Det nye digitale system ERTMS, som skal styre landets togsignaler, er stødt ind i endnu et bump.
Banedanmark har, under hvad styrelsen selv beskriver som »de sidste test«, fundet »sikkerhedsrelaterede fejl« på leverandøren Alstoms signalsystem til de østdanske togstrækninger.
Se hele Ingeniørens fokus om nye signaler til jernbanen
Det betyder, at ERTMS alligevel ikke kommer i drift på Sjælland til maj. Da skulle premieren på strækningen mellem Køge og Roskilde, en del af jernbanen Lille Syd, have fundet sted. Nu er den udskudt, »forventeligt til fjerde kvartal«, skriver Banedanmark i sin pressemeddelelse.
»Vi er naturligvis ærgerlige over udskydelsen. Men vi hverken kan eller må sætte et system i drift, som kan skabe bøvl og forsinkelser for passagererne på strækningen. Derfor har vi valgt at udskyde brugen af det nye digitale system, så fejlene kan nå at blive bragt i orden,« siger Banedanmarks direktør for signalsystemer, Søren Boysen.
Læs også: Danmark ignorerede alle røde lamper for at være først med ERTMS
Pressemeddelelsen nævner ingen detaljer om, hvilke fejl der er tale om, eller hvorfor Banedanmark først opdagede fejlene under de afsluttende test. Det lykkedes ikke umiddelbart at få en kommentar fra styrelsen.
Foreløbig kører DSB's Desiro-tog videre med de analoge signaler på Lille Syd. Togene skulle efter planen være ombygget med nye signalsystemer om bord. Det var netop under testen af et af Desiro-togene efter ombygningen, at toget kørte forbi et rødt lys med lav fart.
Læs også: DSB-tog kørte forbi stoplys efter ombygning til nye signaler
Banedanmark fremhæver i sin pressemeddelelse, at det nye signalsystem allerede er taget i brug på den første strækning i Jylland, fra Lindholm nord for Aalborg til Frederikshavn, foruden på en S-tog-strækning. Banedanmark har imidlertid valgt forskellige leverandører. Siemens leverer systemet til S-togene, mens Thales bygger ERTMS til fjernbanen i den vestlige del af landet
I øst ligger kontrakten som nævnt hos Alstom, som også har haft store problemer med at indbygge signalcomputere i først og fremmest IC3-togene.
Læs også: Banedanmark opgiver erstatning for den mest forsinkede del af nye togsignaler
Hele signalprogrammet koster mindst 22 mia. kr. og ventes nu først færdig i 2030. Til den tid vil der være gået 21 år, siden programmet startede.
