Sådan virker den jyske raketmotor Half Ton 1

Den jyske raketforening Danish Space Challenge (DSC) har kastet sig ud i byggeriet af en raketmotor, som amatører for det meste går i en lang bue udenom.

Væskemotoren Half Ton 1 (HT1) skal nemlig flyve til efteråret, og indtil videre er det kun DSC, der har fået en væskemotor til at lette. Det skete i 2007, men den daværende raket fløj kun 60 meter, og med den nye motor HT1 forventer DSC at stå langt bedre rustet til et skud over 10 kilometer.

Læs også: Jyder er landets mest aktive raketfolk: Nu skyder de højt

På mange måder ligner HT1 den den københavnske motor BPM-5, som er bygget af Copenhagen Suborbitals, men som endnu ikke har fløjet. Der er dog en række markante forskelle:

F.eks. så bruger HT1 en blanding af WFNA (White Fuming Nitric Acid) og furfuryalkohol, mens CS bruger flydende ilt (LOX) og ethanol. DSC´s brændstofsammensætning er ikke nær så kraftfuld som CS', men giver til gengæld en lang række andre fordele.

Væskerne har begge høje densiteter på hhv. 1,52 g/cm3 for WFNA og 1,1 g/cm3 for furfurylalkohol. Det reducerer tankstørrelsen betydeligt i forhold til LOX/ethanol, hvis densiteter er hhv. 1,14 g/cm3 og 0,789 g/cm3 (uden tilsat vand).

Læs også: Gæsteblog om Danish Space Challenge

Ved at fravælge LOX så undgår DSC de potentielt nervepirrende minutter før en affyring, hvor LOX´en afdamper og trykket stiger, fordi den næsten minus 200 grader celsius LOX bliver opvarmet. DSC´s brændstofvalg betyder, at de kan tanke lang tid i forvejen.

WFNA og fururyalkohol er hypergole, hvilket vil sige, at de bryder spontant i brand ved kontakt med hinanden. Ifølge Jeppe Locht giver det en mere sikker start og forbrænding. Med brændstofvalget kan de også skabe en forbrænding meget tæt på selve injektoren. Det gør, at størrelsen af brændkammeret kan holdes til et minimum.

Læs flere detaljer hos Danish Space Challenge

Sky af alkohol skal køle motor

HT1 adskiller sig også fra den københavnske BPM-5 ved udelukkende at benytte sig af såkaldt filmkøling i stedet for regenerativ køling, hvor alkohol strømmer omkring brændkammeret og nedkøler det.

Ved filmkøling - som faktisk blev også brugt på enkelte af raketbygger Peter Madsens eksperimenter med væskemotorer, i V2-raketmotoren og delvist i BPM-5 motoren - sendes en sky af alkohol ned over brændkammerets vægge og danner en slags hinde. I HT1 er det særlig vigtigt, at filmkølingen skaber et lag overalt på indervæggen, for brændkammeret bliver nemlig bygget i aluminium. Derfor har de jyske raketbyggere haft særlig fokus på at bygge en injektor med en ring af huller, hvor strålerne peger mod hinanden i en vinkel, der skaber en perfekt forstøvning på brændkammerets sider.

På den måde kan brændkammeret modstå en temperatur på næsten 3.000 grader celsius i nogle sekunder, og det er nok til i hvert fald det første skud.

Planen er at opsende raketten til foråret fra Borris Skydeterræn ved Skjern. Her en den maksimale skydehøjde 5 kilometer. Derfor tanker DSC ikke raketten fuld af brændstof, og motoren skal derfor kun virke i cirka tre sekunder.

Først til næste efterår er planen at skyde højt fra Holmsland Klit i Nymindegab, hvor DSC kan skyde ud over Vesterhavet. Her bliver filmkølingen formentlig suppleret med regenerativ køling som hos CS.

Til den tid er det drømmen, at HT1 er udstyret med aktiv styring i form af såkaldt gimbal-styring, hvor selve motoren bliver drejet.

Emner : Raketter
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Derfor tanker DSC ikke raketten fuld af brændstof, og motoren skal derfor kun virke i cirka tre sekunder

3 sek formoder jeg ikke kan give 5 km. Hvor højt forventes det den går? Hvor stor vægt og hvor meget fuel? Når den tankes fuld hvor lang brændtid forventes der og hvor meget vægt (formoder den tager på med gimbal)

Først til næste efterår er planen at skyde højt fra Holmsland Klit i Nymindegab, hvor DSC kan skyde ud over Vesterhavet

Er der fri højde når der skydes der?

Er det forøvrigt ideen at der kan forventes genbrug eller landes der for hårdt til det?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten