Salt og grus truer galleriernes kunstudstillinger
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Salt og grus truer galleriernes kunstudstillinger

En særlig slags vejgrus bliver nu spredt uden for National Gallery i London som afløser for salt for at forhindre nedbrydning af uvurderlige oliemalerier.

Højrisiko-kunstværkerne er dem, der indeholder cinnoberrødt, som blev brugt af gamle mestre som Titian, Cézanne, Michelangelo og Monet.

Cinnoberrød er en klar orangerød farvevariation, opkaldt efter mineralet cinnober, der er en betegnelse for kviksølv-sulfid. Det er meget giftigt, og i dag bruges i stedet cadmiumrødt.

Problemet opstår, når høje niveauer af kalciumklorid, som findes i afisningsblandinger som vejgrus og salt, bliver båret ind på kunstudstillingerne via gæsternes fodtøj.

Når det først blander sig med luften i et fint støv, kan det, ifølge eksperter, få værkerne til at gå i sort og derved tilføje dem uoprettelig skade.

15 procent af udstillingen i farezonen

Kalciumklorid er kalcium-saltet af saltsyre og anvendes til vejsalt og fugtfjerner, men også til at neutralisere oxalsyreholdige fødevarer som rabarber.

Det er imidlertid ikke den rene kompot, for næsten 15 procent af den faste udstilling på National Gallery, der svarer til Statens Museum for Kunst, er ifølge BBC i potentiel risiko for at blive påvirket af den kemiske proces.

Derfor har lokalpolitikerne i Westminster skaffet specielt kloridfrit grus, natriumformiat, til at blive strøet i områder rundt om kunstudstillinger. Problemet er, at det koster ti gange så meget som almindelig salt.

»Vi opdagede først problemer i slutningen af sidste vinter,« siger dr. Ashok Roy, forskningschef på National Gallery, til BBC.

»Men eftersom sneen nu giver os lignende udfordringer, er problemet blevet særlig akut,« siger han.

På Statens Museum for Kunst i København, som også har tre akvareller af Paul Cézanne i sin samling, er man ikke umiddelbart opmærksom på problemet.

Emner : Kemi
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er vel ikke umuligt at lægge måtter, som gæsterne kan tøre føderne på, inden de går ind i udstillingen?

mvh

Jens Lindhard

  • 0
  • 0

Jeg tror ikke det er en gangbar vej. Det ser heller ikke godt ud med 20 m måtte og vi kan ikke sikre at alle vil bruge dem

mvh

Poul Hasbeck
Driftschef Louisiana

  • 0
  • 0

Ofte har man på fornemmelsen at de fleste museumsgæster kommer for at blive set og ikke for at se.

Derfor kunne man lige så godt tage beslutningen om at hænge gode kopier op i stedet for originalerne. Det sker iøvrigt på flere og flere museer.

Greenland Art Review

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten