Samlesætbro på Hillerød-motorvejen bliver opført i lyntempo
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Samlesætbro på Hillerød-motorvejen bliver opført i lyntempo

Selvom det er sommer, og Vejdirektoratet arbejder så hurtigt de kan, bliver der færre spor til billisterne på Hillerødmotorvejen ved de parallelle broer over Farumbanen og Bagsværd Hovedgade ved Skovbrynet station. Den ene af broerne skal nemlig erstattes og en ny betonbro kan ikke bygges før den gamle er revet ned.

Derfor bygger Vejdirektoratet for første gang en stålbro, hvor elementerne bliver sejlet ind og samlet i få dele, inden de om natten bliver sat på plads af en kran. Vejdirektoratet håber dermed, at bilisterne skal undvære de ekstra vejspor i forholdsvis kort tid.

»Hele projektet er bygget op om, at det skal gå så hurtigt som muligt. Jeg har det indtryk af, at den vej er så presset, at bare man parkerer en bil i rabatten, kan der komme kø,« siger Jesper Glargaard, Vejdirektoratets projektleder.

Vejdirektoratet har netop valgt stålbroen, fordi de normale betonbroer vil tage for lang tid at anlægge sammenlignet med det nye projekt, hvor anlægsperioden ligger i juli og august.

De første store stålelementer til den nye motorvejsbro på Hillerødmotorvejen ankom med skib fra Estland.

På en samleplads bliver de i alt 30 stålelementer, der er 40 meter lange og 5,5 meter bredde, så samlet til 12 elementer med en vægt på 200 ton. De 12 stålelementer erstatter så den vestlige af de to parallelle broer på 220 meter.

Når den gamle vestbro fra 1965 bliver revet ned, kører entreprenøren de nysamlede elementer til østbroen. Herfra vil en kran løfte brofagene på plads om natten.

Vejdirektoratet har valgt denne metode, for at formindske anlægsperioden. For det giver store udfordringer i trafikken, når der kun er en bro til de mange bilister.

I anlægsperioden bliver trafikken på Hillerødmotorvejen i begge retninger lagt over på den østlige bro med 2 spor i nordgående og 3 spor i sydgående retning

»Udskiftningen skal ske så hurtigt som muligt i sommerperioden af hensyn til de mange bilister, der hver dag kører ad Hillerødmotorvejen mellem Nordsjælland og København,« siger Jesper Glargaard om udskiftningen af broen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man skulle tro at de ansatte på ing.dk havde den fornødne tekniske indsigt til at installere et lille program der sætter en rød streg under ord der ikke er stavet rigtigt... ;-)

  • 0
  • 0

Hej Henrik

Det var en slåfejl, jeg ikke var opmærksom på. Tak fordi, du gjorde opmærksom på det, så jeg kunne få den rettet.

Vi journalister får ikke noget varsel, når der bliver skrevet i debatten på vores artikler. Derfor ville det være en stor hjælp, hvis du sendte en mail ved at klikke på navnet, næste gang du støder på fejl.

Med venlig hilsen
Stefan Petersen

  • 0
  • 0

Det er nok muligt at man kan opføre en ny bro i lyntempo, men broen ved afkørsel 16 Allerød, er nu lukket i over et halvt år pga renovering.Dette medfører at utroligt mange tvinges på store omveje. Kunne man mon ikke have bombet den væk som man gjorde på motorring 3, og så have monteret en stålbro her også?? Og hvad med de tiltag der var planlagt mhb på at lette proppen ved værløsetilkørslen? Der var planlagt et signalsystem der lukkede tilkørende ind i "småbidder" men det ser ud til at være taget af bordet igen.
I det hele taget så er hillerødmotorvejen totalt nedprioriteret, der er åbenbart ikke nok politikere der pendler her.

  • 0
  • 0

Det har jeg skrevet utallige gange i debatten,men der er folk der kun sidder og leder efter slåfejl og lignende så de straks kan overfalde journalisten men deres sædvanlige ævl

  • 0
  • 0

Nu er jeg også bruger af begge broer og jeg undrer mig også over at man kan lægge Nymølle broen død sålænge som tilfældet er.

Men når der tales om lyntempo, så skyldes det da de i sin tid lavede broerne ved Skovbrynet, så tog det ti år før end de blev færdige og siden har der være store reparatoner på dem siden, til gene for færdslen.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten