Sådan lyder kunstig lyd til farlige elbiler

De ellers klimavenlige el- og hybridbiler er ikke særligt fodgængervenlige. Bilerne er nemlig så godt som lydløse, når de udelukkende kører på el - og særligt når de kører under 25-30 km/t, hvor dækkene ikke længere afgiver nævneværdig støj. Og det kan være risikabelt for fodgængere, fordi de simpelthen ikke opdager bilerne.

En undersøgelse af bilulykker, som amerikanske Department of Transportation har lavet, viser således også, at hybridbiler er overrepræsenterede i ulykker, der involverer de bløde trafikanter - cyklister og fodgængere.

En løsning på problemet er at udstyre elbiler med en kunstig lyd, så det er mulig at høre, når de nærmer sig. Men hvordan lyder en god lyd til elbiler? Netop det spørgsmål har den danske virksomhed Delta forsøgt at besvare. Under klimakonferencen i København udstyrer Delta en elbil, der skal bruges til transport af COP15-deltagere, med en række lyde, så folk kan høre, hvordan sådan en bil kan komme til at lyde.

Oprindeligt var der 27 mulige elbil-lyde, men efter en udvælgelsesproces, hvor familie, venner og kollegaer tilkendegav deres foretrukne bud, forsvandt 14 af lydene. Nu arbejder Delta på at finde frem til den bedste af de 13 resterende lyde via en afstemning på virksomhedens hjemmeside, hvor alle kan give deres mening til kende.

»Vi håber, det vil skabe noget opmærksomhed om problemstillingen, og så håber vi at få afprøvet, hvad retning sådan noget skal gå,« siger senior teknologi specialist ved Delta Torben Holm Pedersen.

Han står selv bag 10 af de 13 lyde, som han fortæller udelukkende er skabt med demonstration for øje i forhold til COP15, hvilket vil sige, at der ikke ligger et større designarbejde bag lydene. Torben Holm Pedersen forholder sig dog til nogle grundlæggende principper om, hvad der er væsentligt i forhold til den lyd, en elbil kunne lave.

»Jeg har tænkt, at lydene ikke må være generende, og at de godt på en eller anden måde, måtte kunne associeres med elektriske køretøjer. Og så har jeg tænkt på advarselssignaler. Altså mindre irriterende end lyden fra en lastbil, når den bakker - men i den dur,« siger han.

Skal skille sig ud

Delta har fået flere henvendelser fra folk, der efterspørger lyde, der minder om dem, der kommer fra traditionelle biler, men det er vigtigt, at lyden fra elbilerne ikke falder i ét med den øvrige trafikstøj, forklarer Torben Holm Pedersen.

»Det er lidt paradoksalt, at vi her har en chance for at slippe af med trafikstøjsproblemet, fordi bilerne er lydløse, og så sætter vi lyd på, for at man skal kunne høre det. Så vi vil gerne lave en lyd, der kan høres tydeligt og dermed være så svag som muligt for ikke at lave mere støj en højest nødvendigt,« siger han.

Under demonstrationen i København bruger Delta en retningsbestemt højtaler, som virksomheden oprindeligt har udviklet til brug ved jernbaneoverkørsler. Apparatet sender lyden ned langs vejen for dermed at genere omgivelserne så lidt som muligt. På den måde bidrager højtaleren til at nå målet om at skabe en stille lyd-elbil, men samtidig stiller valget af den retningsbestemte højtaler også yderligere krav til, hvordan lyden skal designes.

»For at sådan en skal virke, så er man også nødt til at have nogle lyde, der går lidt højere op i frekvens end trafikstøjen sædvanligvis gør,« siger Torben Holm Pedersen.

Dokumentation

Deltag i afstemningen om lyde til elbiler

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Minder om dengang man skulle have en mand til at rende foran sin bil med et flag, for at advare imod det nymoderne mekanik. Tror at det bare er et spørgsmål om tilvending, og at man ikke skal tage for givet at en bil har lyd.

Derudover må det da være virkelig rart at gå i en gade uden motorstøj. Ser det næsten kun som et plus.

  • 0
  • 0

Så længe det stadig er lovligt at proppe ørerne med 120 dB larmende iPhones dimser så er det da overflødigt at erstatte en luftforurening med en lydforurening. Folk må da se sig for når de færdes i trafikken - det gælder både de hårde og de bløde trafikanter. Jeg har i de 3 år hvor jeg har kørt elbil ikke haft en eneste episode, hvor en lyd kunne have forhindret en ulykke. Når biler bevæger sig med hastigheder under de nævnte 25 - 30 km/t så er bremselængden meget kort og uheldene meget godmodige.

Martin.

  • 0
  • 0

Det er et reelt problem, at biler ikke kan høres - på samme måde, som det er et problem, at bilerne ikke kan hører cykler og knallerter.

Det sidste problem, er faktisk det værste. Så lad os få nogle bud på, hvordan en cykel, og en knallert, skal lyde i bilradioen.

  • 0
  • 0

Fint nok at de har "tænkt" at lydende ikke må være generende, men nu har jeg lyttet til alle 13 og den ene er mere irriterende end den anden. Problemet er med at finde en der ikke er generende vil nok være at den samtidigt ikke vil tiltrække sig opmærksomhed og så kan bilen måske ligeså godt være lydløs?

  • 0
  • 0

Jens,

Det er jo min pointe - lyd eller ej, så skal folk orienterer sig i trafikken. Døve og svagt hørende personer vader jo ikke bare ud på en trafikkeret vej. Det samme skal alle vi andre jo også blot forstå.

Er ganske enig i analogien med manden med det røde flag.

Martin.

  • 0
  • 0

Det er for groft med ekstra støjforurening. Det skal da forbydes (og jeg er ellers ikke et pro-forbudsmenneske;-) at sætte lyd på en el-bil.

Mon ikke Darwin sørger for at udrydde dem der ikke kan se sig for i trafikken;-) Alternativt kan man jo implementere et teleslyng anlæg, så man kan blive advaret i sine egne øre. Men at genere beboere i byen med konstante irriterende lyde er ikke godt.

  • 0
  • 0

Måske kunne de bløde pakker forsynes med rdif tag lidt som en alm. refleks, så der istedet kunne signaleres i bilen. Måske kunne der signaleres fra bilen via audio hvis man er på kollision eller lign?

  • 0
  • 0

folk skal se sig for . pjat man skal kunne høre bilerne, og bilerne skal dytte så ser slet ikke problemet.

ender vel som med ringetoner. alle folk anvender hvad der passer dem.

men skulle man endeligt lave en lyd, så lav en højfrekvent en kun børn kan høre. det er trods alt dem der er mest udsatte i trafikken,

  • 0
  • 0

er vel mange penge i den lyd der vinder til "kunstneren"

  • 0
  • 0

er vel ingen fidus i hvis lyden kun sendes fremad , når fleste ulykker sker ved nogle kommer fra siden

  • 0
  • 0

Det er fint, at vi af hensyn til de svagtseende og blinde, samt alle uopmærksomme trafikanter, bør udstyre el-biler med akkustisk signal.

Men hvad når el-bilen bevæger sig væk fra bymiljøet - kan rådyret, ræven, grævlingen høre bilen komme? Kan katten, eller hunden der er stukket af hjemmefra?

Vil el-biler føre til flere trafikdræbte dyr, da de ikke advares om faren tidsnok?

Måske er det at male fanden på væggen - det var bare en tanke jeg fik....

Og så glemmer vi lige fasanerne i denne ombæring - de flytter sig alligevel ikke...

  • 0
  • 0

Jeg tror sq de har set for mange science fiction film fra 60'erne!

Mon ikke der blivere et noget enerverende lydbillede for fodgængere og beboere i byen, når en hel symfoni af disse sirener og vandorgeler får lov at støje om kap i myldretiden ?

Er der mon nogen statistik der underbygger at eksisterende elbiler eller andre biler med støjsvage motorer er til særligt fare for trafiksikkerheden ?

Eller er det et konstrueret (eller fantaseret) problem ?

Min bil, når jeg engang får en elbil, skal ikke forsynes med syntetisk lyd, den skal bare lyde som det den er - en elbil!

  • 0
  • 0

Måske kunne de bløde pakker forsynes med rdif tag lidt som en alm. refleks, så der istedet kunne signaleres i bilen. Måske kunne der signaleres fra bilen via audio hvis man er på kollision eller lign?

Rigtig god ide fra Morten Henriksen!

Man burde satse på mere intelligente løsninger end simple støjsendere på alle biler. At udstyre fodgængere og andre trafikanter med en "modtager" er en mulighed. Man kunne også have markeringer på hver side af vejen, som begyndte at blinke, når et køretøj nærmede sig (evt. kombineret med en type teleslynge til blinde)

De rigtige teknologier kan godt gøres økonomisk levedygtige ved masseproduktion, og vi får trafik som er BÅDE mere lydløs og mere sikker end i dag.

  • 0
  • 0

kunne se det for mig. nåå havde du ikke din modtager på dig = nul erstatning ved uheld. alle de gadgeds som efterhånden skal trækkes ned over os. nej tak.

og hvordan ville sådan en tingest kunne fortelle folk hvilken vej de skal springe,

  • 0
  • 0

Mit forslag ville være lyden af en ordentlig dieselhakker - hvor lyden (niveau/tone) skal svare til hastigheden af bilen :)

Dén lyd ved man da hvad betyder...

  • 0
  • 0

Det er et reelt problem, at biler ikke kan høres - på samme måde, som det er et problem, at bilerne ikke kan hører cykler og knallerter.

Det sidste problem, er faktisk det værste. Så lad os få nogle bud på, hvordan en cykel, og en knallert, skal lyde i bilradioen.

Hvad bygger du første halv del på? jeg køre Elbil og oplever ikke problemer. Man skulle heller starte i den anden ende, og sætter grænser for hvor meget et køretøj må støje.

  • 0
  • 0

Det er rigtigt at det stiller krav til de bløde pakker, lidt som cykellygter og reflekser. Min personlig mening er at støjen fra dæk er rigeligt støj. Der er mange problemer mht. til støj folk bliver syge af det og der bruges penge på støjværn, forbedring af belægningsoverflader m.m. Rdif chip, signaler fra mobil telefoner er alt billigt/eksisterende teknologi. Det er noget der kan måles på og retningsbestemmes. En onboard computer i bilen ville potentielt kunne lokalisere disse og hjælpe piloten med 360graders risikovurdering. Det er rigtigt at vilde dyr ikke har en chance, den situation minder dog om den nuværende.

  • 0
  • 0

Nu er jeg cyklist af natur så jeg tilhører jo 'målgruppen', dvs jeg risikerer at blive knaldet ned af en af disse lydløse 'sataner' uden at overhoved nå at opfatte, hva fanden der egentlig ødelagde dagen!

Spøg tilside

Prøv at starte alle 13 lyde - mere eller mindre - på én gang...fantastisk kakafoni !

  • 0
  • 0

laves sko der knirker, det er satans irriterende når folk lister sig ind på en. Det kunne så suppleres med en bremselyd når folk standser midt i strømmen og en stå-stille lyd så man ikke går ind i dem. Der er mange mennesker der kommer til skade hvert år fordi de bumper ind i andre af en eller flere årsager. Jeg ville også have foreslået (blink)lys, men det er der allerede i nogle sko.

  • 0
  • 0

-hvis man sidder inde i bilen!

Jeg kan ikke forestille mig noget værre end en rytmisk gentaget lyd eller en totalt ensformig én, hvis man skal køre ret mange minutter - og jeg tror ikke på lydisolering af bilen! I forvejen er jeg ved at gå ud af mit gode skind, når jeg på en restaurant eller i et supermarked skal høre på den baggrundsmuzak, man dér plager mennesker med. Blinde og svagtseende holder sig af selvopholdelsesdrift i forvejen til de markerede overgange, og hvis de derudover skal holde styr på endnu flere mærkværdige lyde, kommer de rigtigt i vanskeligheder.

  • 0
  • 0

Selvfølgelig skal folk orientere sig, men vidste du at vi ubevidst konstant opfanger lydene omkring os og bruger dem til at orientere os med?

Hvis vi ikke kan høre noget kan vi ikke opdage det før vi ser,føler eller lugter/smager det. Det er derfor fuldstændig uansvarligt i forhold til svagtseende at tillade elbiler uden lyd!

  • 0
  • 0

Det er for groft med ekstra støjforurening. Det skal da forbydes (og jeg er ellers ikke et pro-forbudsmenneske;-) at sætte lyd på en el-bil.

Det at sætte lyd på ting, for at advare, er gjort i mange år - og det har vist sig at hjælpe mod farlige situationer. Eksempler hvor lyd bruges: Udrykningskøretøjer, lastbiler der bakker, automatiske el-trucks i industrimiljøer som ofte også afskærmes, lysreguleringer, og endog elevatorer.

Vi har netop fået indstalleret "larm" i vores elevator. Problemet var, at mange åbnede døren for tidligt, før låsen var frigivet, og det medførte fejl. Så blev indstalleret en larmer, således elevatoren lyder til at køre, indtil låsen er frigivet. Det fungerer faktisk glimrende - de fleste er ikke i tvivl om at elevatoren kører, trods den står stille.

  • 0
  • 0

Lige to hurtige kommentarer

Det første der vil ske hvis man sætter højtalere uden på en bil er at nogen, der vil hacke ind i systement og lave lyden om, ligesom det bliver gjort med motorernes styreboks, udskiftning af lydpotten osv.

Det andet er at jeg er nabo til en rimeligt traffikeret vej og det er ikke motorerne jeg kan høre det er dækstøj. Så hvis en elbil ikke har en anden type dæk på end en almindelig bil, så vil der ikke være den store forskel i lydniveauet. Det er selvfølgelig kun til vi får lagt støjsvag asfalt på alle danske vej, så kan der måske blive et problem, men det ligger 50år ude i fremtiden.

  • 0
  • 0

Zero friktion + Modulate

Lyder faktisk ok.

Ellers er det da nogen sære lyde. Hvorfor ikke i det mindste prøve at komme noget tættere på en benzinmoters lyd?? Det ville da være at foretrække og mere "hjemmeligt".

  • 0
  • 0

Tidligere kørte jeg en del med S-tog. Den lyd, der kommer fra inverterne giver fornemmelse af 'power' - en tilsvarende fra almindelige el-tog er også OK. Hvad med en lille lydprøve?

  • 0
  • 0

En S-tog lyd vil klart være bedre end de hvilken som helst at de 13 lyde fra artiklen.(jeg gætter dog på lyden kommer fra motorerne)

Dem der bor ud mod trafikintense veje vil aldrig opfatte den tilføjede støj, dels skal lyden kun tilføjes ved lav hastighed og ud-fases ved 20-30km/t og ved f.eks lyskryds vil støjen fra de accelererende lastbiler, og Brian med sportluftfilter nedrullede vinduer og dunkedunk på sine overdimentionerede bashøjtalere, vil altid være en dominerende del lydbilledet.

Vi kan bruge en knap a la trappebelysning til at frakoble højtalerlyd i f.eks 1 minut så dem der bor i et stille parcelhuskvarter kan trille stille til og fra adressen uden at alle på vejen skal vide at Jensen kom hjem 10 over midnat.

Endelig vil jeg foreslå skeptikerne til at købe et sæt ørepropper og bære dem næste gang de skal handle stort ind i et supermarked, når opmærksomheden er taget til søgning af varer og priser, og du ikke får lyden som fortæller dig hvordan de andre kunder bevæger sig rundt, så skal det nok give en AHA oplevelse.

Skeptikeren kunne også bare tage cyklen ud i trafikken, men det er knap så farligt at køre indkøbsvogn.(tænk på dem du møder)

  • 0
  • 0

laves sko der knirker, det er satans irriterende når folk lister sig ind på en.

Det gælder så fortrinsvis mænd, idet mange kvinder signalerer deres nærhed med den hårde og kraftige lyd af hæle, der bankes i gulvet eller fliserne. Det er da støjende.

  • 0
  • 0

I rigtige storbyer er der meget larm fra trafikken. Faktisk så meget at man ikke kan høre når en bil kommer imod en.

I Beijing er der mange el-cykler og de er lydløse.

Jeg er af den opfattelse at føreren af køretøjet skal afpasse farten så han/hun kan nå at stoppe hvis en fodgænger træder ud foran. Sådan er det jo også i dag.

Og så er en løsning jo at flytte de hurtige hårde trafikanter op i luften på en skinne så de bløde trafikanter kan nyde gadeplanet, se http://www.ruf.dk

  • 0
  • 0

En anden lyd kunne være lyden fra Ghostbuster bilen Echto one.

Folk skal da bare lære at se sig for. Det er jo ikke fordi en bil er svær at se. Den har dog en synlig overflade på lidt over 2 m2.

  • 0
  • 0

Det er da det dårligste forslag i forb. med miljødebatten, jeg har læst - så langt hellere de skyproducerende skibe ført ud i livet!

Re: Hvad med omvendt logik? Af Lasse Buck, 04.12.2009 kl 19:05 "[...]Man kunne også have markeringer på hver side af vejen, som begyndte at blinke, når et køretøj nærmede sig [...]" Dette findes allerede på adskillige københavnske veje - men jeg ved ikke, om det er en advarsel til cyklisterne (at der findes en bil i svingbanen) eller til bilisterne (at der findes en cykel på cykelstien)..?

Re: Re: Re: Re: Re: I er da... Af Jens Madsen, 05.12.2009 kl 01:25 "Det at sætte lyd på ting, for at advare, er gjort i mange år - og det har vist sig at hjælpe mod farlige situationer. Eksempler hvor lyd bruges: Udrykningskøretøjer, lastbiler der bakker, automatiske el-trucks i industrimiljøer som ofte også afskærmes, lysreguleringer, og endog elevatorer. [...]" Samtlige dine eksempler anvendes, hvor føreren af køretøjet ikke selv har mulighed for at kontrollere, om der er forhindringer. Føreren af en elbil har nøjagtigt samme mulighed for at se sig for, som føreren af en bil med forbrændingsmotor - måske endda bedre, idet elbiler kan designes mere frit. I øvrigt støjer elbilers motorer og dæk allerede rigeligt (selv ved lav fart), og når forbrændingsmotorer i personkøretøjer udfases, vil der ikke være noget i bytrafikken til at overdøve denne støj.

  • 0
  • 0

Farlige elbiler ??? Overskriften har ekstrablad-niveau.

Mange benzinbiler afgiver mindre støj end en kommuteret DC-motor. Den dag, jeg køber en elbil, er min første handling at slukke for enhver kunstig lydfrembringelse.

  • 0
  • 0

Ja, det er jo kun elbiler med binær speeder, kængurugitter og ingen bremser, dette forslag omhandler! :)

Lad os håbe, at du - hvis dette forslag går igennem - er toneangivende for den danske befolkning (trods jeg kan have min tvivl, udbredelsen af diverse mere eller mindre øreskærende pop-ringetoner taget i betragtning)...

  • 0
  • 0

Det må da også kræve en del strøm/aktionsradius, hvis man skal have en højtaler til at udbasunere disse lyde med en tilstrækkelig volumen.?

Iøvrigt er der vel ikke taget højde for dobler-effekten i disse lydprøver?

Endelig mangler den klassiske sci-fi jetmotor-agtige fremtidsbil-lyd :)

  • 0
  • 0

et elektronisk apparat for at støtte syns- eller hørehandicappede efter behov.

Det er så lige den gruppe der ikke kan bruge lyden, de har sikkert faste ritualer hvor de stopper op og orienterer sig, og billisten kan nå at se deres hensigt.

Dem som skal bruge lyden er de såkaldt normale menesker som rent ubevidst har et trafikbillede inden i hovedet, det er dem der nemt går i deres egne tanker og pludselig skifter retning når de kommer i tanke om noget de skal, eller ser noget interessant på den anden side af vejen.

Og så er der børn der er optaget af deres leg, som endnu ikke har udviklet de rumlige sanser, eller har erfaringer med tonstunge biler.

  • 0
  • 0

Og så er der børn der er optaget af deres leg, som endnu ikke har udviklet de rumlige sanser, eller har erfaringer med tonstunge biler.

De bliver jo desværre most alligevel - støjforurening eller ej... Det er helt andre lyde, der skal til for at fange et barns opmærsomhed og ofte reagerer de ikke før man lægger en hånd på deres skulder og siger der er mad ;-) Der er stadig ikke et godt argument (imho) for at tilføje kunstig støj til en elbil/elcykle/elscooter. Hastigheden er jo netop lav og for bilens vedkommende er bremserne vældig gode - det tager ikke mange meter at bremse en bil der bevæger sig med 25 km/t. Jeg ville være meget ked af at bo ved et lyskryds, hvor alle bilerne starter op i et sandt lydhelvede, når der bliver grønt lys.

Martin.

  • 0
  • 0

-hvis man sidder inde i bilen!

det lydbilled man har inde i en biler er meget forskelligt fra det man oplever når man står ude ved siden af bilen. Alle her er velkommende til at komme forbi Brenderup på Fyn og få et førstehåndsindtryk af lyden i og udenfor en elbil, der bevæger sig med 10 - 40 km/t. En af de ting der giver støj fra sig er bl.a. vacuumpumpen til bremseforstærkeren, hydraulikpumpen til servostyringen og inverterens forholdsvise stille hvinen og fremfor alt dækkenes knasen over vejens sand og småsten. I en nyere model vil servostyringen jo nok være elektrisk.

Martin.

  • 0
  • 0

Hvorfor skal det være så fiktionsagtigt ? Det vil da blive uudholdeligt at høre på når der efterhånden bliver en del trafikanter med el-biler og alle disse stressende lyde . Det kunne da være meget mere hyggeligt , ja ligefrem underholdende med nogle små musikalske strofer , måske af populære melodier . Så kunne fodgængerne nynne med når el-bilerne passerer . Stemningen stiger og alle er trafikglade.

  • 0
  • 0

Jeg ville være meget ked af at bo ved et lyskryds, hvor alle bilerne starter op i et sandt lydhelvede, når der bliver grønt lys.

Som jeg ser det skal det ikke være en konkurrance om at støje mest, så hvis der samtidigt starter biler der ikke er konverteret til el, så kan du jo ikke høre el-bilerne, det er lidt som hvis du tænder for 2 støvsugere så vil du have svært ved at høre den der larmer mindst.

  • 0
  • 0

Selvom bilfabrikanter har brugt mange vindtunnelpenge på at udvikle biler med minimal friktion, vil alle biler have en egenlyd. Det kunne være et lovkrav, at en bil ikke må have en egenlyd på over 20dB ved 25 km i timen, men at den skulle kunne høres på 50 meters afstand, hvis den bevæger sig hurtigere end 80km/t.

Så er vi ude over de her science fiction-film-tiltag.

Det handler for fodgængere og >langsommere< trafikanter, at man kan identificere en ankommende, hurtigt ankommende.

Og ja, det ville være fantastisk at leve en i by, hvor der ikke var bilstøj, JA TAK - men fokus må ligge på at kunne identificere HØJ hastighed som en naturlig del af bilen, og ikke noget, der kan svigte som følge af defekt elektronik eller højtaler.

  • 0
  • 0

Fik lige en ide ! Drop alt det med sci-fi lyde med mere... Alle bilerne skal selvfølgelig lyde som hestehove på brosten - lyden skal følge hastigheden og gå fra skridt over trav til galop. Særlig fine køretøjer kan få lov til at få lyden fra en ægte femgænger. Så får vi lyden fra dengang med det røde flag - dog uden hestepærerne på gaderne.

Martin.

  • 0
  • 0

Uanset alle gode forslag, så er det altså fuldstændigt skørt. Den mest markante forskel på en elbil og en benzin- eller diesel-bil er når den holder stille. De er elbilen helt tavs, hvilket er en lise for sjælen. Når elbilen accellererer vil den også støje mindre end benzinbiler, men hvis man kobler benzinbilen ud, og lader den trille, så larmer den i praksis ikke mere end elbilen. Så hvis elbiler skal have støjsender på, så skal benzinbiler også have støjsender på hvis de kobles ud og går i tomgang mens de kører. Det er for langt ude ! Nej - sammenligningen med manden der går foran og vifter med et flag er meget rammende. Den får min pris som artiklens bedste kommentar .

  • 0
  • 0

Jeg husker da vi som børn satte et stykke pap fast på cyklens der sø blafrede mod egerne, så den kunne sige noget, elbiler skal altså have egre i hjulene..

  • 0
  • 0

Vores vigtigste sanser i trafikken er øjne og ører; billarm er et med en bil medfølgende onde. At afkoble elbilens "støj" er indbreb i bilens sikkerhedsudstyr. Som med al sikkerhedsudstyr, skal systemet laves afbalanceret. P.Curie blev dræbt i 1906, da han gik ud foran en hestevogn - den larmede nok for lidt.

  • 0
  • 0

Eller også var han en tåbe der ikke så sig for! Jeg har ihvertfald alle antenner ude når jeg bevæger mig i trafikken. Hvad hjælper det at have ret til at gå over en fodgængerovergang, hvis man ligger på sygehuset bagefter. Der findes alt for mange vandvidsbillister derude. Og naturligvis skal der ikke lyd på el-biler. Det er jo den omvendte verden. Det er lige som om at el-biler bare ikke må ha nogen fordele frem for fossilbiler.

Som skrevet tidligere i tråden, dør der masser af mennesker af støjforurening. Jeg er med fuldt overlæg flyttet ud på landet for at få fred og ro.

Vh Arne Birkø

  • 0
  • 0

Prøv selv at trykke play på alle lydene herover - samtidigt -Føj for en larm....

Istedet burde man med elbilerne se muligheden for at få reducere støjen i byerne.

Et kompromis kunne være at tilføje et "lille horn" så bilisten kan vælge at gøre opmærksom uden det stor "DYYYYYT"

  • 0
  • 0

Et kompromis kunne være at tilføje et "lille horn" så bilisten kan vælge at gøre opmærksom uden det stor "DYYYYYT"

Ja, det vil være bilernes pendant til toiletskyl: lille dyt og stort dyt :)

  • 0
  • 0

Jeg har længe syntes at lyd til elbiler var lige så nødvendigt, som en fløjte til et elkomfur, så man kan høre hvor højt der er skuet op, lige som med et gaskomfur. I går var jeg ude ved Bella Centret for at parkere nogle elbiler og det var vældigt frustrerende, at folk ikke flytter sig, når man holder lige bag ved dem. - De kan jo ikke høre at man er der. - Samtidig var det for uhøfligt at dytte af japanerne fra Mitsubishi eller at stikke hovedet ud af vinduet og råbe. Der kunne det faktisk være rigtig godt med en af disse elbil lyde, så man diskret kan gøre opmærksom på at man er der og sikkert også i mange andre tilfælde. Det var i øvrigt en meget fin samling af elbiler, de skal bruges til et arrangement der hedder ” Driving the Future” se: http://en.cop15.dk/about+cop15/going+to+co...

  • 0
  • 0

indbyg mikrofon i motoren og forstærk lyden ud i alle retninger rundt om bilen, så er lyden normal og man kan fornemme acceleration afstand osv. og vil ikke være en enerverende elektronisk monoton lyd, så har alle biler deres rigtige lyd og man kan endda lære kende bilerne og folk på lyden. :-)

  • 0
  • 0

der er jo en grund til at der er anlagt fortov kunne man ikke bare gå på fortovet og hvis man så skulle krydse vejen skulle man bare kigge sig for. Rent logik

  • 0
  • 0

Ideen med et lille og et stort dyt støtter jeg, så er det op til bilisten at vurdere når behovet er der.

EV biler skal ikke larme automatisk ved/under en bestemt hastighed - I øvrigt skal man aldrig indføre en genrel lov om emnet. Hvad hvis nogle beslutter sig for at lave en el bil som rent faktisk udgiver en tilstrækkelig motorlyd - skal en sådan bil så også udstyres med lydgiver.....

  • 0
  • 0

Efter min mening er blinde og svagtseende den eneste virkelig relevante "målgruppe" for, at lade en ellers lydløs bil afgive lige netop tilstrækkelig lyd, til at de rent faktisk kan høres på afstand (husk, at de også har brug for at krydse villaveje/landeveje, hvor der ikke er muligheden for at finde en lysreguleret overgang med bip-alæg). De resterende (bilister/cyklister/fodgængere) kan, som andre også er inde på, lære at se sig for! Jakob Engbæk's problem er vel, at der mangler en "tomgangs"-lyd.

Hvis det er nødvendigt, vil jeg nok personligt foretrække en lyd i tilsvarende kategori som brændstof-/el-moterlyd, som også i volumen/frekvens følger bilens fart.

Det ville iøvrigt også være interessant at vide, om hele problematikken skyldes at alle andre motorkøretøjer overdøver elbilen i specielt bymiljøer. Her tønker jeg på, om baggrundsstøjen fra biler selv fra nabovejene kan være nok til at overdøve et meget støjsvagt køretøj tæt på.

Iøvrigt mindes jeg, at den gamle regel om "en mand foran med et rødt flag" skyldtes, at de heste alle andre brugte, ikke var vant til motorstøjen, og kunne gå i panik.

  • 0
  • 0

Dette kunne være en mulighed, at lade en række klassiske musikere komme med forslag til lyd med elbiler. Jeg mener selvfølgelig ikke lyden, at den skal være, som en strygekvartet af Mozart.

Men det må ikke have karrakter som støj, som det man kan høre her på sitet. Det lyder da som en skralle med håndsving.

Det kan være lyde, der både er behagelige og tiltrækker opmærksomhed.

  • 0
  • 0

Barnegråd Nys Nynnen - evt. synkroniserede toneforløb, så elbilerne sang i kanon (a la mester jakob)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten