Sådan virker Aalborg-studerendes satellit til skibsovervågning
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Hej alle. Så skulle der være orden i sagerne. Vh Martin, nyhedsgrafiker
Hall-effekt har ikke noget med det at gøre. Skal man gribe efter fysikbogen, så skal man slå op under "Lorentz-kraft", som er kraften på en strømførende leder i et magnetfelt. Løber strømmen i en cirkel, som er tilfældet i spolerne på satellitten, så giver Lorentz-kraften anledning til et kraftmoment. Integrerer man Lorentz-kraften langs lederen og normerer mht. magnetfeltet, så får man det magnetiske dipolmoment, som er udtryk for spolens evne til at frembringe et kraftmoment i et givent magnetfelt.Stabilisering af banen sker altså med en slags Hall-effekt
en beregner op til 600 kms højde
PÅ INFOGRAFIKKEN STÅR DER"hVOR AUSAT3 i 7.800 meters højde" er der ikke fare for den remmer et fly i den højde? :-)
en lille smutter ...
og AIS2 er en radiomodtager som AIS1
lige under 800 kms højde 98 grader solsynkron dusk-dawn orbit, dvs 8 ved siden af ren nord syd 7.5 km/sek
Der er lidt mere læsestof i Aalborghttps://www.space.aau.dk/aausat3/index.php?n=Main.First100Days
Den anførte banehøjde på 7800 m er åbenlyst ukorrekt. Mon ikke der skal stå 780 km?
(det passer fint med https://www.space.aau.dk/aausat3/index.php?n=Tech.AAUSAT3InDetails hvor det anføres at banehøjden er ca. 800 km).
7.800m højde er vist til fare for flytrafikken, en tidligere artikel på ing.dk siger 800km højde...
Grafikkens punkt 1 er forkert. AIS-pligtige skibe omfatter skibe over 300 BRT, fiske skibe over 15 meter (med en lempelse indtil 2014 for gamle skibe) og passagerskibe. Mange andre skibe og småbåde har også AIS fordi det virker som en simpel, billig anti-kollisionsadvarsel.
P.S.: hvis der indføres AIS-overvågning via satellit vil det give en hidtil ukendt sikkerhedsmulighed for alle på et lavere niveau end egentlige nødmeldinger (EPIRP).
Der er idag allerede et par kommercielle udbydere af AIS fra satellit hvor man mod betaling kan få adgang til information.
De 15 m for fiskerskibe er vist kun en EU regel.
Skibe og småbåde med klasse B transpondere er lidt svære at se da de kun sender med 2W mod 12W for klasse A.