Så er cykelslange-broen på vej fra Kina
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Så er cykelslange-broen på vej fra Kina

De tonstunge brosegmenter til cykelslange-broen, som forbinder Fisketorvet og Bryggebroen, er på vej med skib fra Shanghai. De store brosegmenter har forladt havnen i Shanghai, og forude venter syv uger på havet, før brosegmenterne ankommer til april.

(Fotos: MT Højgaard). Illustration: mt højgaard

Bryggebroen bliver benyttet af cyklister mellem Amager og Vesterbro. Men når man skal videre op til Dybbølsbro, er de fleste cyklister nødt til at trække cyklen op ad en trappe, eftersom der er en højdeforskel mellem havnekajen og Dybbølsbro.

Men nu kan arbejdet med den 230 meter lange cykelbro, der slynger sig over både vand og land i 1. sals højde mellem Havreholmen og Kalvebod Brygge, gøres færdig til gavn for de mere end 12.000 cyklister, der dagligt krydser havneløbet.

Illustration: mt højgaard

Den 32 millioner kroner dyre bro, der blev påbegyndt i slutningen af 2012, skulle oprindeligt være færdig i anden halvdel af 2013, men blev først forsinket af klager fra en grundejer på Havneholmen og siden på grund af udfordringer med leverancen af stålet til brosegmenter og rampe.

Ifølge entreprenøren, MT Højgaard, var årsagen mangler i de forberedende tegninger til broen, som Københavns Kommune fik udarbejdet af Rambøll. Københavns Kommune afviser imidlertid entreprenørens krav om, at kommunen af den grund skal betale for forsinkelsen.

Brosegmenterne bliver lastet om i Nordhavn, hvor en pram sejler dem videre ind i Københavns Havn til Kalvebod Brygge. I april og maj bliver segmenterne løftet på plads, og i juli skal broen stå klar.

Illustration: mt højgaard

Så er der direkte forbindelse for cyklister fra Vesterbro til Islands Brygge og videre til Vestamager. Her kan cyklister og gående tage en smutvej over Amager Fælled på den eksisterende sti mellem Axel Heides Gade til Ørestads Boulevard, som i løbet af foråret bliver renoveret. Stien bliver asfalteret, og der bliver sat belysning op.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er det ikke bare stål der er svejst sammen?
Den burde være fremstillet her i landet af danske håndværkere. Måske dyrere, men transporten fra kina ville da været sparet.

  • 8
  • 2

Jan, det er såmænd ikke sikkert at det ville blive billigere at lave broen her i landet, priser på råvarer og arbejdsløn er henne i Kina en del lavere end vi er vant til på vores breddegrader....

Til gengæld ville man formodentlig kunne spare masser af penge ved at bygge den her i landet, eftersom vores forståelse af kvalitet er lidt anderledes end kinamændenes....
Det er jo set før at store stålkonstruktioner som er produceret billigt i udlandet endte med at blive en hel del dyrere end venrtet, efter at de var blevert bragt op til den standard der forventes her i landet.

  • 2
  • 0

Det har været total mangel på planlægning og overblik, fra først til sidst. Både Bryggebroen og CykelBrygge burde have været færdige for ti år siden.
Bryggebroen åbnede i 2006, da var der udsigt til 'rampen' indenfor et par år. Borgm. Bondam
indviede broen, og kan som Dir. DCF være med til indvielsen af CykelBrygge, efter otte år med trapper, Verdens bedste Cykelby.
I sin tid skrev Jeg til Borgm. S.Pind. at hvis ikke tempoet øges mht etablering af havnebroer, Så sender Jeg den blå vogn, og den bliver meget blå.

  • 0
  • 0

det er såmænd ikke sikkert at det ville blive billigere at lave broen her i landet, priser på råvarer og arbejdsløn er henne i Kina en del lavere end vi er vant til på vores breddegrader....

Jeg tænker bare sådan, at det jo nok er billigere, på samme måde som man får varmen ved at tisse i bukserne. Mens kommunen "sparer" penge ved at få svejset en bro i Kina, så skal de betale dagpenge og kontanthjælp til arbejdsløse svejsere. Hvis man omvendt havde fået det lavet i DK, så ville man spare dagpengene og arbejderne ville betale skat, og bruge en god del af deres penge lokalt, som igen ville sætte gang i hjulene. Men det er måske bare mig der tænker forkert?

  • 5
  • 0

Christian, hvis du lige skimmer mit indlæg igennem en gang til vil du sikkert kunne se at vi er rørende enige, selv om jeg har pakket det lidt ind....

  • 0
  • 0

jeg er i den grad enig med Christian P. Broe Petersen, og forstår slet slet ikke den tankegang at få bygget infrastrukturer til det danske befolkning, produceret i Kina og stemplet af selvsamme folkevalgte politikker betalt af danskerne.

det burde som i USA være påbudt at benytte lokale håndværkere først og fremmest.

at fagbevægelsen ikke gøre noget ved den kamp, er jeg også uforstående overfor

  • 0
  • 0

såmænd ingen ringere end MT højjgaard....................hvordan var det lige det gik med den sidste bro.

der må sidde en ordentlig flok fantaster derude et sted.

pladderballe DK.

  • 0
  • 0

At købe broen i Kina svarer til at pumpe vand op til 2.sal og hælde det i kloakken.

At købe broen i Danmark svarer til at pumpe vandet op til 4. sal, og derefter lede det tilbage i et rør til pumpens sugeside.

Ved man ikke noget om pumper virker den første løsning som den mindst energikrævende.

  • 0
  • 0

Hvis broelementerne var blevet lavet i DK, ville det være med Øst-europæere, så det skal nok fedt hjælpe på arbejdsløshedsstatistikken.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten