Salget af elbiler i Danmark syvdoblet på et år

Der blev solgt 407 elbiler i årets første fire måneder. Fire ud af de fem mest solgte elbiler på listen er helt nye.

I perioden fra 1. januar til og med april blev der solgt 407 elbiler i Danmark. Det er en syvdobling i forhold til samme periode sidste år. Det viser tal fra De Danske Bilimportører.

Teslas model S har allerede solgt 126 styk i 2014, mod 112 i hele 2013.

I spidsen ligger Nissans gennemprøvede model Leaf med 190 solgte eksemplarer i år mod 58 i samme periode sidste år. Leaf’en er samtidig den mest solgte elbil i verden med over 100.000 styk eller næste halvdelen af alle solgte elbiler.

Læs også: 400 nye elbiler kommer snart ud på de danske veje

Nummer to er Teslas luksus-model S med 126 styk. Den var slet ikke på det danske marked sidste år i den periode. Det samme gælder for de øvrige på listen: VW E-Up! med 53 styk, Renault Zoe med 34 styk og BMW i3 med 4 styk.

På listen er ikke medtaget de over 100 Renault Fluence, som lige nu videresælges af en jysk forhandler. Han købte dem af Renault, som havde købt dem tilbage fra skuffede Better Place-abonnenter efter selskabets konkurs.

Biludlejningsfirmaet Avis har bestilt 400 styk Nissan Leaf, men bilerne er endnu ikke leveret og optræder derfor ikke i statistikken.

Læs også: Ingen panik - BMW i3 REX holder distancen

Salget på det danske marked følger de internationale forudsigelser med den undtagelse, at andelen af plugin-hybridbiler i Danmark er noget nær nul. I år er der solgt tre Opel Ampera til 648.000 kroner mod bare fem styk i hele 2013. Der er endnu ikke solgt nogen Volvo V60 plugin-hybrid, som er prissat til 999.990 kroner.

Næste milepæl i introduktionen af elbiler i Danmark bliver til september, når VW sender den elektriske Golf på markedet. Den kan køre 130-190 km på en opladning og kommer til at koste omkring 290.000 kroner.

Elbiler fylder dog stadig forsvindende lidt på det danske bilmarked. I årets første fire måneder blev der solgt 64.355 nye biler herhjemme, en stigning på 11 procent i forhold til sidste år.

Kommentarer (32)

Jeg ville ellers have troet at hybrid biler er bedre / mere sikkert valg end el-biler - men et problem er måske at de endnu er for dyre. Desuden er der vel nogle af de nævnte biler som er hybrid biler? Er BMW i3'eren ikke en hybrid? Men det er glædeligt at Tesla S, som vel er det bedste bud på en god el-bil har god fremgang.

  • 0
  • 0

Er BMW i3'eren ikke en hybrid?


Nej, igen af de nævnte biler er hybrider.
I3 fås dog i en hybrid version (REX - Range EXtender)

Og ja, hybrider sælger dårligt i danmark da de er for dyre, da de ikke bliver fritaget for registreringsafgift.
I3 REX, er den eneste hybrid der har fundet en smutvej omkring dette, og er næste fri for afgiften pga. det relative store batteri (giver meget høje Km/l tal).

  • 2
  • 0

Hej.

Tillykke til branchen af elbiler med det øgede salg. Selvom salget stadig er lille, er det trods alt en god nyhed, som artiklen sender.

Lad os få endnu flere elbiler på vejene. De danske storbyer - som min by Odense - drukner nemlig i larm fra benzin- og dieselbiler.

Lad os få sat prisen betydeligt ned på nogle hybrid-biler.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt smørhul )

  • 5
  • 0

Selvom 7x næsten ingenting stadig er ret lidt er det da en spændende udvikling.

Men jeg håber politikkerne klapper hesten så konceptet ikke bliver oversolgt som den endegyldige løsning for alle - som det skete en overgang med dieselbilerne (uden sammenligning i øvrigt).
Teknologien er stadig i store træk ukendt ift. levetid/pålidlighed, men med så mange biler på gaden vil positive og negative langtidsperspektiver hurtigt blive belyst.

Håber de generelt klarer sig bedre end dem vi har på jobbet (Tesla og Fluence)

  • 0
  • 0

Spørgsmålet er vel om dette øgede salg er sket til private på normale vilkår for så er nyheden interessant.
Hvis ikke er det jo bare endnu en trist nyhed om lemfældig omgang med andres penge.

Så uden lidt mere baggrundsinformation er det lidt svært at forholde sig til denne nyhed?

  • 6
  • 5

http://theoatmeal.com/comics/tesla_model_s

Diverse citater:

it's the first vehicle I've ever had where I know more about my car than most "car guys".

Apps: And possibly, just maybe unlockable achievements: Achievement unloked -> You just went an entire year without honking the horn!

Solar panels: I love this idea. In a traditional gasoline automobile there's a combustive explosion happening in the engine block which is located roughly 36 inches from my crotch. In my friend's case, this explosion is happening on the surface of the sun, which is located approximately 92 million miles from my crotch.

But a traditional automobile requires its own sovereign fuel source.
It's like driving around in a miniature power plant, or owning a television set that needs to be topped off and then pull-started.

Most importantly, Tesla Motors proved a model: that electric cars are a viable, even preferable alternative to traditional automobiles. They proved that the world is ready to put on our big-boy-grown-up pants, we're ready to start driving electric vehicles.

  • 0
  • 0

Spørgsmålet er vel om dette øgede salg er sket til private på normale vilkår for så er nyheden interessant.
Hvis ikke er det jo bare endnu en trist nyhed om lemfældig omgang med andres penge.

Hvordan skulle salget ellers ske???

Nej, hvis der skal spildes penge, så gør man jo som Københavns Kommune, og køber små brintbiler til 1 mio kr stykket. 300.000 kr mere end en top luksus elbil koster, og 800.000 kr mere end en absolut brugbar elbil koster.
Se det er kvalificeret spild af penge! Det kræver års træning hos det offentlige at kunne spilde penge så effektivt.

  • 5
  • 1

"Det må være batterierne du tænker på her?"

Batteri er også kendte i sig selv - omend ofte for tvivlsom performance.

Jeg tænker på anvendelsen og kombinationen... når man blander teknologi og bruger det til noget andet risikerer man at blive overrasket.

Jeg vil også blive overrasket hvis elmotoren i sig selv overrasker. Men der går mange andre teknologier på en (el)bil... Intet skræmmende i forhold til f.eks en moderne dieselbil, men de giver også masser af udfordringer på trods af årtiers erfaring.

  • 1
  • 0

Elmotoren er jo simple solid teknologi har jo været kendt i en del over 100 år. Så vidt jeg ved er det de samme elevatormotorer der har klaret opgaven i Empire State Building siden 1930'erne.

Mon den gamle kulmotor har andet end formål og grundprincipper tilfælles, der var ikke power elektronik i 1930, (hint den første transistor blev produceret i 1958), men også en helt anden opgave at styre magnetfelterne i en moderne el-motor, dvs billigt og pålideligt, støjsvagt og energieffektivt, ved et bredt udsnit af temperatur, belastning, og omdrejninger, og uden rovdrift på sjældne metaller.

  • 3
  • 0

Det firma der har produceret de 2 elbusser der kører i København, vistnok med succes indtil nu, fremstiller også en personbil. Er der nogen der er bekendt med om der kører nogle af dem i Danmark?

  • 1
  • 0

hvis vi tager de el-biler med, der i samme periode sidste år solgte, men som ikke længere sælger.

Kilde: http://www.bilimp.dk/statistics/index.asp
MÆRKE:___________ 2013 / 2014
Nissan Leaf: ________ 58 / 190
Tesla Model S:________ 0 / 126
VW E-up: ___________ 0 / 53
Renault Zoe: _________ 0 / 34
BMW I3: ____________ 0 / 4
Renault Twizy:________ 1 / 3
Smart electric drive:____0 / 1
Renault Fluence:_____ 36 / 0
Peugeot iOn:__________6 / 0

I alt: ______________ 101 / 411

  • 2
  • 0

Salgt siger tallet intet omkring er lånte fjer eller andet.
Det kan du kun se ved tjekke for pant i bilen. (Pant forkortelse for Pantebrev, altså en gæld)

Det har intet med gæld at gøre, det handler om førstegangs registreringer, dvs første gang bilen får plader på.

Jeg forstår ikke at man ser bort fra Better Place bilerne, de blev da registreret og fik plader på, så fik de godt nok et tilbagekøbs tilbud, men det er da stadig en el-bil uanset at de kun kan oplades hjemme eller om kun få kører med første ejer bag rattet.

  • 0
  • 0

  • 1
  • 0

Jeg forstår ikke at man ser bort fra Better Place bilerne, de blev da registreret og fik plader på, så fik de godt nok et tilbagekøbs tilbud, men det er da stadig en el-bil uanset at de kun kan oplades hjemme eller om kun få kører med første ejer bag rattet

Jeg tror ikke jeg forstår din pointe. Mener du, at de 36 Fluence der blev solgt i starten af 2013 bør tælles med i 2013, eller er din pointe at de 150(?) Better Place biler, der er solgt brugt i begyndelsen af 2014 skal tælles med i 2014? Eller begge dele?

Om ikke andet kan man vel sige, at det at en elbil kan sælges (godt nok til en god pris), selvom den ikke kan hurtiglade og der kun medfølger en 2 kw lader, viser, at der ikke skal så meget til for at en elbil er attraktiv for mange.

  • 1
  • 0

Jeg ville ellers have troet at hybrid biler er bedre / mere sikkert valg end el-biler - men et problem er måske at de endnu er for dyre.

De vil jo uundgåeligt være dyrere, da ikke alene indeholder al teknologien fra en elbil, samt el teknologien fra en fossilbil, men desuden også al den teknologi det der skal til for at koble det hel sammen i form af ekstra gearsystemer, generatorer m.m.
Prøv al lægge et diagram over en hybridbil ved siden af diagrammet over en elbil ved siden af hinanden. Hybridbilen er mindst tre gange så kompliceret med alt hvad det indbærer af ikke alene øget produktionsomkostninger, men også vedligeholdelsesomkostninger.

Sagen er, at med en hybridbil får du helt sikkert ulemperne ved begge systemer, mens det er mere tvivlsomt om du får alle fordelene.
Så i takt med at lynladerne hurtigt breder sig i landskabet, så synes hybridbilen mindre og mindre attraktiv. Du kan også få en del ekstra batteri for den pris og vægt som al hybridbilsteknikken koster.

Der er nogle der ser hybridbilen som et led i overgangen fra fossilbil til elbil, og det tror jeg at de har ret i. Jeg tror bare at det er en overgangsteknologi der allerede har set sin korte storhedstid. Toyota Prius var hybridbilens stolteste øjeblik og det er histiorie.

Bemærk iøvrigt at også hybridbilens tilhængere omtaler den som en overgangsteknologi. Altså et skridt på vejen til det produkt vi forbrugere i virkeligheden helst vil have. Og sådan en produkttype vil nødvendigvis have en kort storhedstid. Hvem ønsker en sølle erstatning, når først en nogenlunde brugbar version af det vi i virkeligheden ønsker findes på markedet.

En hybridbil er automobilverdens svar på den elektriske skrivemaskinen med 2 liniers redigerbart display (for dem der husker denne overgangsteknologi)!

  • 2
  • 1

Folk vil vælge den transport form der er hurtigst, billigst, praktiskt, mest inspirerende eller komfortabel. Der findes ikke et transport middel i dag der kan opfylde alle 5 krav. Man bliver nødt til at blande hvis opgaven skal løses mest effektivt.

Man kan vælge mellem
Bil (lille/mellem/stor)
motorcykel/knallert (lille/mellem/stor)
Cykel
tog/bus/s-tog/metro/letbane

Alle med deres fordele og ulemper. udviklingen går både frem og tilbage men rykker ikke for alvor nogen steder.
En af dem har dog fået et alvorligt spark bagi, indenfor de sidste par år, og udviklingen går med raket fart. Det ser forbrugeren selvfølgelig og der er også blevet solgt 20.000 elektriske cykler pr år i Danmark de sidste par år.
Der er potentiale i den elektriske cykel til at udradere alle de andre transport midler hvis man skal transportere sig selv + evt et par børn en kortere distance.
De andre vil dog fortsat eksistere så man kan vælge hvad der passer bedst.

Hybrid person transport er fremtiden og den er startet.
De andre typer transport skal have seriøst gang i udviklingen for at følge med her.

  • 1
  • 2

Der er potentiale i den elektriske cykel til at udradere alle de andre transport midler hvis man skal transportere sig selv + evt et par børn en kortere distance.

Der tror jeg nok at du tager alvorligt fejl. En børnehavebarn og et vuggestuebarn plus 2 store indkøbsposer, - alle vil vælge familiebilen. Bare det regner eller er koldt (som det er 8 måneder om året i Danmark) og man skal hent en liter mælk i Netto, vil folk vælge bilen.
Folk vælger ikke cyklen til bare fordi den er blevet elektrisk.

En elcykel hjælper dem, der synes at en almindelig cykel er for tung at træde. Dvs. folk der allerede pendler langt på cykel og ældre mennesker, der begynder at finde andet end korte cykelture anstrengende. Her kan elcykler nok tage noget af markedet fra knallerter og lignende. Men forvent ikke at elcykler rykker ret meget på hvem der cykler eller hvor meget.

De elcyklelkøb jeg kender til i min omgangskreds er alle gjort af ældre mennesker, der ønsker at kunne fortsætte med at køre også lange ture på cykel. De mange andre cyklister i min omgangskreds har ikke så meget som overvejet at købe en elcykel, - de har simplethen intet som helst behov for en elcykel.

  • 1
  • 0

Hej igen.

ELCYKLER:

I Odense Kommune er der en del hjemmehjælpere eller SOSU-hjælpere, der har en elcykel.

Ifølge en TV-udsendelse er der dog store problemer med batterier ved nogle elcykler. Nogle af batterierne har f.eks kun meget kort levetid.

ELBILER VERSUS HYBRIDBILER:

Jeg tror, at der er en god fremtid i hybridbiler eller hybrid-lignende biler. Men det kan da godt være, at de 100 % eldrevne elbiler og brintbiler har erstattet elbilen langt ud i fremtiden. Det er jo svært at spå om, hvad der sker om 50 år.

RENAULT FLUENCE OG TESLA:

Thomas, du skriver ordret: " Håber de generelt klarer sig bedre end dem vi har på jobbet (Tesla og Fluence) ".

Jeg er lidt nysgerrig. Hvilke negative erfaringer har I med Renault Fluence og Tesla på arbejde ?

Venlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0

Der er potentiale i den elektriske cykel til at udradere alle de andre transport midler hvis man skal transportere sig selv + evt et par børn en kortere distance.

Der tror jeg nok at du tager alvorligt fejl. En børnehavebarn og et vuggestuebarn plus 2 store indkøbsposer, - alle vil vælge familiebilen. Bare det regner eller er koldt (som det er 8 måneder om året i Danmark) og man skal hent en liter mælk i Netto, vil folk vælge bilen.
Folk vælger ikke cyklen til bare fordi den er blevet elektrisk.

En elcykel hjælper dem, der synes at en almindelig cykel er for tung at træde. Dvs. folk der allerede pendler langt på cykel og ældre mennesker, der begynder at finde andet end korte cykelture anstrengende. Her kan elcykler nok tage noget af markedet fra knallerter og lignende. Men forvent ikke at elcykler rykker ret meget på hvem der cykler eller hvor meget.

De elcyklelkøb jeg kender til i min omgangskreds er alle gjort af ældre mennesker, der ønsker at kunne fortsætte med at køre også lange ture på cykel. De mange andre cyklister i min omgangskreds har ikke så meget som overvejet at købe en elcykel, - de har simplethen intet som helst behov for en elcykel.

2 børn og indkøbs poser, det ser jeg ofte i København. Måske de gør det af nød fordi der ikke er råd til 2 biler, eller måske bare råd til en bil, eller vil bruge penge til noget andet. Så indordner de sig med deres skæbne og drømmer om at få råd til en bil en dag så vi kan slippe for al den trampen og prusten.
Eller de får strøm på cyklen og finder ud af at deres rækkevide er udvidet kraftigt, gennemsnits farten er højere,og de kan selv styre motor temperaturen (menneske kroppen) hvilket gør det MEGET nemmere at klæde sig til al slags vejr.
hvad skulle overbevise dem om at det ville være smart at eje en bil og poste så mange penge i et bil projekt hvis 99% af deres transport behov forgår inden for en radius af 10-15 kilometer fra KBH´s centrum.
Når de skal bruge en bil kan de leje en bil eller være med i en delebils ordning. I fremtiden kan de bestille en på deres smartphone til at ankomme til adressen.

De ældre og svagelige der har købt en elektrisk cykel, hvordan transporterede de sig selv før de fik El-cykel. Med bus..S-tog..bil . Eller blev de hjemme og ventede på medvind. Nu hvor de har El-cyklen hvor meget mon de så vil gide at bruge de andre triste og dyre transport muligheder. Dør til dør transport..helt hen til døren!.

Der er ingen cyklister der syntes at det er fedt at trampe i pedalerne for at accelerere fra stilstand, eller kæmpe mod modvind, og bakker. For de fleste skal de bare transporteres. De tænker alle hvordan kan jeg udnytte mit momentum bedst muligt, og sådan har cyklister tænkt på hver eneste cykeltur de sidste 200 år.
Problemet er løst og man bibeholder alle fordelene ved den simple og køreteknisk inspirerende cykel konstruktion.

Den elektriske cykel eliminere alle undskyldninger for at vælge cyklen. Jeg vælger selv el-cyklen fordi den er mere inspirerende at transportere mig selv i end en bil ind/ud eller igennem en storby.
Jeg blev sku trist af at bruge min bil til noget så kedsommeligt, som daglige små ture. Drømmen var absolut frihed til at køre hvorhen jeg vil, ikke køre den samme død syge tur hver eneste dag. Bilen blev også trist af den trummerum.

Hvor mange mon bruger bil/s-tog/metro/bus hverdag for at transportere sig selv 10-15 kilometer ind/ud/igennem KBH...1%...10%...50%..?
Den elektriske cykel kommer til at stjæle kilometer fra alle kendte transport midler. Om det så kun er når solen skinner.
Har man investeret i en El-bil forstår jeg godt man tager den ned for at købe en liter mælk. Et eller andet skal den bruges til og momentet fra en el-motor er evigt inspirerende. Specielt hvis hele ekvipagen er placeret mellem benene og kun vejer 20-30 kilo.

  • 0
  • 1

De ældre og svagelige der har købt en elektrisk cykel, hvordan transporterede de sig selv før de fik El-cykel. Med bus..S-tog..bil

For alle de ældre mennesker jeg kender, der har købt elcykel, transporterede de sig tidligere på cykel. De magtede nu ikke længere lange cykelture, eller at køre med cykelanhænger, - med elcyklen kan de bruge cyklen som de altid har gjort.

Når jeg vælger cyklen i godt vejr, så er det fordi jeg nyder at bruge min egen krop til at transportere mig med. Er vejret dårligt, så skal min elmotor sidde i min bil, - ikke i min cykel.
Jeg vælger meget egocentrisk at tro, at jeg er repræsentativ for størstedelen af den behageligt anlagte danske befolkning.

Men om elcyklen kan flytte noget persontransport væk fra bilkørsel, det vil fremtiden jo vise. Jeg tvivler meget stærkt.

  • 1
  • 0

Lad os få endnu flere elbiler på vejene. De danske storbyer - som min by Odense - drukner nemlig i larm fra benzin- og dieselbiler.

Og hvor skal de så køre ? Netop i Odense er der jo gang i en Letbane som fjerner 2 vognbaner på mange af byens største veje.

[quote]
Lad os få sat prisen betydeligt ned på nogle hybrid-biler.
[/qoute]

Og hvem skal betale for det ? Er det beboerne i "udkants Danmark" som ikke har adgang til offentlig transport og som er så langt væk fra alting og så stavnsbunden pga faldende huspriser, at de skal være glade bare de kan holde liv i deres gamle dieselhakker.

  • 0
  • 1

Størrelsen har betydning. Det er ikke alle, som har mulighed for at finde/få parkeringsplads i Byerne, og her er cyklen en stor betydning for at løse transport behovet. For den lille familie kan en elektrisk ladcykel løse behovet for en bil for lokal transport.

Igennem de sidste 10 år er der sket en del indenfor kabinecykler, eftersom at elcykel teknologien har smitte af på kabinecykel. En kabinecykel har nogle styrker bedre komfort mht vejr og vind, og en svaghed ved at den er tungere end cykel, og man kan ikke "stå op i pedalerne" op af bakke, men her kommer elmotoren til hjælp.
Indtil videre har man kun kunne få kabinecykel modeller til en person, men nu er Messerschmitt KR200 genopstået som Veloschmitt, som findes i en "familie model". Dvs. at 2 voksne eller en voksen+ 1-2børn kan køre i tørvejr, kontra en ladcykel hvor den voksne er i elementernes rasen.
Link: http://veloschmitt.de/

Det er klart at udbredelsen elbilen vil stige med tiden, men det bliver nok ikke DK, som er foregangsland. Til gengæld er det en anden køreoplevelse/komfort med elbiler mht. støjen i kabinen, som man undre sig over, at vi levede med forbrændingsmotoren. Det bliver en tilsvarende ændring, som da vi gik fra hestevognen til automobilen. Fra at man kunne høre hestens hove til at man fik bilens hastighed og rækkevide.

  • 0
  • 0

Hvor er den bare lækker den veloschmitt. En køre maskine jeg meget gerne ville eje.
Størrelsen er i den grad et problem. Alle storbyer kæmper med et uløseligt problem så længe bilerne har den størrelse de har, og folk i storbyerne vil blive trætte af deres dominans og begrænse dem. El eller fossil de har ingen fremtid til små transport.

Jeg er spændt på hvilken bilfabrikant der først kommer med en elektrisk velomobil. BMW har sovet lidt i timen her. Alle bil fabrikanter har set skriften på væggen og sat ressourcer af til at udvikle og forske i el-cykler. De vil gerne og SKAL være parat hvis stemningen vender. så er det vigtigt at kunne knytte mærke tilhørsforholdet til den nye teknologi.
jeg gætter på det bliver BMW, de har som de eneste cykler med og uden el motor til salg til helt normale priser, og en lang tradition for innovativ tænkning specielt indenfor 2 hjulet transport.
Men det er et tveægget sværd! for det kommer til at betyde mindre bil salg. Så der står nok en meget hemmelig 3 hjulet elektrisk velo mobil gemt dybt nede i BMW bunkeren.
Jeg hygger mig ofte med at kigge på den her Audi cykel. Fremtiden bliver ikke andet en store grin. Jeg ved ikke om den nogensinde er blevet sat til salg. Jeg tvivler...hvem ville gide sætte sig ind i sin R8 hvis man havde sådan en stående ved siden af.

http://youtu.be/5_h-WxZgMfM

  • 0
  • 0

Mine erfaringer er baseret på de 2 batteribiler jeg har kørt. Jeg antager, men kan ikke vide om de er represtative.
Renault Fluence finder jeg ukomfortabel og farlig fordi den ikke kan holde kabinen nogenlunde dugfri i regnvejr med 4-5 personer i bilen. Estimeret rækkevidde lider meget hvis man tænder for varme etc. Effektiv rækkevidde ca. 100km til nødprogram (tørvejr eller med duggede ruder)
Tesla Roadsteren vi har er 5 år gammel og har kørt 11000km. Dens rækkevidde er 150-250km afhængigt af forhold. 120km til limpmode ved “demokørsel“. Jeg finder rækkevidden en klar begrænsning og den er konstant samtaleemne (træls). Derudover kan den ikke tåle vand - vis den en bilvask eller en vandpyt og den får powertrain failure, går ud og skal genstartes.

  • 1
  • 0

Renault Fluence finder jeg ukomfortabel og farlig fordi den ikke kan holde kabinen nogenlunde dugfri i regnvejr med 4-5 personer i bilen.

Virkelig? Jeg synes faktisk at det går ret tjept med at få duggen af ruderne, og da en del bedre og hurtigere end i den Berlingo jeg havde før, og lige så hurtigt som i min diesel SUV.

Estimeret rækkevidde lider meget hvis man tænder for varme etc. Effektiv rækkevidde ca. 100km til nødprogram (tørvejr eller med duggede ruder)

Med fuld drøn på varmen bruger den 2 kW. Dvs. at rækkevidden ved jævnt 90 km/t falder fra 150 km til 125 km. Men med fuldt drøn på varmen bliver kabinen hurtigt varmere end jeg bryder mig om (muligvis fint på en kold frostdag?).
I øjeblikket bruger jeg 10% batteri på at køre frem og tilbage fra job, sydlige Amager til Kbh. city 11 km hver vej. Dvs 10% på 22 km. Men det er selvfølgelig bytrafik med 50 km/t, og så kører jeg den også som en elbil, - ikke fordi det er nødvendigt men fordi jeg synes det er sjovt.

  • 1
  • 0

Kære Jakob.

Du har stillet mig 2 glimrende spørgsmål.

ELBILER I ODENSE OG ANDRE STEDER:

Du spørger, hvordan vil får plads til elbilerne, dersom vi får flere elbiler på vejene.

Det er et godt spørgsmål. En betydelig del af de diesel- og elbiler, som kører rundt på vejene i dag, kan erstattes af 100 % eldrevne elbiler eller hybridbiler, der kører på el i byerne. Det er et stort ønske hos mig. Og de købere, der vil have en ny diesel/benzin-bil, kan vælge en elbil eller hybrid-bil. Det håber jeg på. Det giver jo ikke flere biler på vejene.

HYBRID-BILER:

Jeg ønsker som sagt, at vi får sat visse hybrid-biler betydeligt ned i pris. Du spørger, hvem der skal betale for at hybrid-bilerne falder i pris.

Det er en uhyre vigtig problemstilling, som du kommer ind på.

For 5 år siden var jeg imod, at hybrid-bilen Toyota Prius og andre hybrid-biler blev sat betydeligt ned i pris. Ligesom dig var mit spørgsmål nemlig, Hvor skal pengene komme fra?

Men i dag har jeg en anden holdning. Om samfundet mister penge ved at sætte afgifterne ned på ned på visse hybridbiler - eller om samfundet ligefrem tjener penge på at kræve færre afgifter ved hybridbiler - afhænger nemlig af, hvordan at vi regner det ud.

HVis politikerne regner det ud på den måde, at en afgift-sænkning på hybrid-biler bliver dyrt for samfundet, vil de måske sætte afgifterne op på nogle gode disel- og benzinbiler. Og det er jeg imod.

Men hvis politikerne ikke mener, at en afgift-lettelse på visse hybridbiler vil bliver dyrt på samfundet, er jeg for.

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0

Kære Jakob.

Du har stillet mig 2 glimrende spørgsmål.

ELBILER I ODENSE OG ANDRE STEDER:

Du spørger, hvordan vil får plads til elbilerne, dersom vi får flere elbiler på vejene.

Det er et godt spørgsmål. En betydelig del af de diesel- og elbiler, som kører rundt på vejene i dag, kan erstattes af 100 % eldrevne elbiler eller hybridbiler, der kører på el i byerne. Det er et stort ønske hos mig. Og de købere, der vil have en ny diesel/benzin-bil, kan vælge en elbil eller hybrid-bil. Det håber jeg på. Det giver jo ikke flere biler på vejene.

HYBRID-BILER:

Jeg ønsker som sagt, at vi får sat visse hybrid-biler betydeligt ned i pris. Du spørger, hvem der skal betale for at hybrid-bilerne falder i pris.

Det er en uhyre vigtig problemstilling, som du kommer ind på.

For 5 år siden var jeg imod, at hybrid-bilen Toyota Prius og andre hybrid-biler blev sat betydeligt ned i pris. Ligesom dig var mit spørgsmål nemlig, Hvor skal pengene komme fra?

Men i dag har jeg en anden holdning. Om samfundet mister penge ved at sætte afgifterne ned på ned på visse hybridbiler - eller om samfundet ligefrem tjener penge på at kræve færre afgifter ved hybridbiler - afhænger nemlig af, hvordan at vi regner det ud.

HVis politikerne regner det ud på den måde, at en afgift-sænkning på hybrid-biler bliver dyrt for samfundet, vil de måske sætte afgifterne op på nogle gode disel- og benzinbiler. Og det er jeg imod.

Men hvis politikerne ikke mener, at en afgift-lettelse på visse hybridbiler vil bliver dyrt på samfundet, er jeg for.

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0

"Med fuld drøn på varmen bruger den 2 kW. Dvs. at rækkevidden ved jævnt 90 km/t falder fra 150 km til 125 km. Men med fuldt drøn på varmen bliver kabinen hurtigt varmere end jeg bryder mig om (muligvis fint på en kold frostdag?)."

Skal ikke kunne sige hvordan det fungere for alle andre og under andre forhold. På en konkret tur Århus - Silkeborg - Århus (efterår, vådt, 5 mand i bilen, mest motorvej, ialt 100km) var vi ikke nået hjem med varme på. Man lader helt automatisk være med at tænde for varmen når der f.eks. ryger kritiske km af rækkevidden. De sidste 2 km blev kørt på nødprogram.

  • 1
  • 0

  • 0
  • 0

Hybrid biler er jo underlagt de samme afgifter som almindelige biler, men da de koster meget før afgifterne (mere end rene benzin biler, fordi batterierne, motor osv), så bliver ubetalige i Danmark, hvis ikke du er multimilionær.

Men de er den helt fornuftige overgang fra brændstof biler til el biler, fordi på de korte ture kan de køre på el, lige som pure el biler, men når man skal længere skifter de til brændstof, derved har man fordelen af elbiler til de korte ture, men fordelen af almindelige biler på de lange ture.

Problemet er de Danske politikere - det SKAL VÆRE RENE EL BILER, også selvom de er unyttige for en hver der ikke bør i områder hvor der i forvejen er udbygget et effektivt offentlig transport system. (altså i byerne, hvor man alligevel ikke skal køre ret langt).

  • 1
  • 1