vores redigeringssystem ganske enkelt opretter den slags link ved hjælp af deres seks-cifrede artikel-kode, så kan desværre gå så galt som i dette tilfælde.

Jeg har lagt et link til en mere passende artikel på nu.

Hilsen

Magnus Bredsdorff Ingeniøren

  • 0
  • 0

Det er så dejligt uhåndgribeligt, at se på prisen pr. billet. Det er mere hensigtsmæssigt at se på antallet af pendlere, som jo skal storforbruge kortet, hvis det skal give nogen økonomisk mening. Hvad kommer de til at betale? Jeg har ikke nogle tal, men hvis vi forudsætter at 1 mio mennesker bruger rejsekortet jævnligt, koster det dem ca. 300kr/pers./år. Er det kun ½ mio mennesker, bliver det 600 kr/pers/år osv.

3.200.000.000/(16*1.000.000) = 200 kr pr år pr person, men jeg vil tro at tallet er nærmere 1,5-2 millioner når man tager dem der benytter både bus og tog jævnligt (pensionister, børn og unge m.m.) men jeg kender heller ikke talet...

Desuden er 200 kr pr person ikke alverdens (skal sammenlignes med at det er en prisstigning på 0,5-1 kr pr. tur og forsvinder nok i de almindelige prisstigninger) hvis der gives mulighed for besparelser i form af tid på at købe billet, problemer med at stemple korrekt, optimering af køreplaner i forhold til brugsmønster m.m. Er det kun en udgift, så er det en anden ting

  • 0
  • 0

Ja, og på 100 år er det 27,5 milliarder ! Den eneste relevante beregning er naturligvis prisen pr rejse, og her lyder 1 kr pr rejse ikke alarmerende.

  • 0
  • 0

Vanvid - Endnu en gang demonstrer politikerne er de sgu ikke er for kløgtige – vi kunne for en brøkdel af prisen have købt et afprøvet udenlandsk system og så på samme tid saneret vores håbløse zone-system – men nej heller bruge mia. på at udvikle et system som om ganske får år må kasseres fordi det ikke kan komme til at virke efter hensigten.

  • 0
  • 0

Villy har selv lovet prisen falder på billetter, kunne jeg regne på hans måde ville det ikke mere være nødvendigt at bruge offentlige transportsystemer, min privat chauffør ville klare det for mig.

  • 0
  • 0

Villy har selv lovet prisen falder på billetter, kunne jeg regne på hans måde ville det ikke mere være nødvendigt at bruge offentlige transportsystemer, min privat chauffør ville klare det for mig.

Det er da helt klart at bruger vi en Villy-Beregning - så ender det med at vi får penge i hånden hver gang vi stiger på bussen ;)

  • 0
  • 0

Det er dog en sindsyg pris For en del år siden, undrede det mig, hvad de standere, der lyste blåt, hvad var for størrelesr, de var opsat og ikke taget i funktion! Det koster kassen! Der stopper IT-festen indet offentelige, nu må vi som brugere, sige stop De politikere, der har besluttet , igen en fadæde, brugt af almenvelledtes penge, selv betale, det var den "BLÅ's BLOKS poletik, men det var hvad man kunne forvente! Egen bil til alle og skide på at du anvender forsilt brænsel,men det skulle lyde godt, så argumentet var, at rejsekortet ville styrke den kollektive trafik!

BLADER, ROSKILDE "SMAT"

Vi behøver en grundlovs ændring, så politikere, der træffer geniale, men økonomiske valg, der ikke er til gavn for almenvællet, kan slås på "tigger staven", dvs. ingen - pension, men gøres direkte personligt anvarlig og, især, man siger undskyld, til de ramte! Hvis jeg ikke tager helt fejl, så er det 8-10 IT projekter, daværende minister, der ikke anede hvordan en computer virkede, satte i "søen", han har sit på det tørre, vi borgere, bliver snørret!

Ideen var jo, at gøre de simpelt, for forbrugeren, men man har ikke formået,at gennem tænke tingene, på godt nordjysk,; "man er fløjet til og gjort omkring", for de tungnemme: man har ikke brugt det invendige af hjernen, heller ikke i denne sag, fordi man har sat firmaer, til at udvikle, går der en prås op?

Derfor blev, tilbage i 2001 Ander Fogh Rasmussen, valgt på "mantra'et; borgenes penge skal blive i borgernes lommer, men der mangler lige en, hvis lommer, dine eller mine, det kom aldrig frem. det var mit brok over divire skandaler den regering lavede

konklution er: Man skat aldrig sætte en fiskeskipper fra Esbjerg (venstre manden Estrup's placering af byen) til at være minister for noget han ikke aner en fis om!

mvh Jens Staal

  • 0
  • 0

Når en politiker bruger ordet "håber", så er der vel grund til at alarmklokkerne skal ringe?

"Hvis vi skal have folk over i den offentlige transport, skal den fungere godt, det skal være nemt, og det skal være økonomisk attraktivt at lade bilen stå" - stating the obvious.

  • 0
  • 0

med at gøre rejsekortet attraktivt med alle de underlige afgifter, som kommer på biler.. Hvis ikke man kan lave noget attraktivt - så smadrer man alternativerne - det må være planen de bruger.

  • 0
  • 0

Ret så enig, netop, at vi skal oversætte "ulven kommer"- til håber "hvor vi idioter" det var ligfør det rimede Staal

  • 0
  • 0

Hvor og hvornår og det fungerede, men det er ret mange penge, der er brugt, hvor du idag (læs inden for ½ år) vil kunne anvende din SMART phone, med smme funktioner, man har bare været ret så en sporet, i sin egen konformitet, desuden viser det sig at det er en dyrere rejes du får---- ingen rabatter, er implementeret, og undskylr 65 billeter, men ingeg ORANGE osv. / Staal

  • 0
  • 0

En bussinesscase for 'commercial grade' kvalitet, med hovedparten af projektet på drift og vedligeholdelse af en IT løsning, med tilbagebetaling på 16 år. Det virker som en dårlig bussiness case for aftager, når tech niveau hverken skal ramme: space, militær eller industri spec. at have en så lang strategisk horisont. Og det basere jeg på absolut ingenting.

  • 0
  • 0

Bent.

Er der nogen der har regnet ud hvor mange stykker pap (=billetter) man kan få for de penge?

Det var ikke helt det spørgsmål der blev stillet, men:

Transportministeren gør i et af svarene opmærksom på, at der også er driftsudgifter ved de nuværende papirbilletter og klippekort. Dem oplyser ministeren imidlertid ikke.

Det koster noget at bruge det eksisterende system. Maskiner til at sælge papkort og maskiner til at klippe i dem. Nogle millioner om året bliver det jo nemt.

Det svar jeg godt kunne tænke mig, var hvad det ville koste hvis man skrottede rejsekortet. Der er noget galt med papkort siden man skrotter dem, og derfor så må det være muligt at beregne hvad rejsekortet koster i forhold til papkort.

En ting man fx skal prissætte er den indbyggede overvågning i rejsekortet, som ikke er i papkortet. Rejser man anonymt koster 60% mere end med fuld overvågning, så 60% må så være den værdi man skal regne med, eller hvad?

  • 0
  • 0

Hvis rejsekortet ikke skrottes nu, så bør politikerne køres personligt ansvarlige for yderlige spildte penge på fadæsen.

Det er uklogt at kaste gode penge efter tabte. Driftsudgifterne er for voldsomme. Og kortet virker ikke efter hensigten.

De embedsmænd, der står bag denne fadæse burde fyres.

Underskuddet bør dækkes af aktionærerne - ikke passagererne.

  • 0
  • 0

Jeg bryder ikke om den måde flere oplæg omtaler politikerne på. Deres opgave er ikke at være tekniske specialister, men at repræsentere almindelige mennesker. Problemet er, at nogen har rådgivet, så de traf beslutninger, der efterfølgende viser sig at være forkerte. De er med andre ord ofre for misinformation. Spørgsmålet er, hvem rådgav dem? Hvordan var den konkrete beslutningsproces? Hvad er gået galt? Også i processen? Hvilke interesser lå bag ideen om at etablere et nationalt rejsekort, der skulle integrere de regionale takstsystemer? Disse spørgsmål bør besvares.

  • 0
  • 0

Jeg bryder ikke om den måde flere oplæg omtaler politikerne på. Deres opgave er ikke at være tekniske specialister, men at repræsentere almindelige mennesker. Problemet er, at nogen har rådgivet, så de traf beslutninger, der efterfølgende viser sig at være forkerte. De er med andre ord ofre for misinformation. Spørgsmålet er, hvem rådgav dem? Hvordan var den konkrete beslutningsproces? Hvad er gået galt? Også i processen? Hvilke interesser lå bag ideen om at etablere et nationalt rejsekort, der skulle integrere de regionale takstsystemer? Disse spørgsmål bør besvares.

Det er nu sært at de så altid får så dårlige råd og de altid vælger den mindst kostbare og mindst hensigtsmæssige løsning

De kunne have valgt et velafprøvet udenlandsk system og skrottet det håbløse zonesystem - men som altid så vælger man at købe tog fra en fabrik der ikke har prøvet det før og overser at der er trapper så man ikke kan komme rundt med kaffevognen (ikke at det betyder noget eftersom togene ikke kan kører) - så er der alle de IT-systemer man har fået udviklet og så kasseret igen fordi de ikke virker - sidst var det politiets og før...ja listen er uendelig - og så har man lige indført et rapport system i det offentlige som de har kasseret andre steder fordi det sluger tid og og og

Jow du - vi omtaler vores politikere nedladende fordi de er nogle megafjolser der spilder tid og VORES penge.

Er du deres rådgiver? ;)

  • 0
  • 0

Der er noget galt med papkort siden man skrotter dem, og derfor så må det være muligt at beregne hvad rejsekortet koster i forhold til papkort.

Det vigtigste problem er nok at de er lette at forfalske.

  • 0
  • 0

Nu er politikerne advaret, så hvis de ansvarlige politikere ikke stopper rejsekort farcen nu, er de medskyldige og bør enten gå af eller betale for skandalen af deres egen lomme.

Det er flere år siden, at de fik at vide at IC4 var en katastrofe, en bundløs kasse og burde skrottes, alligevel fortsatte de. Hvis det havde været deres egne private penge havde de stoppet forlængst, men da samfundet betaler kan de være ligeglade, da de fleste politikere er opportunister. Ved næste valg bortforklarer de, og ved vælgerne virkelig hvem, der har ansvaret? Dækker de over hinanden og embedsmændene/rådgiverne? Derfor er det vigtigt at offentligheden får at vide, hvem der er skyld i alle disse skandaler og spild af penge, og hvem der ikke har nogen skyld, så disse ikke uretmæssigt får skylden. Hvis vi ikke havde tabt så mange penge på håbløse projekter, havde de seneste upopulære besparelser og skattestigninger ikke været nødvendige. Alle skatte reformer indtil dato har iøvrigt betydet øget skat for alle, selvom det modsatte blev påstået! Det vil den nye nok også.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten