Sådan afsløres lastbilers snyd med NOx-filtrerende teknologi
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Sådan afsløres lastbilers snyd med NOx-filtrerende teknologi

Illustration: 'Frontal 21', ZDF

I påsken blev hver fjerde kontrollerede lastbil i Sønderjylland taget i at have installeret udstyr, der snyder den NOx-filtrerende teknologi AdBlue.

AdBlue-midlet, som fyldes i en særlig AdBlue-tank i lastbiler, omdanner skadelig NOx til uskadeligt kvælstof og vanddamp, og dermed nedsættes luftforureningen fra lastbilers udstødning.

Men væsken er dyr, og nogle vognmænd benytter derfor en snydemekanisme - en emulator, som også kaldes en AdBlue-killer, der forvirrer den teknologi, der skal opdage og tilføre manglende AdBlue.

Læs også: Politikontrol afslører: Hver fjerde lastbil snyder med forurening

Men det har politiet altså værktøjer til at afsløre, forklarer Stig Simonsen, der er daglig leder ved Tungvognscenter Syd under Sydøstjyllands Politi.

»Vi har selvfølgelig nogle indikatorer på, hvornår vi skal gå i gang med at kigge efter snydeudstyret. Hvis de er opfyldt, skiller vi førerhuset ad og finder typisk de ulovlige ting, som er bygget ind i førerhuset for at spare AdBlue,« fortæller han.

Læs også: Østeuropæiske vognmænd i NOx-svindel: Sætter AdBlue-killer i lastbilerne

Indikationerne på, at der er installeret ulovligt AdBlue-hæmmende udstyr, kan blandt andet være manglende overensstemmelse mellem, hvor meget Adblue der er i tanken, sammenstillet med hvor meget tankmåleren viser.

Derudover tjekker politiet lastbilernes OBD-system ved at koble et stik i lastbilen for at finde ud af, om elektronikken vil tale sammen. Vil den ikke det, er det en indikation på, at der er fiflet med lastbilens software.

Sammenhæng mellem data og AdBlue-tilførsel

Selvom det virker logisk at tjekke efter, om der er væske i AdBlue-tanken, er det ikke i sig selv en indikation på, at der bliver snydt. Umiddelbart kan der nemlig lige så godt fyldes vand på tanken, og det vil ikke kunne ses på niveau-føleren i tanken, siger Anders Ivarsson, der er lektor ved DTU Mekanik.

»Det kan blive et problem i frostvejr, men ellers kan man sagtens snyde niveauføleren på den måde,« siger han.

Læs også: Ings læsere: Snyd med NOx-filtrering i lastbiler skal løses elektronisk

Derfor er det oplagt for politiet at tjekke lastbilens software via OBD-systemet, hvis man afsløre AdBlue-snyd, forklarer DTU-lektoren.

»I nogle biler sidder der en NOx-sensor før og efter katalysatoren, der bruges af motorstyringen til dosering af AdBlue. Her kan man snyde ved at sætte en anden installation i stedet for sensoren. Den anden installation kan give et signal om, at der er lave NOx’er inden katalysatoren, så der ikke behøves AdBlue. Men det vil typisk give en fejlmelding til OBD-systemet, når sensoren ikke giver realistiske udslag,« siger Anders Ivarsson.

Han fortæller også, at det ikke er altid, at politiet vil kunne se nogen fejlmelding, da fejlmedlingsfunktioner kan slås fra med det rette udstyr. Men de vil kunne se, om motorstyringen modtager realistiske signaler fra NOx-sensorerne.

Et muligt scenarie kunne være at sensoren giver højt NOx-signal, men at der stort set ikke er nogen reduktion før og efter katalysatoren. Hvis lastbilen samtidig ikke doserer AdBlue, og der heller ikke er nogen fejlmelding, bør det vække mistanke.

»Så er der muligvis nogen, der har været inde at ændre i mortorstyringen, så der ikke doseres AdBlue og ikke kommer fejlmelding,« siger Anders Ivarsson.

Læs også: Transportminister imponeret over Ingeniørens læsere

Politiet vil derudover kunne teste, om lastbilen registrerer, at der ikke er AdBlue i tanken, uden at der kommer en fejlmelding.

Man vil også kunne se, om NOx-sensoren er udskiftet med en anden installation. Her vil politiet kunne se, om det er et dødt signal, altså at det ikke kan måles på NOx-udslippet, når de træder på speederen.

»Men der er helt sikkert mange måder, man kan snyde på, og det er formentlig ikke særlig svært,« siger Anders Ivarsson.

Stig Simonsen fra Østjyllands Politi bekræfter, at Anders Ivarsson giver et godt billede af, hvordan lastbilerne kontrolleres.

Emner : Forurening
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Arbejdet virker ligegyldigt når konsekvensen er en sølle bøde på 1000 kr.

Eneste rigtige ville være at forbyde den pågældende chauffør og lastbil at køre i Danmark i en given tidsperiode, eksempelvis 6-12 måneder.

  • 9
  • 0

Der bør være langt mere på spil for vognmændene.

Udover konfiskation af køretøjet og forbud mod at køre i landet overhovedet, skal der udstikkes en bøde til chaufføren på ikke under 10.000 kroner og 100.000 til vognmanden. Derudover skal hele vognmandens vognpark skilles ad og undersøges for, om han har snydt andre steder. I givet fald skal hans licens inddrages for bestandig.

Ved gentagelsestilfælde skal både chauffør og vognmand kunne idømmes fængselsstraf.

  • 1
  • 1

Det er hamrende urimeligt overfor en afløser chauffør!
Hvis anlægget er skjult har en afløser ikke en kinamands mulighed for at vide om der er fusket.

Det er vognmanden der har ansvaret og der må det ligge.
Har en chauffør fusket uden en vognmands vidende, må man sende aben videre evt. via domstol.

Chaufføren har desuden intet økonomisk incitament, men det har vognmanden.
Med den undtagelse at nogle østchauffører kører på nogle ulovlige og besynderlige ordninger, hvor de får en afmålt sum penge med til diesel & adblue.
Den forholdsvis sjældne form for aflønning kan naturligvis ikke udelukke et økonomisk incitament for chaufføren.

  • 1
  • 0

Som jeg forstod det i radioen i går, er det ikke bødens størrelse der gør avs på vognmændene, nej det er det øjeblikkelige kørselsforbud der gør rigtigt ondt, med alt hvad det indebærer af omlastning/ny trækker, reparation af trækker i DK m.m..
Desuden oplyste politiet at de ikke vurderede der var tale om at undgå udgiften til Ad-blue (ca. 7 øre pr. km), nej det var når Ad-blue systemet gik i stykker, så var det så dyrt at få ordnet igen, at en chip var langt billigere.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten