Så er den gal med togsignalerne igen: Premiere på Sjælland må udskydes
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Så er den gal med togsignalerne igen: Premiere på Sjælland må udskydes

Roskilde Stations spor 6 og 7, hvorfra togene mod Køge afgår. Illustration: Leif Jørgensen / Wikipedia

Det nye digitale system ERTMS, som skal styre landets togsignaler, er stødt ind i endnu et bump.

Banedanmark har, under hvad styrelsen selv beskriver som »de sidste test«, fundet »sikkerhedsrelaterede fejl« på leverandøren Alstoms signalsystem til de østdanske togstrækninger.

Se hele Ingeniørens fokus om nye signaler til jernbanen

Det betyder, at ERTMS alligevel ikke kommer i drift på Sjælland til maj. Da skulle premieren på strækningen mellem Køge og Roskilde, en del af jernbanen Lille Syd, have fundet sted. Nu er den udskudt, »forventeligt til fjerde kvartal«, skriver Banedanmark i sin pressemeddelelse.

»Vi er naturligvis ærgerlige over udskydelsen. Men vi hverken kan eller må sætte et system i drift, som kan skabe bøvl og forsinkelser for passagererne på strækningen. Derfor har vi valgt at udskyde brugen af det nye digitale system, så fejlene kan nå at blive bragt i orden,« siger Banedanmarks direktør for signalsystemer, Søren Boysen.

Læs også: Danmark ignorerede alle røde lamper for at være først med ERTMS

Pressemeddelelsen nævner ingen detaljer om, hvilke fejl der er tale om, eller hvorfor Banedanmark først opdagede fejlene under de afsluttende test. Det lykkedes ikke umiddelbart at få en kommentar fra styrelsen.

Foreløbig kører DSB's Desiro-tog videre med de analoge signaler på Lille Syd. Togene skulle efter planen være ombygget med nye signalsystemer om bord. Det var netop under testen af et af Desiro-togene efter ombygningen, at toget kørte forbi et rødt lys med lav fart.

Læs også: DSB-tog kørte forbi stoplys efter ombygning til nye signaler

Banedanmark fremhæver i sin pressemeddelelse, at det nye signalsystem allerede er taget i brug på den første strækning i Jylland, fra Lindholm nord for Aalborg til Frederikshavn, foruden på en S-tog-strækning. Banedanmark har imidlertid valgt forskellige leverandører. Siemens leverer systemet til S-togene, mens Thales bygger ERTMS til fjernbanen i den vestlige del af landet

I øst ligger kontrakten som nævnt hos Alstom, som også har haft store problemer med at indbygge signalcomputere i først og fremmest IC3-togene.


Det samlede signalprogram er forsinket og fordyret så mange gange, at det er næsten umuligt at holde styr på, hvornår enkeltelementer oprindeligt skulle have været færdige. Det ligger dog fast, at den enkeltsporede strækning mellem Roskilde og Køge var udset som såkaldt early deployment, hvor Banedanmark skulle hente de erfaringer, som kunne bruges til at rette eventuelle fejl, inden systemet gik i drift på de mere befærdede strækninger på Sjælland.

Læs også: Banedanmark opgiver erstatning for den mest forsinkede del af nye togsignaler

Hele signalprogrammet koster mindst 22 mia. kr. og ventes nu først færdig i 2030. Til den tid vil der være gået 21 år, siden programmet startede.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

21 år ?
Set i lyset af, at man mener det tog ca. 20 år at bygge Cheops pyramiden, på trods af
deres "Tekniske udfordringer".
Men vi ved jo heller ikke om De havde et Gantt diagram, der sagde projektet skulle
være færdigt på kun15 år.
For slet ikke at tænke på mulige budgetoverskridelser.
Dog skulle man formode, at nutidig projektledelse har forbedret sig en del på 4500 år, men øhhh . . .

\Petter

  • 16
  • 1

Hver gang Banedanmark eller DSB har problemer, kan jeg være heldig, at tjene lidt på det...
Forklaringen, at ville undgå bøvl, er god nok; men også efter ibrugtagning vil der komme driftsforstyrrelser. Jernbanedrift vil aldrig være fejlfri.

  • 1
  • 1

"Pressemeddelelsen nævner ingen detaljer om, hvilke fejl der er tale om, eller hvorfor Banedanmark først opdagede fejlene under de afsluttende test. Det lykkedes ikke umiddelbart at få en kommentar fra styrelsen."

Det er en offentligt ejet virksomhed.
Hvad bruger de egentlig mine penge til?

  • 3
  • 4

"Pressemeddelelsen nævner ingen detaljer om, hvilke fejl der er tale om, eller hvorfor Banedanmark først opdagede fejlene under de afsluttende test. Det lykkedes ikke umiddelbart at få en kommentar fra styrelsen."

Kan ingeniøren ikke grave lidt i dette?
ERTMS er jo beskrevet som en standard der sikre interoperalitet mellem systemer.
Hvor ligger problemet?
Er det Alstom der har et problem i det software der gerne skulle være fældes i alle (fremtidige) projekter der anvender Alstom som leverandør?
Er det beskrivelsen af det Sjællandske bane net som kode eller model?
Er det det HW/SW der intefacer imod bane infrastruktur. (Sporskifte, baliser, signaler, etc) ?
Er det det HW/SW der intefacer imod eksisterende udstyr i rullende materiel?

  • 8
  • 0

Hvor ligger problemet?


Det er svært at finde ud fra Banedanmarks pressemeddelse. Det har ikke nævnt ERTMS med et ord, så det kan være andre dele af det, som skal leveres, hvor der er problemer. ERTMS er noget journalisten har skrevet til.

Alstom levere fuld system, hvor sporskiftedrev (de udskiftes i forvejen regelmæssigt), balliser (som ikke er forbundet med ledninger, når det er niveau 2), akseltæller og øvrige udstyr er med. Hvad der tidligere er givet besked om, ser har der været problemet med TMS - systemet som styre toggangen. Men det er ikke altid sikkerhedskritisk her. Men der er ikke meget at gå efter, hvad årsagen er.

Interface imellem spor og tog er mere standard og udstyr i tog allerede i brug andre steder, som fx i Nordjylland og i andre lande. Så problemet er ikke her.

Efter at Alstom fik opgaven, abonnerede de en nye serie af sikringsanlæg, som kan leveres med ERTMS, som kan bedre kan bruges på andre typer baner, end den model, som de leverede tidligere. Så der kan godt være en del nyudvikling, som ikke helt afluset - det er mit private bud.

  • 2
  • 0