Sådan skal SAS reparere sine Dash-fly
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Sådan skal SAS reparere sine Dash-fly

De skandinaviske tilsynsmyndigheder vil ikke nøjes med at lade SAS følge flyproducenten Bombardiers anbefalinger om at udbore de korroderede gevind. Alle problematiske dele på Dash-flyene skal udskiftes. Se delene her.

Vejen til at få de skandaleramte SAS-fly i luften går gennem en lang række yderst strikse sikkerhedsprocedurer.

Af de skandinaviske tilsynsmyndigheder er SAS nemlig blevet pålagt at udskifte nøjagtigt de dele, som var årsagen til, at landingsstellet på et SAS-fly i både Aalborg og Vilnius brød sammen.

Uheldene opstod, fordi en øjebolt rev sig ud af et korroderet gevind på stemplet på landingsstellets aktuator, også kaldet den hydrauliske lås, og forhindrede landingsstellet i at låse.

Mandag kunne havarikommissionen tilse de omfattende skader på det SAS fly, der søndag nødlandede i Aalbog lufthavn. Men den dramatiske nødlanding får imidlertid ikke Statens Luftfartsvæsen til at gribe ind over for fortsat flyvning med flytypen Dash-Q 400. Flyet har tidligere været ramt af mange problemer, men søndagens sammenbrudte landingsstel betegnes af SAS som en isoleret begivenhed. Det skriver Ritzau. (René Schütze / POLFOTO) Foto: SCHÜTZE RENÉ/POLFOTO
Bombardier foreslog at bore et nyt hul i bolten til en sikkerhedssplit som en midlertidig løsning. Men de skandinaviske tilsynsmyndigheder afviser en sådan midlertidig løsning. (Se flere detaljer i vedhæftet fil)
Uddrag af de tekniske tegninger fra Bombardier, der viser hvilke flydele der er tale om. Se vedhæftede filer for mere information.

Klart nej til brug af gevindindsats

Med de nye instruktioner går de skandinaviske tilsynsmyndigheder et afgørende skridt videre end anbefalingerne fra flyproducenten Bombardier, der foreslog som en midlertidig løsning at udbore de fejlramte gevind og indsætte gevindindsatse, også kaldet Helicoil.

Alternativt kunne der bores hul gennem gevind og bolt for at indsætte en sikkerhedssplit, så bolten ikke falder ud, foreslog Bombardier.

Ved reparation med Helicoil anbefalede Bombardier, at der kun blev foretaget 1.000 landinger, mens der ved reparation med sikkerhedssplit kun måtte foretages 500 landinger før delen skulle udskiftes.

SAS skal vise, at alle landingsstel virker

Udover at udskifte gevind og bolt skal SAS udføre en række inspektioner i henhold til direktiver fra EU's agentur for luftfartssikkerhed (EASA) og de canadiske transportmyndigheder.

SAS skal også sikre, at alle ventende vedligeholdelsesopgaver, der endnu ikke er udført på landingsstellet, bliver gennemført inden take-off.

Ydermere skal landingsstellet tjekkes for, om det åbner, lukker og låser rigtigt. Det skal gøres ved at foretage en helt konkret prøve af mekanikken.

Ifølge fabrikanten af landingsstellet, Goodrich, er denne test ikke nødvendig, hvis man i stedet anvender et særligt værktøj, kaldet Goodrich Setting Tool.

Kommentarer (21)

Jeg synes ikke det lyder særligt plausibelt at tæring skulle kunne få en gevindsamling til at løsnes, normalt sker der det modsatte, og tingene gror fast sammen.
Hvis en af gevindparterne er tæret helt eller delvist væk, skulle man måske interessere sig for galvanisk korrosion?
Lars

  • 0
  • 0

Alternativt kunne der bores hul gennem gevind og bolt for at indsætte en sikkerhedssplit, så bolten ikke falder ud, foreslog Bombardier.

Det virker besynderligt, at dette ikke er gjort fra starten for en så central skrue.

Det burde være standard for skruer der kan føre til tab af menneskeliv.

  • 0
  • 0