Salget af elbiler i Europa steg med 111 procent i februar
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Salget af elbiler i Europa steg med 111 procent i februar

Illustration: Renault

Lad os på få det på plads med det samme: De seneste salgstal for el- og pluginhybridbiler i Europa er nok endnu ikke blevet påvirket af coronakrisen. Det bliver de med garanti, men hvis der ses på tallene for for årets første måneder, så har udviklingen været markant.

Mens det generelle salg af personbiler faldt med syv procent, så steg salget af el- og pluginhybridbiler med 111 procent til over 69.000 styk i alt sammenlignet med februar 2019.

Helt i top ligger Renault Zoe med 6.439 styk, derefter kommer Golf e med 3.770 og Tesla 3 med 3.589 styk.

Det er også bemærkelsesværdigt, at de fem første på listen alle er rene elbiler, først på sjettepladsen kommer Mitsubishi Outlander PHEV. Tallene er samlet af EV Volumes.

Tesla 3 blev den mest solgte bil i Danmark i marts 2020. Illustration: De Danske Bilimportører

Det betyder samtidig, at andelen af solgte biler, som kan oplades fra en stikkontakt, er steget fra 3,6 procent til 6,5 procent sammenlignet med februar sidste år. Hvis der alene ses på elbiler, så er andelen 3,5 procent af alle solgte biler i Europa.

I Norge er andelen helt oppe på 75 procent af det samlede nysalg. Sverige følger efter med 33 procent, Finland med 31 procent og Holland med 22 procent.

Tesla nr. 1. i marts

I Danmark foreligger der tal for marts, og her kommer Tesla 3 ind som den mest solgte bilmodel med 728 stk. og en markedsandel på 4,79 procent af alle solgte biler. Samlet set stod elbilerne i Danmark for 7,3 procent af alle solgte biler i marts. Til sammenligning var andelen kun 2,4 procent i samme måned 2019.

Om elbilsalget siger direktør for De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen:

»Det er positivt, at salget af elbiler fortsætter ufortrødent i marts måned, men udviklingen kommer ikke af sig selv. Covid-19-situationen kommer til at sætte sit præg også på salget af elbiler i fremtiden. Forhåbentlig kommer den nuværende krise ikke til at kaste skygger over de helt nødvendige langsigtede rammevilkår og det politiske arbejde, som er helt afgørende for den grønne omstilling.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der er lys for enden af tunnellen når Model 3 var den mest solgte bil i marts måned. En fabrikant uden forhandlernetværk og reklamer til at pushe salget.

Ligeledes spændende at se om BEV'erne generelt kan øge andelen af solgte biler i samme tempo som det sidste år.

Kan de det, er der virkeligt håb for en grøn omstilling af den private transport.

  • 14
  • 5

Renault Zoe er ikke med på listen over de ti mest solgte biler i marts, mens Tesla også var med på listen i februar, det ligner mest et februar udsalg hos Renault. Det undrer mig, at Hyundai Kona Electric ikke er med - ifølge FDM ser den ellers lovende ud, og kører fra Jylland til Sjælland på en opladning. https://fdm.dk/motor/biltest/hyundai-kona-... og sælges i dag til kun ca. 300.000 kr. og kører længere per opladning end Teslas model S ifølge FDM's artikel.

  • 7
  • 0

måske fordi listen indeholder andet end elbiler. derudover kan det være svært at få bilen. Kona med stor batteri er der oget leveringstid på og jeg bestilte en e208 i November det var marts den skulle komme, så april, derefter juni og nu sikkert aldrig i leveringstid. batterierne kommer vist fra kina og psa har vist lukket fabrikkerne for tiden. de eneste som ser ud til at kunne levere er tesla.

  • 10
  • 0

Det undrer mig, at Hyundai Kona Electric ikke er med - ifølge FDM ser den ellers lovende ud, og kører fra Jylland til Sjælland på en opladning. https://fdm.dk/motor/biltest/hyundai-kona-... og sælges i dag til kun ca. 300.000 kr. og kører længere per opladning end Teslas model S ifølge FDM's artikel.

Den model FDM testet koster 340.000 kr og har større batteri end den billigste model. Og så er der ikke langt til 370.000 for Tesla Model 3 SR. Kombineret med at Tesla faktisk kan levere har det fået mange til at vælge Tesla.

  • 10
  • 1

Det er klart, at salget ser ud til at vokse meget ved indgangen til 2020. Det handler på ingen måde om folks lyst til at købe elbil, men alene om, at bilerne nu bliver sendt ud for at holde CO2-bøderne nede. En elbil leveret i 2019 ville være spild fra fabrikkens side. Salg og efterspørgsel hænger stadig ikke sammen så længe man ikke kan gå ind fra gaden og få en elbil med med det samme. Folk venter i hele og halve år på en Tesla, Kona, Niro, Leaf osv.

  • 3
  • 5

Den model FDM testet koster 340.000 kr og har større batteri end den billigste model. Og så er der ikke langt til 370.000 for Tesla Model 3 SR. Kombineret med at Tesla faktisk kan levere har det fået mange til at vælge Tesla.

Ja valget faldt på en Tesla Model 3. De vigtigste parametre var: - levertstid - 1 måned - rækkevidde 550 km pr. opladning - Effektiv lynladeinfrastruktur når nu bilen skulle erstatte fly som transportmiddel til ferier i Europa. - hertil at den skulle have træk, se godt ud, være komfortabel og gerne et lækkert lyst og venligt design indvendigt.

På de tre første parametre kan Tesla noget ingen andre kan - endnu. Se fx. på antallet af lynladepladser ved Karlslunde/Køge: - E-on/Clever 8 - Ionity 4 - Tesla 26

Hvad angrå design og udseende er det jo smag og behag.

Når man kigger på ladepriserne og på hyppigheden af ladepladser ud over hele Europa er der ikke så meget at være i tvivl om. Tesla har tænkt konceptet igennem - en Tesla både er til hverdag og ferie.

  • 12
  • 2

Ja valget faldt på en Tesla Model 3. De vigtigste parametre var: - levertstid - 1 måned - rækkevidde 550 km pr. opladning - Effektiv lynladeinfrastruktur når nu bilen skulle erstatte fly som transportmiddel til ferier i Europa. - hertil at den skulle have træk, se godt ud, være komfortabel og gerne et lækkert lyst og venligt design indvendigt.

Køreegenskaber/køreglæde Solid opbygning, til håndtering af langt flere kræfter end man nogensinde behøver bruge. Designmæssigt harmonisk mesterstykke. Lave vedligeholdelsesomkostninger, uden tvungne serviceintervaller, og bremser til flere hundrede tusinde kilometer (rustresistente skiver) Batteriteknologi blandt de førende, med endnu lavere degradering end Tesla S. Blandt de mest effektive motorer OTA software opdatering. Komputerteknologi 6år foran konkurenterne osv. https://asia.nikkei.com/Business/Automobil...

(Husk at rustbeskytte, om ikke andet så for fremtidige ejere)

  • 9
  • 2

Hej.

Jeg har ingen økonomiske interesser i elbiler Kia E Niro, men jeg har næsten lige været i kontakt med Kia Danmark angående deres elbil Kia E Niro. De forventer en forbedret leveringssitiuation af denne bil her i 2020. Så de forventer her i 2020 at kunne levere flere Kia E Niro end førhen. Dog kan dette fremskridt blive bremset en del af COVID 19 coronavirus. Det må tiden vise.

Tesla 3 har 2 store plusser i forhold til Kia E Niro. Og det er et anhængertræk på over 900 kg og en meget hurtig maksimal opladning . HVis man ikke vægter disse to ting særlig højt, er Kia E Niro efter min mening et lige så godt bud på en god elbil som Tesla 3.

Kia E Niro er på størrelse med SUV/crossover Nissan Qashqai, der i relativ nye benzinudgaver kun kører ca. 14 km / l benzin. Så istedet for SUV/crossover Nissan Qashqai er det godt for miljøet at vælge en Kia E Niro.

Her er et link til FDM om denne elbil Kia E Niro. Jeg er ikke nødvendigvis enig i alt det som FDM skriver. Og m.h.t. vægten er vægten ifølge Kia Danmark for KIa E Niro med det store batteri 1737 kg UDEN fører. Dette er jo betydelig mindre end de store og tunge elbiler, der vejer 2,2-2,5 tons.

https://fdm.dk/motor/biltest/kia-e-niro-pr...

Venlig hilsen Jan hervig Nielsen

  • 2
  • 3

Og m.h.t. vægten er vægten ifølge Kia Danmark for KIa E Niro med det store batteri 1737 kg UDEN fører. Dette er jo betydelig mindre end de store og tunge elbiler, der vejer 2,2-2,5 tons.

Tesla model 3 SR vejer 1612 kg: (ref: https://www.tesla.com/da_dk/model3)

Store biler vejer meget men elbiler vejer ikke generelt over 2 tons.

En VW Passat, der i størrelse og biltype svarer til Model 3, vejer 1440−1773 kg (ref: https://da.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen...). Det vil sige at der både er modelvarianter der er lettere og tungere end den tilsvarende elbil.

  • 5
  • 3
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten