Sådan bør du tilbringe de første ti minutter af din arbejdsdag
Hører du til typen, der straks kaster dig over dine e-mails eller går i gang med at aflytte telefonsvareren, når du lander på kontoret, bør du læse dette.
Risikoen for, at dine morgenritualer blokerer for dine resultater, er nemlig overhængende, hvis du begynder dagen med at nærstudere alle ulæste e-mails eller kaster dig over telefonen.
Hold gang i karrieren. Tjek de nyeste job på Jobfinder
Sådan lyder det fra karriereblogger Ron Friedman fra Harvard Business Review, der opfordrer dig til at tage ved lære af de store franske køkkenchefer: De definerer dagens menu og lægger deres køkkenredskaber frem, før de går til gryderne. Med andre ord: De planlægger, før de går til arbejdet.
På nøjagtig samme vis bør du bruge de første ti minutter af arbejdsdagen med at definere dagens mål og lægge en plan for at nå målene.
»Indbakken og telefonsvareren kidnapper dit fokus og passiviserer dig. Du bruger tid på andre menneskers prioriteter i stedet for at beskæftige dig med din egen dagsorden,« skriver Ron Friedman og fortsætter:
»I princippet er det som at træde ind i et køkken for at tilberede en middag og så begynde med at lede efter en plet, der skal rengøres, eller en gryde, der skal vaskes op.«
I stedet bør du fokusere på dine egne mål ved at indlede med en kort planlægningssession.
Læs også: Du gider ikke gå i gang med en opgave. Hvad gør du?
En god måde at begynde på er at forestille dig, at du forlader kontoret veltilfreds over dagens resultater. Hvad har du opnået? I svaret finder du dagens målsætning.
Med denne øvelse får du skilt de mindre væsentlige opgaver fra de væsentlige; dem, som virkelig betyder noget for dine resultater. Brug øvelsen til at definere de aktiviteter, du bør fokusere på.
Derefter tegner du en ’angrebsplan’, hvor du nedbryder hver enkelt aktivitet i specifikke opgaver.
Ron Friedman foreslår, at du formulerer dine opgaver aktivt, dvs. bruger verber til at beskrive dem. Dermed konkretiserer du hver enkelt opgave. I stedet for at skrive ’Mandags præsentation’ udspecificerer du præsentationens enkeltdele, for eksempel 'indsaml data fra salgsafdeling', 'udarbejd slides, 'find illustrationer'.
Læs også: Kend dig selv og undgå stress
Jo mere specifikke opgaverne er, desto større er chancen for, at du rent faktisk også får løst dem. Og jo mindre risiko er der for, at du senere på dagen bliver overrasket af uforudsete og komplekse problemer.
Til sidst bør du prioritere opgaverne på din liste. Start med de svære opgaver, der kræver mentalt overskud.
Ved at begynde dagen med en klar prioriteringsliste får du skubbet de komplicerede opgaver frem på dagen og kan løse dem, mens du endnu er frisk. Du kan nu tage opgaverne en ad gangen og holde fokus uden konstant at skulle bruge energi på at tøve og overveje prioriteringerne.
