Sådan skal tog, bus og metro lægges sammen i København
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Sådan skal tog, bus og metro lægges sammen i København

Det skal være nemt at være kunde i den kollektive transport. Derfor har Movia, DSB og Metroselskabet sammen udarbejdet et forslag til en fælles paraplyorganisation, som skal samle de tre selskabers tjenester og give dem et fælles ansigt over for kunderne i hovedstadsområdet.

Det indebærer blandt andet, at selskaberne skal have fælles navn og logo, og at kunderne fremover får én indgang til selskaberne i form af fælles mail, telefonnummer, hjemmeside, app og lignende.

Forslaget kommer, efter at Transportministeriet i marts udgav en evaluering’, som anbefalede den fælles organisation.

Læs også: Busser, S-tog og metro i København fusioneres i én organisation

Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) erklærer sig i et brev til Transportudvalget positiv stemt over for selskabernes forslag, men hun forventer, at organisationen skal dække hele Sjælland og ikke blot hovedstadsområdet.

Det samme ønsker bl.a. Region Sjælland og Movia, som mener, at der er flest fordele ved at inddrage hele Sjælland, fordi det er så tæt forbundet med hovedstadsområdet. Hver dag pendler 100.000 mennesker mellem hovedstaden og resten af Sjælland.

Fælles ansigt uden meromkostning

Forslaget gør meget ud af at understrege, at den kollektive transport fremover skal opleves som én sammenhængende enhed. Al kommunikation udadtil skal være fælles, og den eneste afsender på reklamer og passagerinformation vil være den nye organisation.

I det materiale, som selskaberne har fremlagt, beskriver de et scenarie for en af fremtidens pendlere, som hver dag rejser fra Roskilde til Christianshavn. Via en app kan hun se, om både tog, busser og metro kører som planlagt. Samtidig giver appen hende forslag til en alternativ rute med bus, hvis S-toget er forsinket på grund af f.eks. signalfejl.

Ud over appen vil selskaberne også sørge for, at skiltninger på stationerne viser fra det ene transportmiddel til det andet, og at buschaufføren ikke blot ved noget om busafgange, men også om metro og tog.

Derudover skal der også være fælles rabatter og rejsegaranti.

Men det må helst ikke koste noget. Selskaberne ser i forslaget bort fra at ændre på blandt andet stoppesteder og nuværende stationer, så de får samme design.

Heller ikke skilte og andet dyrt udstyr på stationer bliver udskiftet med det samme. Det skal gøres, i takt med at tingene alligevel bliver slidt ned, så der ikke bliver ekstraomkostninger forbundet med overgangen til en fælles organisation.

Ifølge transportministeren er der fortsat nogle mangler, hun skal tale med selskaberne om. Men i første omgang inviterer hun alle partier til en præsentation af forslaget.

"Men det må helst ikke koste noget. Selskaberne ser i forslaget bort fra at ændre på blandt andet stoppesteder og nuværende stationer, så de får samme design."

Jeg er som rejsende 100% inderligt ligeglad med designet af stoppesteder og stationer.

Til gengæld bemærker jeg at der ikke står et eneste ord om simplere prisudregning :-(

  • 14
  • 1

Det är dagligen 25000 pendlare över sundet som arbetar i Sverige eller Danmark, och bor på andra sidan. Gör det lättare för dem med gemensamma rabatter och samma system för tidtabeller så skapar det i sig ekonomisk tillväxt!

  • 2
  • 0