Sådan skal tog, bus og metro lægges sammen i København
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Sådan skal tog, bus og metro lægges sammen i København

Det skal være nemt at være kunde i den kollektive transport. Derfor har Movia, DSB og Metroselskabet sammen udarbejdet et forslag til en fælles paraplyorganisation, som skal samle de tre selskabers tjenester og give dem et fælles ansigt over for kunderne i hovedstadsområdet.

Det indebærer blandt andet, at selskaberne skal have fælles navn og logo, og at kunderne fremover får én indgang til selskaberne i form af fælles mail, telefonnummer, hjemmeside, app og lignende.

Forslaget kommer, efter at Transportministeriet i marts udgav en evaluering’, som anbefalede den fælles organisation.

Læs også: Busser, S-tog og metro i København fusioneres i én organisation

Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) erklærer sig i et brev til Transportudvalget positiv stemt over for selskabernes forslag, men hun forventer, at organisationen skal dække hele Sjælland og ikke blot hovedstadsområdet.

Det samme ønsker bl.a. Region Sjælland og Movia, som mener, at der er flest fordele ved at inddrage hele Sjælland, fordi det er så tæt forbundet med hovedstadsområdet. Hver dag pendler 100.000 mennesker mellem hovedstaden og resten af Sjælland.

Fælles ansigt uden meromkostning

Forslaget gør meget ud af at understrege, at den kollektive transport fremover skal opleves som én sammenhængende enhed. Al kommunikation udadtil skal være fælles, og den eneste afsender på reklamer og passagerinformation vil være den nye organisation.

I det materiale, som selskaberne har fremlagt, beskriver de et scenarie for en af fremtidens pendlere, som hver dag rejser fra Roskilde til Christianshavn. Via en app kan hun se, om både tog, busser og metro kører som planlagt. Samtidig giver appen hende forslag til en alternativ rute med bus, hvis S-toget er forsinket på grund af f.eks. signalfejl.

Ud over appen vil selskaberne også sørge for, at skiltninger på stationerne viser fra det ene transportmiddel til det andet, og at buschaufføren ikke blot ved noget om busafgange, men også om metro og tog.

Derudover skal der også være fælles rabatter og rejsegaranti.

Men det må helst ikke koste noget. Selskaberne ser i forslaget bort fra at ændre på blandt andet stoppesteder og nuværende stationer, så de får samme design.

Heller ikke skilte og andet dyrt udstyr på stationer bliver udskiftet med det samme. Det skal gøres, i takt med at tingene alligevel bliver slidt ned, så der ikke bliver ekstraomkostninger forbundet med overgangen til en fælles organisation.

Ifølge transportministeren er der fortsat nogle mangler, hun skal tale med selskaberne om. Men i første omgang inviterer hun alle partier til en præsentation af forslaget.

"Men det må helst ikke koste noget. Selskaberne ser i forslaget bort fra at ændre på blandt andet stoppesteder og nuværende stationer, så de får samme design."

Jeg er som rejsende 100% inderligt ligeglad med designet af stoppesteder og stationer.

Til gengæld bemærker jeg at der ikke står et eneste ord om simplere prisudregning :-(

  • 14
  • 1

Det är dagligen 25000 pendlare över sundet som arbetar i Sverige eller Danmark, och bor på andra sidan. Gör det lättare för dem med gemensamma rabatter och samma system för tidtabeller så skapar det i sig ekonomisk tillväxt!

  • 2
  • 0

Forslaget illustrerer bare, at udlicitering af infrastruktur ikke fører til hverken billigere eller bedre service, men til opsplitning af samme infrastruktur for at gøre konkurrencen uigennemskuelig... nu er de så nødt til at lappe på det

  • 8
  • 1

Jeg har nu tilbragt 45 år af mit liv her i Kongeriget.. Det har undret mig fra dag 1 at man i Danmark ikke er i stand til at tilbyde ordentlig kollektiv transport til "masserne". Endeløse diskussioner fører til fatale fejlbeslutninger - (ikke)elektrificering af jernbanen, indkøb af uegnet materiale, uigennemskuelige takstsystemer osv. Mindre anlægsinvesteringer for svimlende priser efter årelang debat for og imod... Højtflyvende planer for milliarder, mens kommunalbestyrelsen diskuterer omkostningerne ved at lade line 500S standse ekstra foran butikscenteret i Birkerød. Tilskueren med "anden etnisk baggrund" ryster bare på hovedet...

