Så er den gal igen-igen: Københavns kyssende bro yderligere forsinket

Selv om havneløbet mellem Nyhavn og Christianshavn kun er 180 meter bredt, er farvandet tilsyneladende et af de sværeste at navigere i. I hvert fald er den længe ventede bro over Inderhavnen, der i forvejen var to år forsinket, nu blevet endnu mere forsinket. Det skriver Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

Læs også: Den kyssende bro bliver yderligere tre måneder forsinket

Entreprenøren Valmont SM, som overtog opgaven med at bygge broen fra den krakkede storentreprenør Pihl A/S, har nemlig meddelt kommunen, at broen ikke bliver klar i marts 2015 som aftalt i kontrakten, men først ‘nogle måneder’ senere.

»Selv om Inderhavnsbroen er et meget komplekst projekt, som har været ramt af en række udfordringer undervejs, blandt andet pga. Pihl & Søns konkurs, så er det helt uacceptabelt, at den igen er blevet forsinket. Vi forventer, at Valmont SM nu leverer en realistisk tidsplan, som kommer til at holde, og for at sikre os sætter vi ind med skærpet overvågning og opfølgning på projektet,« siger serviceområdechef Anders Møller fra Københavns Teknik- og Miljøforvaltning.

Læs også: Derfor gik det galt på den kyssende bro

Ifølge Valmont A/S er det broens knapt 7 meter brede, 50 meter lange og 200 ton tunge skydefag, der volder problemer.

»Vi er kede af de fortsatte forsinkelser omkring fremstilling af stålkasser. Omfanget af arbejdet vedrørende de for projektet nødvendige tekniske afklaringer har vist sig at være større end tidligere vurderet,« forklarer direktør Claus Bo Jørgensen fra Valmont SM i pressemeddelelsen.

Læs også: Kom med ud på Københavns problemramte inderhavnsbro

Ud over problemer med skydefagene har entreprenøren også måttet kæmpe med at tilføre brofæsterne mere armering og rette op på broens geometri, som var fejlbehæftet. I alt er der tilført 100 ton ekstra armering.

Entreprenøren skal betale dagsbod for forsinkelsen, men om boden opvejer kommunens udgifter til forlænget byggeledelse og skærpet tilsyn, kan kommunen ikke svare på endnu.

Læs også: Pihl & Søn underbød groft for at få de tre inderbroer