Sådan har Hans Schjær-Jacobsen regnet

Hans Schjær-Jacobsen har først udarbejdet sin egen finansielle model for Femern-tunnelen. Det er et stort arbejde, fordi Femern A/S ikke offentliggør sine beregningsmetoder. Derfor var det kun muligt at konstruere en finansiel model ved hjælp af trial and error.

Læs også: Stædig ingeniør: Det kan jeg gøre bedre end Femern A/S

Forudsætningerne for beregningerne er kendt, byggepriser, trafik­indtægter osv. Det samme er resultatet af beregningerne, oftest målt i en tilbagebetalingsperiode. Hans Schjær-Jacobsen har justeret sin model, indtil den gav samme resultater som Femern A/S med samme forudsætninger. Han angiver selv usikkerheden i forhold til Femern A/S’ finansielle model til 2-3 pct.

Læs også: Ny beregning: Skatteyderne kommer til at hænge på en del af Femern-regningen

Den finansielle model er et nødvendigt skridt på vejen til at beregne usikkerhederne ved Femern-tunnelen. Selve usikkerhedsberegningerne foregår ved hjælp af en metode, der er kendt som Monte Carlo-simulering. Det vil sige, at der bliver beregnet en række mulige udfald som følge af forskellige risikofaktorer.

Risikofaktorerne

De risikofaktorer, Hans Schjær-Jacobsen har taget udgangspunkt i, er:

Trafikprognosen: Indtægterne fra bilisterne på færgen mellem Rødby og Puttgarden var sidste år 20 procent lavere end forudsat i trafikprognosen. Derfor regner Hans Schjær-Jacobsen med, at indtægterne bliver mellem 0 og 15 procent lavere end forudsat i prognosen.

Anlægsprisen: Entreprenørerne afleverede sidste år bud på at anlægge selve tunnelen, der var 8,9 mia. kr. højere end budgetteret. Derfor regner Hans Schjær-Jacobsen med udgangspunkt i, at byggeriet bliver mellem 0 og 8,9 mia. kr. dyrere.

EU-tilskud: EU afgjorde i sommer, at Femern-tunnelen får 4,4 mia. kr. i tilskud. Der var ifølge Hans Schjær-Jacobsen budgetteret med 10,3 mia. kr. Derfor regner han på EU-tilskud på mellem 4,4 og 10,3 mia. kr.

Alternativ trafikprognose: En anden beregning tager udgangspunkt i en trafikprognose, som et tysk konsulentfirma tidligere i år udarbejdede for Scandlines, og som er langt mere pessimistisk end Femern A/S’ egen prognose. Lægges den tyske prognose sammen med de lavere EU-tilskud og den højere byggepris til grund, så er der 0 pct. sandsynlighed for, at forbindelsen er tilbagebetalt på 40 år og kun 12 pct. for, at det kan nås inden 50 år. Der er altså 88 pct. sandsynlighed for, at det tager over 50 år at betale tunnelen tilbage.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Forbindelsen er allerede blevet forsinket på grund af tyske miljø indsigelser, har det ingen betydning? Er det ikke en væsentlig risiko med de indsigelser, dybest set kan det gå helt i stå. Det er heller ikke mit indtryk at de tyske politikere har den store lyst til at stå på mål for forbindelsen.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten