Så prøver vi igen: Inderhavnsbroen klar til aflevering 1. maj
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Så prøver vi igen: Inderhavnsbroen klar til aflevering 1. maj

Inderhavnsbroen er stadig afspærret, men 1. maj lover entreprenøren Valmont SM, at de er klar til at aflevere den stærkt forsinkede bro. Illustration: Ulrik Andersen

Hvis alt kører på skinner, afleverer entreprenøren Valmont SM den stærkt forsinkede Inderhavnsbro til Københavns Kommune om to måneder. Det fortæller Jens Christian Zøfting-Larsen der er chef for Center for Udførelse af Anlæg under kommunens teknik- og miljøforvaltning i en e-mail til Ingeniøren:

»Forvaltningen har modtaget en revideret tidsplan fra entreprenøren, hvor det forventes, at broen kan afleveres til forvaltningen 1. maj 2016. Det betyder, at entreprenøren til den tid forventer at være færdig med projektering, udførelse og montering af det nye boogiesystem, så vi får et system, der har den nødvendige robusthed og holdbarhed.«

Knækket bolt afslørede regnefejl

Inderhavnsbroen er en såkaldt skydebro med to brodæk, der mødes på midten af havnen. Hvert skydefag ruller frem og tilbage på et stort næsehjul, der er monteret yderst i brofæsterne. Bagest på skydefagene er der monteret hjul, som kører i en række spor i brofæsterne. De bageste hjul og deres ophæng i skydefagene kaldes boogie-systemet. Men i midten af oktober 2015 opdagede man, at en bolt i et af hjulsættene var knækket. En efterfølgende gennemregning af belastningerne på boogiesystemet viste, at det var underdimensioneret, og sammen med entreprenøren og rådgiverholdet besluttede kommunen derfor helt at ændre designet af boogiesystemet og montere et nyt.

Det er den operation, som entreprenøren forventer at være færdig med 1. maj. Selv om denne sidste del af det stærkt forsinkede byggeri ender med at gå efter planen, kan københavnerne dog ikke benytte broen dagen efter.

»Indvielsesdatoen af broen er endnu ikke fastlagt. Det sker først, når broen er afleveret, og funktionaliteten er gennemtestet uden anmærkninger,« siger Jens Christian Zøfting-Larsen.

Boogiesystemet er de bageste hjul på skydedækkene. Her ses de, inden dækket blev monteret. I en testfase opdagede broentreprenørerne, at bolte i boogiesystemet var knækket over. En efterfølgende genberegning af projekteringsmaterialet afslørede, at boogiesystemet var underdimensioneret. Illustration: Søren Rask Petersen
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der er faktisk kun ét "o" i ordet "bogie". "Boogie" er noget med bluesmusik. Desværre er der mange, der tager fejl, men et medie som Ingeniøren bør benytte den korrekte stavemåde.

  • 4
  • 1

Den første mangeårige udsættelse af broen, var et operahus,
den burde have været der allerede for 10-15 år siden.
'Lange Bue', anlægges 16-18, forhåbentlig mere planmæssigt.

  • 0
  • 0

Mikael,
Korrekt, wikipedia tager fejl!
Kig på Wikipedia.com. Her er "boogie" kun en musikgenre. Wikipedia.dk har (desværre) accepteret den danske, meget udbredte misforståelse fra især lastbilbranchen, med den forkerte stavemåde. Det bliver det dog ikke mere korrekt af. Et teknisk medie som Ingeniøren bør kende de korrekte betegnelser.

  • 1
  • 0

Retskrivningsordbogen

bogie sb., -n, -r, -rne (drejelig undervogn)

Den Danske Ordbog

bogie sb. fk.
mindre, drejelig vogn der er anbragt under vognkassen på et større køretøj, fx en jernbanevogn, hvilket gør det lettere for køretøjet at køre igennem kurver

Så det.

  • 0
  • 0