Sådan undgår du LinkedIns fotofælder

Dit LinkedIn-foto – dit ansigt – er dit første markedsføringsværktøj af dig selv som arbejdskraft. Viser du et vellignende, professionelt og imødekommende billede af dig selv, så viser du også, at du lægger engagement i dit arbejde.

Når du har updated dit LinkedIn-foto - find dit nye job her

»De fleste ved jo, at de ikke skal lægge feriebilledet med blomst i håret og drinks i hånden på LinkedIn, som er et professionelt socialt medie. Så væk med sommertøj og klipklapper og klatrebilledet. LinkedIn er et socialt forretningsnetværk, og derfor skal læseren møde et professionelt billede af ansigtet – et godt portrætfoto,« siger karriererådgiver og LinkedIn-ekspert i IDA Lise Dan.

Læs også: 10 gode råd til din LinkedIn-profil

Dresscode skal matche

Hvis man på billedet ser noget af tøjet, skal dresscoden passe til de cirkler, som du bevæger dig i arbejdsmæssigt. Du skal på billedet se ud, som om du var på arbejde.

Læs også: Dong jagter kandidater på LinkedIn

»Billedet skal først og fremmest møde læseren. Det kræver det rigtige lys og en høj opløsning i billedkvaliteten. Derfor anbefaler vi oftest at bruge penge på en professionel fotograf, som tager et billede præcis til lejligheden,« siger Lise Dan.

Fotoet skal passe til din autoritet

Du skal tænke på, at billedet skal være imødekommende, så du skal se venlig og imødekommende ud. Det behøver ikke være det store tandpastasmil. Bare du også smiler med øjnene.

Du skal også tænke på, at fotoet på LinkedIn skal passe til din autoritet.

»Udstråler du autoritet som leder, hvis du er ved at flække af grin? Farver på tøjet kan også signalere forskellige stemninger, så du skal også lige tænke over, hvad du har på den dag, du skal fotograferes i forhold til, hvad du gerne vil signalere,« siger Lise Dan.

Læs også: 19 årig Philip lagde sin portfolio på Linkedin - kort efter fik han job i Malaysia

Fotoet skal være vellignende

Det er også vigtigt, at fotoet er vellignende. Så har du skiftet frisure fra kort til langt hår eller omvendt, eller fra hvidt til knaldrødt eller tabt dig 20 kilo, så er det nok en idé at få skiftet billedet.

»Går du til daglig med briller, så skal du også have briller på dit profilbillede. Og så synes jeg også, at du skal rette dig op på billedet, så du ser ud til at have en sund holdning,« siger Lise Dan.

Du kan google dig frem til en god portrætfotograf i dit område – eller måske er der ligefrem en, der har specialiseret sig i erhvervsfoto.

Lyt med: Podcast: Skil dig ud med LinkedIn

Artiklen er oprindeligt bragt på IDA Universe.