  • 9
  • 0

Misundelseseffekten.........

Der er 5 minutters lige gang fra stoppestedet ved Birkerød station...........de forventer vel at tage kunder fra butikscentret i Hørsholm hvor man det ene sted skal krydse den stærkt befærdede kongevej, eller fra Ballerup hvor samme bus holder lige ved indgangen.

  • 2
  • 0

Logoet ligger da lige til højrebenet. Det er tilsyneladende 'Rejseplanen', der har været til inspiration - plus naturligvis en hel masse fornuftige mennesker, der har rystet højlydt på hovedet over de meget diversificerede trafikselskaber, der tydeligvis ikke arbejder optimalt sammen.

Loget skal bare være en fortsættelse af Rejseplanens logo, der jo netop signalerer sammenhæng mellem forskellige trafikformer og allerede er velkendt. Teksten kan så bare ændres til 'Trafikselskabet' eller sådan noget. Bevar de enkelte selskabers (divisioners) farver og logo'er, og tilføj stille og roligt det 'nye' logo nedenunder, når der alligevel skal trykkes nye køreplaner, renoveres busser, tog, stationer, skilte, osv. Ganske som foreslået. I opstarten kan meget sandsynligvis opnås med simple, selvklæbende stickers.

Således kunne man også gradvist 'optage' andre trafiksselskaber, og måske udbrede 'Trafikselskabet' til hele landet (og et samarbejde med Skånetrafikken)? Eller er det for ambitiøst?

  • 1
  • 1

Vel vil det være en stor lettelse for de rejsende, hvis der sker en langt bedre koordination af takster, logoer, køreplaner osv. - sandelig også hårdt tiltrængt. Men hvis de tre selskaber tror, de kan klare den med at udskifte et par logoer hist og pist, så tager de gruelig fejl.

For der er i høj grad brug for, at se på hvordan den kol. trafik ledes, hvem der træffer beslutningerne, og her står det ikke for godt til.

Der er i dag alt for mange, der har noget at skulle have sagt, der er for mange kongeriger, og det er derfor at det så ofte gårr i fisk.
Se blot til Rejsekortet hvad det undebærerat så mange kan blande sig i de afgørelser, der skal træffes. HVorfor er Londons Oyster Card så succesrig? Fordi her er der kun en, der bestemmer!

Hvad der er brug for, er, at der sidder én klog instans for bordenden - og det må for guds skyld ikke være Metroselskabet, for så går det ad H til.

  • 0
  • 0

Så håber jeg sandelig, der er overvejet en simplificering af det håbløst forældede zonesystem, som for længst har udspillet sin rolle.

Se gerne på Tyskland. Mange større byer har én zone til hele bymidten, zone to til ringområderne og tredje zone til forstæderne. Envejsbilletter med begrænset gyldighed kan købes for ca. 1,20 EUR, og er genialt til de fleste ture. Og dette er i et land med meget lavere bilafgifter og en nyere vognpark. Hvorfor kan vi så ikke finde ud af det?

  • 3
  • 0

Jeg giver ret i vi er ved at komme tilbage til HT/DSB tiden - dejligt man endelig har indset at fragmentering af design/takster/systemer kun forvirrer kunderne. Jeg er helt enig i at det for en gang skyld skal være KUNDEN der er i fokus.

Hvad angår det visuelle profil, så finder jeg det lidt urealistisk bare at tro man kan udrulle det uden det skal koste noget. Det vil altså betyde at udrulningen kan tag over 10 år, da ting som skilte og stations-inventar har ret lang holdbarhed.

Nu har vi endelig muligheden for at lave et sammenhængende trafiknet i københavn/på sjælland, så lad os da lave en gennemtænkt visuel profil og et sammenhængende og gennemskueligt takstsystem der kan holde i mange år fremover.

  • 1
  • 0