Sådan tackler du medarbejderens brøler – med et venligt ord

Når en medarbejdere begår en kæmpe brøler, er vrede og ærgrelse en naturlig reaktion – og de fleste vil nok få afløb ved at give en gedigen skideballe. Men som leder er det en dårlig idé at reagere på dine følelser, for det har en række negative konsekvenser, skriver Lederweb.dk.

Forskning viser nemlig, at man opnår meget bedre resultater ved at reagere med medfølelse og barmhjertighed.

Skælder du medarbejderen huden fuld, påvirker det loyaliteten over for dig og dermed chancen for, at han vil yde en ekstra indsats en anden gang. Så måske skulle du prøve med et venligt ord i stedet.

Er du træt af chefen? Find en ny på Jobfinder.

De færreste er i tvivl, når de har kvajet sig godt og grundigt. Når man har gjort det, forventer man en ordentlig opsang, så hvis du i stedet reagerer med venlighed og medfølelse, øger det medarbejderens loyalitet og tillid til dig. Og det smitter af på de andre medarbejdere, når de ser dig udvise storsind.

Endelig tjener lederens opførsel altid som et forbillede, så på den måde baner du vejen for et bedre arbejdsmiljø, hvor folk behandler hinanden med venlighed.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du tøjler vreden og viser medfølelse i stedet, giver Lederweb.dk dig også tre gode råd:

1. Tæl til ti
Et godt gammeldags råd er at give dig selv lidt tid, før du reagerer. Det minimerer risikoen for, at du reagerer vredt – eller forsøger at lade som om, du ikke er vred. Det sidste gennemskuer din medarbejder. Giv dig i stedet tid til at falde ned og giv slip på følelserne, så du rationelt kan analysere situationen og herefter reagere mere gennemtænkt og nuanceret.

2.Sæt dig i din medarbejders sted
Mon du ikke selv har begået en fejl engang – måske endda en stor en af slagsen. Kan du huske, hvordan det føltes? Det var næppe rart, og sådan er det sandsynligvis også for den medarbejder, der nu har begået en kæmpe brøler. Når først du kommer i tanker om, hvordan du selv havde det, er det lettere at dæmpe vreden og frustrationen.

Læs også: Fem tegn på, at du handler passiv-aggressivt på dit job

Forskning viser, at magt har en tendens til at mindske vores ellers naturlige anlæg for empati, så det er ekstra vigtigt som leder at huske dig selv på at være empatisk.

3.Tilgiv din medarbejder – det er godt for dig
Alle ved, at det ikke altid er lige let at tilgive, men det kan både være nødvendigt og godt for dig. Forskning har vist, at mens vrede giver forhøjet blodtryk og hjertebanken, så falder dit blodtryk, hvis du tilgiver. Evnen til at tilgive bliver af forskere også koblet sammen med livsglæde og tilfredshed, da tilgivelse reducerer stress og negative følelser.

Læs også: Sig nej, så chefen forstår det