Så går det løs: Nu er der strøm på motorsportens elektriske klasse
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Så går det løs: Nu er der strøm på motorsportens elektriske klasse

Efter to års forberedelser er speederne nu for første gang trykket i bund til verdens første Formula E-racerløb. I dag, lørdag 13. september kl. 9.30 dansk tid, går det løs på en 3,44 km lang bybane i den kinesiske hovedstad, Beijing.

Herefter går det i de kommende måneder derudad med yderligere ni løb, alle på baner i centrum af verdens storbyer – blandt andre London, Berlin og Miami.

Det skorter ikke på prominente personer, som enten har valgt at lægge sponsorpenge i løbsserien, glamour til pitten eller kørererfaring i cockpittet. Alene blandt kørerne kan man tælle to sønner og en nevø af tidligere verdensmestre i Formel 1 (Nelson Piquet jr., Nicolas Prost og Bruno Senna) og flere tidligere Formel 1-kørere (Nick Heifeld, Jarno Trulli og Lucas di Grassi).

I pitten vil man kunne støde på folk som erhvervsmanden og milliardæren sir Richard Branson, skuespilleren Leonardo DiCaprio og den tidligere Formel 1-kører Mario Andretti.

Spørgsmålet er, om miljøbevisthed, elteknik, bybaner og berømtheder tilsammen vil kunne give Formula E den opmærksomhed, der skal til, for at publikum vælger at gå til racerløb med elektriske biler?

Samme bil til alle

Motorsportsorganisationen FIA, som også står bag Formel 1-løbene, forsøger at holde udviklingsomkostningerne til de elektriske biler nede ved, i hvert fald første år, at stå for leveringen af ens biler til alle hold.

Bilen hedder Spark-Renault SRT 01E og er udviklet af Spark Racing Technology i samarbejde med Renault. Elmotor og styringselektronik leveres af McLaren Electronic Systems, mens det er Williams Advanced Engineering, der står for batteriet.

Motorløb er måske ikke ligefrem i krise, men når det gælder en løbsserie som Formel 1, har der gennem de senere år været en dalende interesse. Kritikerne peger på, at Formel 1 ikke længere giver tilskuerne, hvad de gerne vil have: dramatik og motorlarm. Samtidig har Formel 1 kun i begrænset omfang taget nye formidlingsformer som netstreaming og sociale medier til sig.

Alt det vil Formula E gerne ændre. Nu skal publikum inddrages i selve løbet, og sociale medier og apps skal i spil. Et af de nye tiltag kaldes ‘Fanboost’, hvor seere hjemme fra stuen kan påvirke løbet (se grafik herunder). Løbsdirektør Alejandro Agag taler ligefrem om, at Formula E skal tiltrække ‘smart­phone-generationen’.

Alle løb i Formula E-serien vil blive afviklet i storbyer. Dermed håber FIA, at løbsserien vil give et signal om teknologiske løsninger for at forbedre miljøet. Der er også tænkt på den el, bilerne skal lades op med, forsikrer Alejandro Agag, som gerne vil demonstrere, at løbsserien bygger på bæredygtighed, ikke kun når det gælder bilerne:

»Vi bliver nødt til at sikre os, at energi kommer fra vedvarende energikilder. Hvis det ikke er muligt, vil vi bruge vores egne generatorer, som kører på glycerin baseret på havalger,« forklarer han på Formula E’s hjemmeside.

Formula E transmitteres direkte på TV3 Sport 1.

Det vil bare være mere interessant, hvis man satte få grænser op som masse, længde,bredde, sikkert cockpit også er der eller fri leg, så længe at der benyttes eldrift. Hvem får deres bil hurtigst rundt! Go!

Når alle bilerne er ens og komponenterne kommer fra samme firma, så presser det jo ikke den teknologiske udvikling.

  • 8
  • 0

Når alle bilerne er ens og komponenterne kommer fra samme firma, så presser det jo ikke den teknologiske udvikling.

Som artiklen siger, handler det om at begrænse udgiften til noget tåleligt, sådan at et rimeligt antal hold kan klare økonomien og få indtægt til at dække udgifterne.

Når serien har klaret sig nogle år, vil man slække reglerne og tillade mere fri udvikling. Det vil give større udgifter, mere spænding, mere opmærksomhed og dermed større indtægt til at dække de øgede udgifter. Det er svært i starten, og det bliver interessant om serien kan klare fødslen og de svære baby-år.

Lyden er jeg utilfreds med - det er som at høre en model-racerbane, golfcarts eller elektriske gocarts. Der mangler bid. Måske derfor de har lagt underlægningsmusik på mens safetycar er på banen.
Nu kom der frit løb, og lyden blev lidt bedre.
Til gengæld ser der ud til at være væsentligt flere overhalinger end i Formel 1.

  • 5
  • 0

Når serien har klaret sig nogle år, vil man slække reglerne og tillade mere fri udvikling. Det vil give større udgifter, mere spænding,...


Mere spænding? Det er som man ser på det. Måske spænding om hvme der har råd og evner til at bygge den hurtigste bil. Men det går ud over spændingen kørerne og holdene imellem.
Formel 1 er næsten blottet for spænding fordi man på forhånd ved at nogle biler er andre biler klart overlegne teknsik og økonomisk. Mercedes er jo altdominerende i år og vinder næsten rub og stub som nummer 1 og 2. I den anden ende af feltet ved man også at de samme par små tems ender stort set hver gang. Det kalder jeg ikke spænding. Formel 1 handler ikke om hvem der er de bedste kørere, men i langt højere grad om hvem der har den bedste bil. De bedste kørere kan ikke vinde, hvis de ikke er i de bedste biler. Det omvendte kan godt lade sig gøre.
De racerklasser, hvor der er mest spænding om resultatet er de klasser, hvor samtlige teams kører med samme udstyr. Det også her man kan se, hvem der er de bedste kørere, det kan man ikke i Formel 1 som handler langt mere om teamet og pengene bag og bilen end køreren.

  • 5
  • 0

På nær slutningen var det lige så ophidsende at se på som når maling tørrer. Og for det ikke skal være løgn så sætter de underlægnings musik på, helt ærligt hvor amatøragtigt.

  • 0
  • 3

ROS til ideen - og ros hvis der kommer nogle løb i DK. ( evt. Odense, Århus, Ålborg eller ... )

  • 0
  • 0

Som Bjørn Godske tror jeg ikke der er meget salg i alt det grønne fjummer de lægger ud over det.
De bør enten lave et decideret økoløb, eller også et rigtigt racerløb. Med mindre de selv rejser rundt med en vindmølle og solceller, betyder det bare at andre ikke får den "grønne" strøm.

  • 2
  • 9

F1 er efter min mening ikke kedelig fordi der er for stor uligehed, men fordi der er for mange regler og værst af alt fordi dommerne i tiltagende omfang blander sig.

Med mindre man vil køre decideret identisk materiel (ikke konceptet i F1) gælder det i stor udstrækning at jo mere detaljerede regler man laver jo dyrere bliver det at være med. Som F1 er i dag med tvungen og yderst kompleks motorkonstruktion skal der afsindigt mange ingeniørtimer i at udvikle en fordel.

Jeg er meget mere til en enklere regelsæt. Begrænsning på effekt og brændstofforbrug og ikke alt det kunstige boost (det er ikke et computerspil) for at fake overhalinger. Det er ikke utopi - det virker ret godt i Le-Mans efterhånden.

  • 3
  • 0

Med mindre de selv rejser rundt med en vindmølle og solceller, betyder det bare at andre ikke får den "grønne" strøm.

Nej - hvis der ikke er grøn strøm i stikkontakten, har de generatorer der kører på alge-biofuel. Den grønne strøm de efterspørger er med til at øge efterspørgslen og dermed udbygningen, selvom det selvfølgelig er symbolsk. Iøvrigt har NASCAR vist i mange år kørt på sprit (både på lægterne og på banen).

Derimod er det et "gråt" problem at FormelE's lastbiler og fly bruger døde dinosaurer.
Transporten sker så vidt muligt med tog og skib.
Næste løb er i Oktober i Malaysia, så der er lidt tid til at flytte tingene fra Kina.

  • 1
  • 0

Der er en lille djævel i mig, der synes det kunne være fedt at se et fuldstændigt ureguleret racerløb. Længde og bredde på bilen er den eneste begrænsning. Det vil selvfølgelig være en god del mere farligt en F1, men til gengæld vil man se nogle vilde maskiner. Er personligt lidt ked af at turbinedrevede biler aldrig rigtig manifesterede sig :p

Nej det vil ikke være godt for økonomien, miljøet eller sikkerheden, men det vil helt sikkert blive underholdende for petrol-heads og ingeniører...

  • 2
  • 1

Jeg er meget mere til en enklere regelsæt. Begrænsning på effekt og brændstofforbrug og ikke alt det kunstige boost (det er ikke et computerspil) for at fake overhalinger. Det er ikke utopi - det virker ret godt i Le-Mans efterhånden.


Jeg følger med i F1, og jeg får mere og mere fornemmelsen af, at det er blevet pitten og ledelsen der styrer hvad der sker. Som om de sidder med et joystick og styrer det som et spil, hvor kørerne blot er robotter.
Nu må du overhale, nu må du bruge opsparet energi, nu må du åbne vingen, og så videre.
Lad dog kørerne bruge deres muligheder når de synes.
Og når det regner, så kommer støttepædagogen ud og sikrer, at ingen tror de selv kan finde ud af det.
Er det professionelle kørere eller ikke.

  • 1
  • 1

Det vil selvfølgelig være en god del mere farligt...

Sandsynligvis. ... og dermed et glimrende eksempel på, hvad der sker når man glemmer basale liberale principper som at "Friheden til at svinge din næve stopper hvor min næse starter".

Hvilket faktisk gør det ret klart at racerløb aldrig bliver "liberalt". Hvis ingen kører må foretage sig noget, der sætter andres kørsel i fare, så er der vel slet ikke noget løb?
Alternativt... hvis man tillader ubegrænsede ekstreme maskiner uanset hvor farlige de er for modkørene, så skal vi nok se nogle beskidte tricks (våben?) ala Starwars podrace.

  • 1
  • 1

ROS til ideen - og ros hvis der kommer nogle løb i DK. ( evt. Odense, Århus, Ålborg eller ... )

Det tror jeg ikke at du skal regne med. Jeg foreslog i sin tid Københavns Kommune det, da Formula-E var ude at søge efter arrangør byer. Københavns Kommune vil jo gerne være aktiv og med en grøn profil.

Man syntedes at det lød spændende, men var ikke helt med på at tage det parktisk besvær med. Så det blev desværre ikke til noget.

Er det iøvrigt bare mig der syntes, at det 100% var Prost der var skyld i Heidfelds flyvetur? Man kan da ikke skift bane over i en bil der er på siden af en.

  • 1
  • 0

Der er vist enighed om Prost´s skyld.
Et løb i København, nææ du man spærrer kun af for cykel og motions løb ikke for et ærligt motorløb der er grønt. Man kan til nød lave et historisk løb i udkanten af byen.

  • 0
  • 0