Sådan fungerer scanneren, der undersøgte Nautilus
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Sådan fungerer scanneren, der undersøgte Nautilus

Skat scanner mobil container ravnen
Foto: Skat

Tirsdag hidkaldte efterforskere fra Københavns Politi assistance fra Skat i forbindelse med efterforskningen af begivenhederne om bord på ubåden UC3 Nautilus, som kostede den kvindelige svenske journalist Kim Wall livet.

Siden 2006 har Skat nemlig brugt lastbilmonterede røntgenscannere til at undersøge biler, lastbiler og containere for ulovligt indhold.

Smuglerne gør sig store anstrengelser for at skjule cigaretter, narkotika, våben, ufortoldede varer og sågar mennesker, så politiet havde brug for Skats specialister i skjulte rum og mistænkelige genstande.

Læs også: Nautilus bliver scannet for skjulte rum

»Scanningen gennemføres på baggrund af mange forskellige henvendelser om mulige hulrum i ubåde generelt og konkret også i forhold til Nautilus. Der søges i sagens natur efter spor efter en forbrydelse samt muligt gerningsvåben med mere. Det skal understreges, at scanningen foretages for at udelukke, at der kan findes uafsøgte rum, og ikke på baggrund af en konkret mistanke om dette,« skrev politiet i en pressemeddelelse.

Skat har to mobile scannere, kaldet Munin og Ravnen. Ravnen er den nyeste og mest avancerede, og det var den, der i går var på besøg i Nordhavn, hvor Nautilus er blevet lagt på land, efter at den gik til bunds i Køge Bugt.

Kan trænge gennem 320 mm stål

Scanneren er fra den kinesiske producent Nuctech og har modelbetegnelsen MT1213DE. Den er udstyret med en lineær accellerator, der samtidigt sender røntgenstråler ud med 3 og 6 MeV.

Når den skal scanne en container, en lastbil eller - som i går - en ubåd, kører lastbilen op bag det emne, der skal scannes. Derefter foldes en lang arm ud, der kan række over på den anden side af scanningsobjektet. Armen indeholder detektorer, der registrerer, hvor meget stråling der kommer gennem objektet.

Før der scannes, skal der imidlertid etableres en sikkerhedszone omkring scanningsstedet, så det sikres, at der ikke er forbipasserende, der kan blive ramt af strålingen. Skulle der være personer inde i containeren eller lastbilen, løber de imidlertid ikke den samme risiko, forklarer direktør Lars Gleerup fra virksomheden Norad, der har leveret scanneren sammen med Nuctech.

»Hvis en person gemmer sig inde i en container, som scannes, vil strålingen, som personen optager, ikke overskride den tilladte årlige dosis,« forsikrer han.

Alligevel er der en grundig sikkerhedprocedure, der skal overholdes, før scanningen sættes i gang. Blandt andet skal chaufføren ud af førerhuset. Inde fra kontrolrummet kan scannerholdet styre lastbilen og køre den frem, så scanneren passerer emnet.

Scanneren er ifølge Nuctech kraftig nok til at trænge igennem 320 mm stål.

Den mobile lastbilscanner er en såkaldt singleviewscanner, som giver operatøren et 2D-billede af objektet set fra siden. Andre typer scannere er dualview og kan derfor vise indholdet af eksempelvis en container i 3D. Softwaren i scanneren indeholder billedgenkendelsesalgoritmer og kan sættes op til automatisk at afgive alarmer, hvis mistænkelige genstande dukker op på scanningsbillederne. Foto: Framegrab fra Youtube / ATVDenmark

Genkender selv våben

På skærme i kontrolrummet vises indholdet af det scannede objekt med forskellige farver, der fortæller, om materialerne er organiske, uorganiske, metal eller andet med høj densitet. Desuden er softwaren programmeret til at give alarm, hvis billedgenkendelses-algoritmerne opdager et objekt, som virker mistænkeligt.

»Det er her, den største udvikling er. De fleste leverandører bruger faktisk røntgenkilder fra de samme få producenter, og så adskiller de sig på design og kvaliteten af delkomponenter i maskinen og softwaren. Her er evnen til at afgive alarm automatisk, hvis der er noget mistænkeligt, meget vigtig,« fortæller Lars Gleerup.

Derfor er eksempelvis forskellige materialers røntgensignatur lagt ind i softwaren, men systemet kan også gøre opmærksom på, hvis der er noget, der mangler.

»Tager vi ubåden som eksempel, så kan softwaren se, at der er tale om et stort og massivt emne, og hvis der så er et område, hvor der helt tydeligt er mindre materiale, så kunne det tyde på et hulrum, og så kan den afgive alarm.«

Opdagede intet nyt

I går fandt scanneren imidlertid intet overraskende. Det fortalte drabschef Jens Møller tidligere onsdag til TV2 Nyhederne.

»Der var hulrum, hvor vi ventede at finde hulrum – men der var ikke noget at finde.«

Kommentarer (2)

Groft sagt skal der vel stråling nok til at komme ind i en container - og til at komme ud igen?
Så styrken inde i containeren må vel cirka være halvdelen af, hvad der skal til at lyse igennem containeren? Eller, stærk nok til at lyse igennem én side af containeren.
Jaja, hvis kineserne siger det er ufarligt, så er det nok rigtigt. Jeg har ikke lyst til at prøve.

  • 0
  • 0

De siger jo netop ikke, det er ufarligt. De siger, strålingen ikke overskrider den tilladte årlige dosis, og det har de ganske givet helt styr på.

Når Skat gennemlyser containere eller lastbiler er der ikke nogen lovlig årsag til at opholde sig i dem imens, og man har altså vurderet at den risiko evt. skjulte personer løber ved at blive gennemlyst opvejes af gevinsten ved at man finder dem.

  • 1
  • 0