Sådan virker Aalborg-studerendes satellit til skibsovervågning

16. juni 2013 kl. 14:009
En satellit bygget af studerende ved Aalborg Universitet har i over 100 dage kredset om Jorden og samlet data om skibspositioner. Det har den gjort så godt, at Søfartsstyrelsen nu vil hente data ned fra satellitten for at forbedre sikkerheden for skibe omkring Grønland. Se her, hvordan satellitten virker.
Artiklen er ældre end 30 dage

9 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
10
17. juni 2013 kl. 10:52

Hej alle. Så skulle der være orden i sagerne. Vh Martin, nyhedsgrafiker

9
17. juni 2013 kl. 07:48

Stabilisering af banen sker altså med en slags Hall-effekt

Hall-effekt har ikke noget med det at gøre. Skal man gribe efter fysikbogen, så skal man slå op under "Lorentz-kraft", som er kraften på en strømførende leder i et magnetfelt. Løber strømmen i en cirkel, som er tilfældet i spolerne på satellitten, så giver Lorentz-kraften anledning til et kraftmoment. Integrerer man Lorentz-kraften langs lederen og normerer mht. magnetfeltet, så får man det magnetiske dipolmoment, som er udtryk for spolens evne til at frembringe et kraftmoment i et givent magnetfelt.

5
16. juni 2013 kl. 15:04

PÅ INFOGRAFIKKEN STÅR DER"hVOR AUSAT3 i 7.800 meters højde" er der ikke fare for den remmer et fly i den højde? :-)

3
16. juni 2013 kl. 15:01

7.800m højde er vist til fare for flytrafikken, en tidligere artikel på ing.dk siger 800km højde...

1
16. juni 2013 kl. 14:25

Grafikkens punkt 1 er forkert. AIS-pligtige skibe omfatter skibe over 300 BRT, fiske skibe over 15 meter (med en lempelse indtil 2014 for gamle skibe) og passagerskibe. Mange andre skibe og småbåde har også AIS fordi det virker som en simpel, billig anti-kollisionsadvarsel.

P.S.: hvis der indføres AIS-overvågning via satellit vil det give en hidtil ukendt sikkerhedsmulighed for alle på et lavere niveau end egentlige nødmeldinger (EPIRP).

2
16. juni 2013 kl. 14:51

Der er idag allerede et par kommercielle udbydere af AIS fra satellit hvor man mod betaling kan få adgang til information.

De 15 m for fiskerskibe er vist kun en EU regel.

Skibe og småbåde med klasse B transpondere er lidt svære at se da de kun sender med 2W mod 12W for klasse A.