Sær forsøgsmølle fra Vestas skal give ny viden om turbulens
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Sær forsøgsmølle fra Vestas skal give ny viden om turbulens

Illustration: Vestas Wind System

I højt solskin og meget lidt vind skød Vestas’ teknologidirektør Anders Vedel torsdag den egentlige testperiode i gang af selskabets sære fire-rotors forsøgsmølle på DTU Vinds test-plads på Risø.

»Første fase er gået med test af styring, sikkerhedssystemer, kørsel med fuld last og typegodkendelse med mere. Nu skal vi i gang med de egentlige målinger af belastninger, turbulens og energiproduktion på vindmøllen,« sagde han ved et velbesøgt Åbent Hus arrangement på Risø anledning af test-start.

Læs også: Vestas rejser usædvanlig ny multirotor-vindmølle

Vestas møllen, som blev stillet op under stor opmærksomhed på Risø i april i år, markerer selskabets bud på en anden vej end bare at bygge større og større trevingede hurtigløbere, som dem, vi kender i dag.

Her støder man nemlig dels på den særlige ’square-cube’ lov, som medfører, at vægten af vingerne og dermed belastningen på konstruktionen øges mere end den ekstra effekt, man får ud af møllen – dels går transportudgifterne amok i takt med at vinger og tårndele bliver længere og tungere.

Turbulens-teorier skal afprøves

Derfor vil Vestas nu undersøge, hvad der sker, hvis man i stedet sætter flere og mindre rotorer op på samme tårn. Og om det samlet set kan resultere i billigere vindmøllestrøm end ved at fortsætte ud af den slagne vej.

Læs også: Dong installerer verdens største havmølle

Ifølge Vicepresident i Concept Development, Kristoffer Qvist Nielsen, er det et udtryk for et kompromis, at der nu er endt med at være fire rotorer på vindmøllen – der kunne også have været to eller otte:

»Et af hovedformålene er at teste, om den turbulens, som vingerne skaber for hinanden, er en ulempe eller ligefrem en fordel for energiproduktionen. Der findes teorier, der mener, at det er en fordel, men vi har ingen modeller, der kan simulere det her, og derfor må vi afprøve det i praksis,« forklarer han.

Målinger skal vise, om turbulens fra de tætsiddende vinger kan øge el-produktionen i stedet for at reducere den. Illustration: Vestas Wind System

Læs også: Risø i gang med at bygge ‘verdens bedste’ vindtunnel

Også belastningerne på tårnkonstruktionen og problemer med resonans og interferens skal undersøges i måleprogrammet, der løber resten af året og 2017 med.

Vil ikke love for meget

Kristoffer Qvist Nielsen pointerer, at det ikke er tilfældigt, at man kalder vindmøllen for Babylon efter det bibelske tårn, der aldrig blev bygget færdigt.

Læs også: Vestas specialbygger stealth-teknologi til fransk vindmøllepark

»Vi vil ikke love for meget. Det her er jo et forsøg på at tænke ud af boksen, og vi kan ikke sige, hvad resultatet bliver. Men vi skal kunne tænke nyt - som én af verdens førende vindmøllerfabrikanter«, siger han.

Man forbinder ikke umiddelbart Vestas med et selskab, der afprøver vilde ideer?

»Det gør vi nu en hel del, men indtil i dag nok mere på komponentniveau, hvor vi kan køre forsøg internt – af hensyn til konkurrenterne. Med Babylon-møllen er det nogle fysiske love, vi skal afprøve – og en hel vindmølle kan man altså ikke gemme væk,« siger han og tilføjer, at det da også har været et skisma omkring hele projektet, at det var nødt til at køre offentligt.

Målingerne skal som nævnt foretages i samarbejde med DTU Vindenergi på Risø, hvor viceinstitutdirektør i DTU Vind, Peter Hjuler Jensen, er begejstret:

»Det er et fantastisk spændende, at Vestas prøver at tænke ud af boksen på den her måde, og at vi skal være med til at måle på konstruktionen. Det vil kunne give rigtig meget ny viden om for eksempel turbulens«, siger han.

Emner : Vindmøller
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis dette koncept bliver fremtiden (hvem ved?) vil det være meget smukkere og roligere for øjet, hvis de fire turbiner kører synkront. På videoen kører turbinerne asynkront. Vil det ikke være en fordel hvis måleprogrammet allerede nu måler på turbinerne kørende synkront, da dette vil have indflydelse på resonans, støj mm.

  • 1
  • 0

I stedet for at bygge møllerne større og større kunne man måske bygge mange små. Hvis man nu lavede plader eller måtter med masser af bevægelige vinger, som kunne generere strøm. Måtterne kunne monteres på tage og husfacader og således generere strøm til brug i bygningerne.

  • 0
  • 6

Hvis dette koncept bliver fremtiden (hvem ved?) vil det være meget smukkere og roligere for øjet, hvis de fire turbiner kører synkront.

De 4 rotorer ser ikke helt den samme vindbelastning, derfor vil det ikke være optimalt at låse denne frihedsgrad.
Specielt det at de to rotor sæt ikke sidder i samme højde betyder at de ikke ser samme vindhastighed, pga. at vindhastigheden stiger med højden.
Normalt vil man for at optimere effekten ud af møllen køre rotoren med dens optimale 'tip-speed ratio', i partial load (vinden er mindre end den vindhastighed hvor den kan producere nominel effekt), medmindre det strider imod kontrol strategier for last eller støj.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten