Sådan! tager du imod kritik
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Sådan! tager du imod kritik

Forbered dig på at få kritik

Sørg for at være nærværende og have tid, når du modtager kritik. Det er i orden at sige: 'Jeg vil gerne høre, hvad du har at sige, men har ikke tid lige nu, kan vi tage den senere.' Lyt til, hvad der bliversagtog ikke, hvad dutror, der bliver sagt. De fleste forestiller sig allerede, hvad budskabet er, når nogen siger: 'Jeg har noget, jeg vil sige til dig.' Men pas på: Hvis du allerede er i forsvarsposition, så hører du ikke efter.

Du er ikke dine handlinger

Husk, at du ikke er dum, fordi dugørnoget dumt. En stor del af problemet ved at modtage kritik er, at vi tager det personligt, når nogen kritiserer noget, vi har gjort. Modsat de gange, vi får ros. Da reagerer vi med et: 'Nej, det er ikke noget særligt' og affejer det med, at det bare er fordi vi lige har læst en bog om emnet. Det gælder altså om at vende om på vores måde at modtage henholdsvis ris og ros.

Lyt, evaluer - måske har de ret

Du gør altid det bedste, du kan, medden viden, du har på et givet tidspunkt.Hvis du bliver klogere, er det okay, men bebrejd ikke dig selv. Indrøm, at du nu ser verden på en ny måde. Tag ansvar og gør noget andet, hvis det giver mening og er muligt. Kom ind i en cyklus, hvor du lytter til kritik, evaluerer og hele tiden forbedrer dig.

Vær løsningsorienteret

Fokusér på løsning frem for problemet.Forstår du ikke kritikken, så spørg, indtil du forstår hensigten med og indholdet af kritikken. Tit fokuserer folk på problemet, når de giver kritik, mens det erløsningen, der har værdi for dig. Bed kritikeren give konkrete eksempler på, hvad der fungerer/ikke fungerer, så du har noget konkrete at arbejde videre med.

Sig tak

Værdsæt, at de siger det til dig frem for andre. Var de ligeglade, hørte du intet, så husk at sige tak for deres synspunkt. Hvis du vender kritikken til noget positivt så er det nemt at sige tak, fordi du ved, at kritikerne har de bedste hensigter, selv om de måske ikke har den mest elegante måde at gøre det på.

Maj Bjerre Sørensen
Indehaver af virksomheden Energyhouse, der arbejder med rådgivning, lederudvikling, teamudvikling og organisationsudvikling. Hun afholder desuden workshop om 'Gaven i kritik' - blandt andet for Ingeniørforeningen.