Sådan udvikler vi produkter, der vinder priser

Foto: Torben R. Simonsen/Grundfos

En CO2-pumpe til køling i supermarkedet gav sidste år Grundfos hovedprisen i Ingeniørens produktpriskonkurrence. Men hvordan er Grundfos i stand til at udvikle og producere produkter i Danmark, som tilmed også kan vinde priser?

Sidste år vandt Grundfos Ingeniørens produktpris med en CO2-pumpe til køling i supermarkeder.

I dag, hvor Produktprisen 2012 bliver uddelt, fortalte Lars Enevoldsen, der er direktør for forskning og teknologiudvikling hos Grundfos, om innovation og produktudvikling hos Grundfos, og hvordan det er gået med CO2-pumpen.

Jo, pumpen sælger, men ikke helt så meget, som Grundfos måske havde håbet på. Men det er ikke det afgørende problem, fortæller Lars Enevoldsen:

Lars Enevoldsen fra Grundfos fortalte på årets produktprisdag om udviklingen af CO2-pumpen, der sidste år vandt Ingeniørens produktpris. Foto: Bjarne Erick

»Vi kunne se at kølebranchen var interessant, men at opgaven også var svær. Vores indstilling er også, at hvis opgave er svær, så er det lige noget for os.«

Oprindeligt udsprang ideen af en henvendelse fra en kunde i 2000, men først i 2007 gik den egentlige produktudvikling i gang, og i 2011 var pumpen klar til salg i Europa.

At pumpen endnu ikke er blevet en kæmpe salgssucces bekymrer ikke Lars Enevoldsen, for når Grundfos går i gang med at udvikle produkter, så tager de udgangspunkt i tre punkter:

»Vi vil udvikle produkter, som flytter bæredygtighed til et nyt niveau. Vores produkter er rettet mod den voksende del af verdens befolkning, som gerne vil have mere komfort, og vi vil være pionerer med nye teknologier. Så hver gang vi går i gang, kigger vi på om det passer ind i vores strategi,« fortæller Lars Enevoldsen.

Udvikling både hjemme og i udlandet

I dag ligger cirka 50 procent af Grundfos' udvikling i udlandet, og selv om Grundfos i snart mange år har flyttet både produktion og udvikling til udlandet, så er Lars Enevoldsen af den overbevisning, at det ikke er muligt at udvikle den type produkter, som Grundfos udvikler, hvis al produktion og udvikling sker hver for sig:

»Når vi ser på vores produkter, så kan vi se, at produktudvikling og procesudvikling hænger uløseligt sammen,« siger han.

Et af problemerne er, at den viden, der eksisterer i udviklingsafdelingerne, ikke er særlig dokumenterbar. Ofte er det erfaringer, der bare eksisterer i hovederne på de personer, som arbejder der. Derfor slår Lars Enevoldsen fast, at det er utrolig vigtigt, at virksomheden arbejder med klare strategier og guidelines for udviklingsafdelingerne:

»En anden måde er at skabe en ægte global organisation. Det gør vi blandt andet ved at lade en medarbejder, der arbejder i USA, arbejde sammen med en kollega i Kina, samtidig med at deres fælles chef sidder i Tyskland,« forklarer han.

Grundfos havde i år indstillet cirkulationspumpen Magna3 til Produktprisen.

Kommentarer (0)