Sådan virker en torpedo
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Sådan virker en torpedo

Klik på billedet for at læse artiklen fra 1. oktober 1915

Læs også: Flettners rotorskib sejler på Magnus-effekten

Læs også: Kig indenfor i salonerne på kongeskibet Dannebrog

Læs også: Kjøbenhavn får ny centraljernbanestation ved Vesterbrogade

Læs også: Test: Lokomobiler er fremtiden for landbruget

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

*, i modsat Fald vilde maskinen tage Raus, inden Propellerne havde naaet Vandfladen...*

At tage raus... Ikke et udtryk man umiddelbart finder anvendt nu om dage...

:-)

/R

  • 2
  • 0

De er godt nok elektriske nu.
Jeg tænker på hvordan man holdt dybden på sådan en sag. I thyborøn så jeg en torpedo fra jyllandsslaget, og der var utrolig meget mekanik i den. Hvis den roterer om sin længdeakse vil den sikkert holde retningen, men dybden kan blive et problem.
Hvis den ikke roterer er det sværere at holde retningen, men dybden er lettere at kontrollere.

  • 0
  • 0

Jeg tænker på hvordan man holdt dybden på sådan en sag. I thyborøn så jeg en torpedo fra jyllandsslaget, og der var utrolig meget mekanik i den. Hvis den roterer om sin længdeakse vil den sikkert holde retningen, men dybden kan blive et problem.

Den rotere ikke, dybderoret er en mekanisk kobling mellem et pendul og en tryk/dybdemåler, relativt simpelt men meget præsist ±0,15 m. Pendulet er ophængt så det indikere om topedoen går op eller ned, den mekaniske kobling sikre at dybderoret ikke overkorigerer. Retningen styres mekanisk af en gyro.

  • 5
  • 0

I artiklen fremgår det at starttrykket i beholderen var 130 bar, der så blev reduceret til de 35 bar motoren opererede ved. Overskriften virker derfor lidt misvisende syntes jeg.

  • 0
  • 0