Så stor er metro-aftalen: Biltunnel og to nye strækninger til i alt 13,7 milliarder
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Så stor er metro-aftalen: Biltunnel og to nye strækninger til i alt 13,7 milliarder

Den aftale, som transportminister Magnus Heunicke (S) og hans partikammerat overborgmester Frank Jensen nu skal forsøge at forhandle på plads inden sommerferien, er langt større, end de første pressemeddelelser giver indtryk af.

(Klik for at forstørre) Illustration: LGJ

Aftalen omfatter både en sydhavnsmetro, forlængelsen af den nordhavnsmetro, som er under anlæg, og en helt ny nordhavnstunnel til biler under Svanemøllebugten.

Når Nordhavnen i den grad bliver forkælet med infrastruktur, skyldes det dens position, som er hovedstadens højtprofilerede byudviklingsområde. Det er her, at kommunen håber at skaffe dækning for de mange udgifter, som den nu har planer om at kaste sig ud i, ved at sælge dyre byggegrunde.

Læs også: Nu kommer Sydhavnsmetroen alligevel

Alene Sydhavnsmetroen og dens fem stationer kommer til at koste 8,6 milliarder kroner.

Af teksten til principaftalen fremgår det ikke, hvor stor og dyr en forlængelse af Nordhavnsmetroen bliver. Men alt tegner til en højbane med fire-fem stationer, og prisen for det ligger ifølge Metroselskabets tidligere beregninger på omkring 3 milliarder kroner.

Dertil kommer forlængelsen af bilforbindelsen til Nordhavnen, hvor det igangværende Nordhavnsvej-projekt skal forsynes med afgreningskammer og tunnel videre ud til det nye byudviklingsområde. En foreløbig pris for det projekt er 2,1 milliarder kroner.

Venstre: Kun en havnetunnel kan rense København for trafik

Umiddelbart lyder det samlede estimat for alle tre projekter altså på 13,7 milliarder kroner.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

8,6 mia. kr. for at transportere 4 - 6 mio. passagerer om året.
Metroen transporterer 55 mio. passagerer i 2013 - den kostede 13 mia. kr.
Der er ikke et fornuftigt regnestykke, der kan forsvare den investering. Det bliver nogle slidte skoler i København, når gælden skal betales, men der er Bingo-Frank sikkert tilbage i Aalborg.

Fra rapporten: Metro til fremtidens nye trafikknudepunkt
"Stigning i den kollektive trafik Med anlægget af en Sydhavnsmetro vil knudepunktet på Ny Ellebjerg blive styrket til gavn for rejsende fra Jylland, Fyn, Vest- og Sydsjælland, der vil få nem adgang med Metro til Københavns centrum. Samtidig vil en ny bydel bliver knyttet tættere til resten af byen, og områdets stigende antal beboere vil have let adgang til den kollektive trafik. Flere passagerer vil derfor benytte den kollektive trafik, der samlet set vil opleve en stigning på 4-6 millioner påstigere per år."

  • 2
  • 9

Nu kommer der jo nok en masse kommentarer om at det er for dyrt og at vi ikke har brug for det og alt det der, men jeg tror egentlig, at det er en god ide. Måske giver det ikke mening i morgen, men man skal huske på, at infrastrukturen også i sig selv skaber vækst og muligheder. Metroen er en rigtig god løsning på trafik i storbyer, så hvorfor ikke i KBH?

  • 8
  • 5

2,1E9 kroner for en biltunnel. Så er det vist sidste gang man kan bruge udtrykke "aflads-motervej" omkring motorvejs udbygningerne i Jylland. Med 2,1E9 kr kan man vel bygger i omegnen af 40-50 km, således at mortorvej mellem Herning og Holstebro faktisk kan forlænges helt til Struer.

Når man vælger at udbygge metro for 11,6E9 kr hvorfor accepter man ikke også at investering i infrastruktur er et samfundsmæssigt gode og efterfølgende gør transporten gratis?

-Eivind

  • 1
  • 11

Man kan alt hvis blot man kan låne - og så lade andre betale.
By&Havn har en gæld på 16 mia. kr. og negativ egenkapital på 3 mia. kr. som Københavns kommune overtog helt og aldeles i går. Tidligere havde staten 40 pct.
Oveni kommer lån på de 8,6 mia. kr. Metrocityringen skulle koste 19 mia. kr., men er nu kommet op på 25. - det skal der også lånes til.
Det er renter på 1,7 mia. kr. om året på 3,5 pct.
Metro er ikke noget man får, men noget man betaler på et tidspunkt, da driften ikke kan klare det. Og det får skatten til at stige i København. Det behøver der ikke være nogen form for vækst i - formentlig det modsatte.

  • 8
  • 4

Snart vil der naturligt komme et krav om at finde Nordhavnen med Lynette området, både med Metro og vejforbindelse,,,

  • 1
  • 0

De 13,7 milliarder som Ingeniøren regner sig frem til mangler en væsentlig post.
Omlægning af anden infrastruktur dvs. f.eks. telekommunikation, el, fjernvarme, kloak og vandledninger skal alle omlægge for et endnu ikke kendt milliardbeløb.
Og selv om forsyningsselskaberne bliver pålagt selv at betale, så
lander regningen til dels ved de samme indbyggere i København.
Så mon ikke vi i runde tal skal gætte på 20 milliarder ?
Aldrig har det kostet så meget at flytte så få personer.

  • 3
  • 7

Ørestadsselskabet præsenterede i sin tid Flintholm station som en højdespringer, der ville blive Danmarks tredjestørste station efter Københavns H, og Nørreport.
Sådan er det bestemt ikke gået med det vindblæste trappelabyrint .
Det bliver spændende at se, om samme reklametekst skal op af skuffen mht. Ny Ellebjerg

  • 3
  • 3

jeg ved godt det er fridag i morgen (øv øv og atter øv), men prøv alligevel at fokusere på konstruktive alternativer og muligheder.

F.eks. blev det i går i medier fremhævet at jyder nu slipper for KBH H, men jeg synes det der ud til at være endnu bedre, om en mere direkte forbindelse fra Ny Ellebjerg til Kastrup blev planlagt.
Desuden undre det mig, at der ikke skitseres flere "ønske metrolinjer" så alle kan se hvor der i fremtiden vil være attraktivt at købe lejlighed.
Endelig håber jeg at der fremover også indtænkes p-huse til alle de der gerne vil køre i bil til nærmeste metro/s-tog. Det gælder pendlere og alle forretningsrejsende i bil vest-/syd-/østfra.

  • 1
  • 1

Jens du glemmer lige at Ny Ellerbjerg får både kontakt med hovedbanen, S togene, Metroen, og den kommende letbane langs ringvejen, plus mange busforbindelser bliver lagt om. Flintholm har "kun" forbindelser mellem S tog, metro og busser. Så alt ialt vil jeg da mene at Ny Ellebjerg, har meget stort potentiale til at blive et nationalt knudepunkt.

  • 2
  • 1

Bor der mange i Nordhavnen? Man har igen glemt steder hvor der bor mange, som en Nordvestlinje (nogenlunde som linje 5A) mod Husum-Gladsaxe. Og midten af Amager og videre mod Dragør.
Var der ikke noget med at man sparede afgreningkammeret væk?

Sydhavnslinjen er mere logisk end Nordhavn. Der bor flere i Sydhavn, og der går til Ny Ellebjerg. Men det er ikke noget Columbusæg som der blev sagt. Hvis jeg skulle vælge at tage regionaltog fra København H. eller Ny Ellebjerg, ville jeg vælge København H.

Jens har ret ret i, at det er ikke sjov at stå på en vindblæst station.

  • 1
  • 3

F.eks. blev det i går i medier fremhævet at jyder nu slipper for KBH H, men jeg synes det der ud til at være endnu bedre, om en mere direkte forbindelse fra Ny Ellebjerg til Kastrup blev planlagt.
Desuden undre det mig, at der ikke skitseres flere "ønske metrolinjer" så alle kan se hvor der i fremtiden vil være attraktivt at købe lejlighed.
Endelig håber jeg at der fremover også indtænkes p-huse til alle de der gerne vil køre i bil til nærmeste metro/s-tog. Det gælder pendlere og alle forretningsrejsende i bil vest-/syd-/østfra.

Hurra! Jyderne slipper for København H... Hvad skal vi bruge det til?

Med den nye togforbindelse til Billund, og flere destinationer fra Billund, så forsvinder behovet for direkte togforbindelse til Kastrup for i hvertfald for en stor del af jyderne.

Når - ikke hvis - Aarhus lufthavn endelig bliver lagt i graven, så vil udbuddet af internationale ruter fra Billund stige, og så er der endnu mindre brug for en direkte togforbindelse til Kastrup - I hvert fald hvis man er jyde eller Fynbo. Og det er også lige værd at bemærke, at den nye togforbindelse til Billund måske vil hugge en del Fynske rejsende fra Kastrup...

Tillykke til København og tillykke med, at staten nu har foræret det meste af ejerskabet i By og Havn til Københavns kommune. Så i stedet for at komme hele landet til gode, så går indtægerne for fremtiden udelukkende til København.
Gad vide hvornår resten af Danmark også får sådan en milliard gave foræret?

  • 2
  • 3

I årtier har man i København forsømt at opbygge et velfungerende transportsystem, der effektivt kan flytte passagerer.
Dårlig planlægning har tvunget mange til, at bruge deres egen bil, for at nå frem på arbejde.
Det er nødvendigt, at investere stort for at opnå brugbare resultater.
Anlægsudgifterne vil sikkert overskride de nævnte 13,7 milliarder DKK, men det gør faktisk ingenting, da projektet skal være en del af helhedspakken, der skal gøre KBH attraktivt for udenlandske virksomheder, institutioner m.v.
Det er lidt gyngen og karrusellen med i billledet. Hvis de nye tiltag kan medføre mindre privatbilisme i KBH, er det et stort plus især for turisterne, der så kan få en reel chance for at finde en p-plads.

  • 3
  • 1

Jimmi Andersen har:

"Bor der mange i Nordhavnen? Man har igen glemt steder hvor der bor mange, som en Nordvestlinje (nogenlunde som linje 5A) mod Husum-Gladsaxe. Og midten af Amager og videre mod Dragør.
Var der ikke noget med at man sparede afgreningkammeret væk?"

synes jeg, fat i den lange ende. Når man vil låne så mange milliarder, skal man betjene flest mulige borgere. Ikke omvendt. Passagerer er ud og ind af København - stjerneprincippet - ikke mellem Mozarts Plads og Kgs. Nytorv.
I dag "griner" man af motorvejsmafiaen, der fik det, som de ville - uden jysk gæld - på motorveje, som alt for få bruger i forhold til udgiften.
Nu er det en metromafia, der låner til metro, til de er gasblå i ansigterne, for metro er godt.
Det skaber nogle problemer og spørgsmål:
- Er milliarderne brugt fornuftigt, hvordan kan By&Havn fortsætte med rente- og afdragsfrie lån og hvad synes børnebørnene om det rentehelvede, de kommer til at betale.
Bingo-Frank er selvsagt ligeglad - regningen bliver ikke i hans tid.

  • 2
  • 3

synes jeg, fat i den lange ende. Når man vil låne så mange milliarder, skal man betjene flest mulige borgere. Ikke omvendt.

Jeg fulgte debatten, da metroen ikke var andet end et glimt i overborgmesterens øje. Her er argumentationen som den udviklede sig:

Københavns offentlige trafik er for dårlig, det skal der gøres noget ved med en metro. Men vi har ikke råd til det, så vi sælger en stor bid af vestamager for at få penge i kassen. For at få gjort de grunde attraktive, så lader vi metroen køre derhen og til Frederiksberg, fordi så giver de også nogle penge i kassen.

Allerede her var det en selvspisende iskage. Men der kom krymmel på:

Ups vi har stadig ikke penge nok, ok så sælger vi Kalvebod Brygge til højestbydende murbygger og ødelægger dermed muligheder for at gøre Kalvebod Brygge til Indre Bys og Vesterbros Havnepark. Stadig ikke penge nok, så kaster vi Nytøjhusgrunden i bunken.

Det er først i dag med metroringen at den begynder at servicere rosset i København: Vesterbro, knap så indre Nørrebro og Nordvest. Men en lige linie af f.eks. Vesterbrogade og Nørrebrogade mangler stadig.

  • 5
  • 1

Du glemmer lige at det er København selv der skal betale og ikke Christiansborg, ligesom Kbh. selv betalte for statsvejen Nordhavnstunnellen. Hvor mange motorveje i resten af landet er betalt af lokale kommuner?

  • 3
  • 1

Håber jeg er bedre til økonomi end planlægning af infrastruktur, men jeg har hørt, at man logisk set ikke bygger ringmetroer, men parabler ovenpå hinanden for at være klar til udvidelser og for at slippe for afgreninger, der kommer ind og generer trafiknerven i systemet. Et andet moment er, at man så laver skift over perron til næste linie - ikke til der hvor man kommer fra.
Nørreport er en S-togs katastrofe – som Metroselskabet og transportminister Magnus Heunicke nu gentager. Hvor mange transportministre her denne regering smidt på bordet – det var nu heller ikke bedre, da de konservative var ved fadet.

  • 0
  • 1

@Johny Olesen:

Provisen får hvert år milliader (mange) "foræret" af staten det hedder udligningsordningen som dem af os der bor i Kbh området sponsorerer så "venstre" borgmestre kan bygge "kulturpaladers", svømmehaller mv.

  • 3
  • 0

...til 'ulandsbistand' smides hvert år ned i et stort sort hul, uden at der er debat. Men vil man udvikle landets hovedstad er det straks ødsleri.

Se jer om, alle de lande vi skal konkurrere mod er længere fremme med offentlig transport, wlan i togene osv. Og alligevel er det lettere for os at blive enige om at sende penge ud af landet end at styrke Danmark.

  • 1
  • 3

Du glemmer lige at det er København selv der skal betale og ikke Christiansborg, ligesom Kbh. selv betalte for statsvejen Nordhavnstunnellen. Hvor mange motorveje i resten af landet er betalt af lokale kommuner?

@ Lars Barfred

Svaret er 1, og den ligger i Jylland.

Nordhavnsvejen bliver ikke en motorvej. Der er derfor aldrig bygget motorveje på Sjælland for lokale midler, alle motorvejsprojekter på Sjælland er betalt af staten.

Sønderborgmotorvejen blev bygget for midler man havde sparet op i Sønderjyllands Amt, som efter nedlæggelse af Sønderjyllands Amt blev overført til Vejdirektoratet, under forudsætning af Sønderborgmotorvejen blev bygget. VD valgte så at lave det til et OPP-projekt.

Sønderborgmotorvejen er dermed danmarks eneste motorvej betalt af lokale midler. Altså en motorvej i Jylland.

I øvrigt bliver Nordhavnsvejen bygget som en firesporet motortrafikvej uden nødspor. Den får så lav kapacitet at den umuligt kan bruges som er østlig ringvej i forbindelse med et eventuelt havnetunnelprojekt. Dens kapacitet bliver så lav, at den ikke engang rækker til at betjene Nordhavnen når denne er fuldt udbygget og Svanemøllebugttunnelen er bygget. Og Københavns Kommune ville oprindeligt have haft en Nordhavnsvej med endnu lavere kapacitet udformet med et T-kryds på Helsingørmotorvejen ved Ryparken. Hurra for god planlægning og fremtidssyn.

  • 1
  • 2

Du glemmer lige at det er København selv der skal betale og ikke Christiansborg, ligesom Kbh. selv betalte for statsvejen Nordhavnstunnellen. Hvor mange motorveje i resten af landet er betalt af lokale kommuner?

@ Lars Barfred

Rettelse til mit ovenstående indlæg: Svaret er 2, og de ligger begge 2 i Jylland.

Djurslandsmotorvejen blev besluttet i Aarhus Amtsråd i 2001, men blev dog færdigbygget af Vejdirektoratet, da amtet blev nedlagt.

Der er altså 2 motorveje i Jylland betalt lokalt, og 0 på Sjælland. Nordhavnsvejen er som nævnt en motortrafikvej.

  • 0
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten