Så kan (gods)toget igen komme forbi Odense
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Så kan (gods)toget igen komme forbi Odense

Så er der igen hul igennem mellem Vest- og Østdanmark. Efter at knudepunktet Odense har været lukket hele dagen, er et enkelt spor nu farbart over Fyn.

Forsinkelsen af sporarbejdet har ikke bare ramt pendlerne, men også sendt godstog i lange køer. Tirsdag formiddag lykkedes det imidlertid Banedanmark at gøre et spor over Fyn farbart, så godstogene nu kan køres igennem. I morgen genoptager lyntogene mellem Odense og Nyborg så småt fartplanen.

Sporarbejdet skulle have været afsluttet søndag. Men en overset tunnel gennem baneviadukten ved Odense Banegård og overraskende meget blød jord ved Marslev øst for Odense betyder, at arbejdet har trukket ud.

Læs også: Banedanmark overså gammel vejtunnel midt i Odense

»Det er en rigtig træls situation. Vi er meget kede af, at det går ud over passagererne og beklager meget,« siger Marianne Rasmussen, der er ansvarlig for projektetet som anlægschef i Banedanmarks sektion Spor vest.

Ikke muligt at afvande

En af de mest komplicerede dele af projektet er Odense Banegård, hvor Banedanmark både lægger en række spor om for at kunne øge hastigheden ind og ud af stationen og fornyer sporskifter. Flytningen af sporene betyder, at køretråden også skal flyttes og at banens afvanding skal ændres. Fundet af vejtunnellen, der ikke optrådte på Banedanmarks kort, kolliderede med planerne for afvanding, som derfor måtte omprojekteres.

»Vi kan ikke flytte på tunnellen, så vi måtte projektere afvandingsløsningen om, så vi var sikre på, at vandet stadig løber de rigtige steder hen. Det skubber til tidsplanen,« fortæller Marianne Rasmussen.

Læs også: Banedanmark overså gammel vejtunnel midt i Odense

Hun kan ikke forklare, hvorfor tunnellen, der er anlagt i 1912 og først blev lukket i 1980’erne, blev overset i forberedelsen af projektet.

»Når man laver de her store sporfornyelsesprojekter, så er det jo sporene, der har hovedfokus. Vi har både et papirarkiv og et digitalt arkiv, og vi har været rigtig mange tegninger igennem under forberedelsen. Desuden laver vi jordbundsundersøgelser og den slags. Men vi har ikke været opmærksomme på, at der kunne gemme sig noget nede i dæmningen. Og når man ikke ved, at man bør søge efter det, så leder man heller ikke.«

Mangel på mandskab

Forsinkelsen i Odense og overraskende meget blød jordbund i Marslev betød, at der pludselig opstod mandskabsmangel.

»Entreprenørens folk har arbejdet rigtig hårdt, men de skal jo også hjem og sove på et tidspunkt. Så vi har sammen med entreprenøren forsøgt at finde nye og friske folk, som vi kan sætte ind i stedet for.«

I løbet af natten mellem mandag og tirsdag viste test af sikringsanlægget desuden en del fejl, som Banedanmark tirsdag eftermiddag stadig arbejdede på at udrede og løse.

Sommersol forsinker skinnesvejning

Desuden mangler der at blive svejset en del skinner. Her er det majsolen, der driller banefolkene.

Læs også: Vedligehold giver stribevis af aflyste tog på Vestfyn

»Vi kan kun svejse i et bestemt temperaturinterval, og når solen har varmet skinnerne for højt op, så er vi nødt til at stoppe og vente til skinnerne køler ned om aftenen, før vi kan svejse videre.«

Først gods - så passagerer

Fordi der stadig mangler en del, vil Marianne Rasmussen ikke give et bud på, hvornår togpassagererne kan forvente normal drift over Fyn.

»Nu skal vi først have afviklet godstogene, og i morgen begynder vi at køre ét tog i timen mellem Odense og Nyborg. Men jeg vil ikke byde på, hvornår vi er klar til at køre normal drift.«

Allerede fredag aften skal Banedanmark efter planen i gang med en ny omgang arbejder på Fyn. De betyder, at der kører togbusser mellem Nyborg og Odense fra fredag kl. 22 til mandag kl. 02. Efter Pinsen køres desuden efter en reduceret køreplan frem til 7. august.

Kommentarer (14)

På stedet hvor tunnelen ligger er der 4 spor og alle har perronadgang.

Ikke om jeg kan forstå hvordan et fund af en tunnel kan gøre man må lukke alle 4 spor og lamme hele landsdelstrafikken i flere dage.

Jeg kunne godt tænke mig flere tekniske detaljer.

Hvis det var mig som skulle lave sporarbejde på en 4-sporet strækning som ville være altafgørende for landsdelstrafikken, ville jeg nok overveje at holde mindst et spor farbart hele tiden. Selv arbejde med sporskifter kan max. berøre 2 spor ad gangen.

Nogen som kan forklare hvordan arbejdet kunne blive så omfattende alle spor måtte spærres i flere dage ekstra?


Citat:
"Flytningen af sporene betyder, at køretråden også skal flyttes og at banens afvanding skal ændres"

Forklaringen om afvanding virker sjov, når strækningen ligger på en høj dæmning, der er 25 grader og skyfrit udenfor og det skal vare til på søndag.

Forklaringen om køreledninger virker sjov, da de fleste landsdelstog er dieseltog (IC3 og IC4).

  • 4
  • 7