Saft fra sukkerroer forhindrer is på vejene

Salt er et helt almindeligt våben mod isglatte veje, men nu har det vist sig, at man med held kan skære ned på saltet ved at tilsætte saften fra sukkerroer, skriver canadiske thestar.com.

I provinsen Ontario har flere kommuner taget blandingen i brug og har planer om at fortsætte med det i de kommende vintre, fordi det har vist sig meget effektivt og begrænser brugen af salt.

Kommunerne i Canada er under pres for at finde mere miljørigtige alternativer til at fjerne isen på vejene, og opdagelsen af roesaften har desuden haft den fordel, at blandingen er effektiv ved lavere temperaturer end salt alene, skriver avisen.

»Saltopløsningen kunne man let bruge ned til omkring otte minusgrader, men ved omkring ti minusgrader begynder det at fryse. Ved at tilsætte roesaften sænker man frysepunktet til minus 25 grader, har leverandøren fortalt os,« siger David Laurie, som er direktør for offentlige anlægsarbejder i Huron County i Ontario, til The Star.

»Ideen er at få det på gaden og lade det tørre forud for en snestorm, eller før der kommer is. Når isen så kommer, begynder det automatisk at smelte, så du får aldrig den hårde sne og is på gaden, som selv hårdføre sneplove ikke kan fjerne,« siger han.

Læs også: Her er de bedste teknologier til at fjerne is og sne

Efter sigende skulle blandingen lugte af sojasauce eller gammel kaffe, når sneen begynder at smelte, men den har alligevel været i brug nogle steder siden 2005, da det også er billigere at bruge end salt alene.

Ganske vist koster blandingen cirka halvanden dansk kroner literen mod den 25-øre, som en liter saltblanding koster. Men David Laurie understreger, at det er penge at spare på den lange bane, da der også skal færre sneplove ud.

Han fortæller, at det koster omkring 18.500 kr. at få en omgang roeblanding ud på vejene, mens det koster over 50.000 kroner at sende plovene ud på en runde i amtet.

Emner : Veje
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Måske har Lolland det nye guld?

I Danmark kan der som bekendt gå år med begrænset brug af sneplove. Det er dyrt at vedligeholde materiel, der kun skaber værdi en sjælden gang.

Roesaft kan være svaret og være endnu mere værdifuld end i Canada. Heya for Lolland.

  • 5
  • 0

Hvis det kan spredes præventivt et par timer før frosten forventes at ramme vil det væreperfekt.Hvor længe kan det ligge før at det mister virkning:quote Ideen er at få det på gaden og lade det tørre forud for en snestorm, eller før der kommer is. Når isen så kommer, begynder det automatisk at smelte, så du får aldrig den hårde sne og is på gaden, som selv hårdføre sneplove ikke kan fjerne,«quote end

  • 0
  • 0

Det lyder som en spændende ide som er værd at forfølge... Det store spørgsmål er bare om det kan holde til tæt trafik? Normalt når man spreder grus/salt ud, så regner man med at det er væk fra vejen efter ca. 200 biler. Dette er grunden til at man ikke salter ret lang tid i forvejen og på de store veje, salter under en snestorm (så længe det er muligt)

Så fokuspunkter for kommunen: - Miljø, er det sunder for miljøet - Effekt, er det lige så effektivt eller endda bedre i forhold til danske forhold - Pris, kan det betale sig

(Kommunen vil nok se på punkterne i modsat rækkefølge)

  • 0
  • 0

http://en.wikipedia.org/wiki/Sugar_beet#Ot...

Many road authorities in North America now use desugared beet molasses as de-icing or anti-icing products in winter control operations. The molasses can be used directly, combined with liquid chlorides and applied to road surfaces, or used to treat the salt spread on roads. Molasses can be more advantageous than road salt alone because it reduces corrosion and lowers the freezing point of the salt-brine mix, so the de-icers remain effective at lower temperatures. The addition of the liquid to rock salt has the additional benefits that it reduces the bounce and scatter of the rock salt, keeping it where it is needed, and reduces the activation time of the salt to begin the melting process.

Kilder:

That beet is sweet! http://www.sugar.ca/english/pdf/That_Beet_...

De-icing Roads with De-sugared Beet Molassis http://www.cas.org/news/insights/science-c...

Her fremgår det også at melassen er et restprodukt fra sukkerproduktionen. http://da.wikipedia.org/wiki/Melasse

Melasse er et restprodukt fra sukkerindustrien. Det er den brune tyktflydende substans, som bliver tilbage efter man har udvundet sukker fra sukkerroer eller sukkerrør. Melasse indeholder ca. 60% sukker. Melasse er klistret og binder derfor støv godt, hvorfor det ofte bruges i produktion af foderblandinger til f.eks. heste. Sukkermelasse benyttes også til produktion af rom i spiritusindustrien. Ved produktion af gær til brødbagning er melasse et vigtigt råmateriale.

Det første US patent for anvendelse af sukkerroe-melasse til afisning af veje blev søgt i 1999, så det er altså ikke nogen ny idé. Men avisartiklen der refereres til i Ingeniørens artikel er også næsten 2 år gammel.

Bloomer, T. A. Anti-Freezing and Deicing Composition and Method. U.S. Patent 6,080,330, June 27, 2000. http://google.com/patents/US6080330

Ossian, K.C.; Behrens, K. Processed Desugared Sugar Beet Molasses Raffinates for Enhancing Melt Value of Deicers. U.S. Patent Application 2008128651, June 5, 2008. http://google.com/patents/US20080128651

  • 0
  • 0

Det store spørgsmål er bare om det kan holde til tæt trafik? Normalt når man spreder grus/salt ud, så regner man med at det er væk fra vejen efter ca. 200 biler.

Ifølge dette lader det til at det bliver længere inde på vejen end salt alene: http://en.wikipedia.org/wiki/Sugar_beet#Ot...

The addition of the liquid to rock salt has the additional benefits that it reduces the bounce and scatter of the rock salt, keeping it where it is needed, and reduces the activation time of the salt to begin the melting process.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten