Så prøver vi igen: Inderhavnsbroen klar til aflevering 1. maj
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Så prøver vi igen: Inderhavnsbroen klar til aflevering 1. maj

Inderhavnsbroen
Inderhavnsbroen er stadig afspærret, men 1. maj lover entreprenøren Valmont SM, at de er klar til at aflevere den stærkt forsinkede bro. Foto: Ulrik Andersen

Hvis alt kører på skinner, afleverer entreprenøren Valmont SM den stærkt forsinkede Inderhavnsbro til Københavns Kommune om to måneder. Det fortæller Jens Christian Zøfting-Larsen der er chef for Center for Udførelse af Anlæg under kommunens teknik- og miljøforvaltning i en e-mail til Ingeniøren:

»Forvaltningen har modtaget en revideret tidsplan fra entreprenøren, hvor det forventes, at broen kan afleveres til forvaltningen 1. maj 2016. Det betyder, at entreprenøren til den tid forventer at være færdig med projektering, udførelse og montering af det nye boogiesystem, så vi får et system, der har den nødvendige robusthed og holdbarhed.«

Knækket bolt afslørede regnefejl

Inderhavnsbroen er en såkaldt skydebro med to brodæk, der mødes på midten af havnen. Hvert skydefag ruller frem og tilbage på et stort næsehjul, der er monteret yderst i brofæsterne. Bagest på skydefagene er der monteret hjul, som kører i en række spor i brofæsterne. De bageste hjul og deres ophæng i skydefagene kaldes boogie-systemet. Men i midten af oktober 2015 opdagede man, at en bolt i et af hjulsættene var knækket. En efterfølgende gennemregning af belastningerne på boogiesystemet viste, at det var underdimensioneret, og sammen med entreprenøren og rådgiverholdet besluttede kommunen derfor helt at ændre designet af boogiesystemet og montere et nyt.

Det er den operation, som entreprenøren forventer at være færdig med 1. maj. Selv om denne sidste del af det stærkt forsinkede byggeri ender med at gå efter planen, kan københavnerne dog ikke benytte broen dagen efter.

»Indvielsesdatoen af broen er endnu ikke fastlagt. Det sker først, når broen er afleveret, og funktionaliteten er gennemtestet uden anmærkninger,« siger Jens Christian Zøfting-Larsen.

Boogiesystemet er de bageste hjul på skydedækkene. Her ses de, inden dækket blev monteret. I en testfase opdagede broentreprenørerne, at bolte i boogiesystemet var knækket over. En efterfølgende genberegning af projekteringsmaterialet afslørede, at boogiesystemet var underdimensioneret. Foto: Søren Rask Petersen
Kommentarer (8)

Håber virkeligt det virker denne gang.
Men det er nok godt det ikke er den 1 April de vil føre forsøget.

MVH
Thomas Lodberg ;-)

  • 9
  • 1

Der er faktisk kun ét "o" i ordet "bogie". "Boogie" er noget med bluesmusik. Desværre er der mange, der tager fejl, men et medie som Ingeniøren bør benytte den korrekte stavemåde.

  • 4
  • 1