Salg af mobiltelefoner daler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Salg af mobiltelefoner daler

Verdensmarkedet for mobiltelefoner rundede i årets første kvartal 93,8 millioner enheder, hvilket er et fald på 3,8 procent i forhold til første kvartal 2001. Det viser en ny opgørelse fra Gartner Dataquest, der også tyder på en øget konsolidering, som gør livet sværere for de mindre producenter uden for "top fem".

Nokia sidder er fortsat den dominerende markedsleder og sidder næsten uændret på 34,7 procent af markedet, men den finske mobilgigant solgte alligevel én million færre mobiltelefoner i forhold til samme periode sidste år.

Det mest bemærkelsesværdige er dog, at det er lykkedes hurtigtvoksende koreanske Samsung, der sidder på 9,6 procent af markedet, at passere Siemens og dermed indtage tredjepladsen efter Motorola. Siemens og Motorola sidder nu på henholdsvis 8,8 og 15,5 procent af markedet for mobiltelefoner.

Den nye konstellation Sony Ericsson, der indtager femtepladsen med 6,4 procent af markedet, oplever samlet set et fald på næsten to millioner enheder sammenlignet med samme periode sidste år.

Tallene afslører, at Nokias vækst nu er stoppet, og det er svært at se, hvordan den finske mobilgigant vil nå målet på 40 procent af verdensmarkedet – uden at fusionere med én eller flere producenter. Eller måske er det et udtryk for, at Nokia, nu satser på større lønsomhed frem for større markedsandele.

Sony Ericsson har det svært, mens både Samsung, Siemens og Motorola lige nu ser stærkere ud end sidste år.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først