Så er prestige-jernbanen vedtaget
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Så er prestige-jernbanen vedtaget

Nu er den sidste tvivl ryddet af vejen: For første gang siden 1924 får Danmark en helt ny jernbanetracé. Fra 2018 skal togene race fra København over Køge til Ringsted på helt nye spor, der skal medvirke til at nedbringe rejsetiden til Odense fra København til en time.

Det blev endegyldigt slået fast, da alle partier i Folketinget undtagen Enhedslisten indgik forlig om jernbanen i dag, torsdag.

De enedes om at sætte ti milliarder kroner af til det nye dobbeltspor og dermed sige farvel til alternativet om at udvide med et femte spor mellem København og Høje Taastrup.

Den nye jernbane kommer til at koste ti milliarder kroner, og der bliver hentet yderligere 350 millioner kroner til at overdække jernbanen, så den ikke smadrer et rekreativt område i Valby.

Endelig har politikerne lyttet til kritikken af, at den nye jernbane skal krydse hen over de eksisterende spor ved Ny Ellebjerg. De lover at reservere et areal til at bygge en bro eller tunnel, hvis det viser sig nødvendigt, men sætter foreløbig ikke penge af til formålet.

Politikerne fremhæver i forligsteksten, at beboerne langs den eksisterende bane-flaskehals mod Høje Taastrup slipper for støjen fra både gennemkørende passagertog og godstog.

Samtidig lover de bedre tider for pendlerne vest fra København, fordi der også bliver sat 1,3 milliarder kroner af til 20 kilometer dobbeltspor mellem Lejre og Vipperød på banen mod Holbæk og Kalundborg. Det skal være klart til dobbelt så mange pendlertog som i dag allerede fra 2015.

Også i Sønderjylland kommer der dobbeltspor - mellem Vojens og Vamdrup. Det kommer til at koste 700 millioner kroner og skal sikre godstransporten - særligt i perioden indtil Femern-broen åbner.

Derimod må pendlerne langs Københavns Sydkyst kigge langt efter stationer til de nye hurtigtog. Dem vil politikerne ikke bygge. Eneste nye station, som prestige-jernbanen fører med sig, kommer derfor til at ligge på en pløjemark uden for Køge.

Dokumentation

Jernbaneforliget

Emner : Jernbane
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvorfor bliver Ingeniøren ved med at kalde det et prestigeprojekt? Når der nu en sjælden gang udvises lidt visionær tankegang, så bliver det til prestige?
Det er vel grundlæggende den eneste rigtige og ordentlige løsning for alle andre en de der kommer til at bo langs med banen?

  • 0
  • 0

Glad var jeg da jeg læste om potentielle geotermiske projekter her: http://ing.dk/artikel/103465-her-er-32-god...
Nu kan man så læse om 10 milliarder kroner, der skal bruges på en togbane... Fair nok, vi er sgu også bagud på det område.
Imidlertid kunne jeg ikke lade være med at spekulere på hvor langt disse penge ville række, hvis man investerede dem i geotermi til den pris, der står angivet i den anden artikel.
Lad os antage at et anlæg kan forsyne mellem 6-10000 husstande. Prisen per anlæg er 2x100mill, hvilket betyder, vi kan lave 50 geotermiske anlæg for samme sjat penge - eller 3-500000 husstande. Det er vel 25-30% af den danske befolkning :o)

  • 0
  • 0

Hvorfor kaldet projektet visionært når alle involverede ved at nabolandene vil presse os til at lave 2 ekstra spor til en højhastighedsbane. Og når det skal realiseres kan man lige så godt lægge tracheen ned under jordoverfladen, så naboerne ikke vækkes om natten.
Se det er visionært!
Venlig hilsen
Finn Frogne

  • 0
  • 0

Set fra en søn af en DSB mands ringhjørne, kan Nykøbing Falster - Rødby Færge fra 1963 og Snoghøj-Taulov fra 1993 tillige med den ret nye København - Kastrup (Malmø) bane vel nok kaldes nye tracé'er. Selv om i det midste een af disse ligger kun få hundrede meter fra Skelbækgade er denne information åbenbart ikke trængt helt ind på redaktionsgangen.

  • 0
  • 0

Ja eller inddrage partistøtten, kørselsfradraget, sygetransporten, børnecheken og UN soldater udgifterne.

Nu var SP pengene jo afsat til at "få gang i hjulene" og renoveringspuljen endda også med et miljøsigte. Ikke-planlagte eller fremskudte offentlige miljøinvesteringer har større virkning end både SP og renoveringspengene, derfor valgte jeg lige de to., selv hvis jeg gerne ville have medtaget flere af dine forslag...;)

  • 0
  • 0

Nej, det er bestemt ikke den første dobbeltsporede jernbane siden 1924, som politikerne skriver i aftalen. Øresundsbanen blev da vist indviet i 1999 til Kastrup og selve broen i 2000?

Jeg synes mit forslag havde været bedre:
http://ing.dk/artikel/102151-rationel-traf...

Nu laver man flere fejl:

  • øde station i Køge Nord, som kan blive en fiasko
  • en mulig Kattegatsforbindelse kan ikke tilkobles via Ringsted (for sydligt), hvilket man vil opdage om 10-20 år
  • manglende vigespor giver manglende mulighed for blandet trafik - banen kan få samme kapacitetsproblemer som Øresundsbanen
  • manglende stationer til regional trafik er en spildt mulighed (man kunne i det mindste reservere arealer)
  • folk i Køge vil blive skuffede, og kravet om en hurtigere S-bane vil fortsat blive fremsat

Hertil kommer den spildte mulighed for at øge lufthavnskapaciteten.

  • 0
  • 0

Bare man dog havde tænkt virkeligt visionært.

I stedet for endnu en bane til københavnerne
(et sted hvor der er allerede er 10 min drift på S-toget)

Så burde man tænke i elektrificering af hovedstrækket Ålborg, Århus, Fredericia, Odense, København.
Med en tilhørende 250km/t højhastighedsbane.
DET ville betyde noget for HELE landet, ikke blot for folk i københavns periferi.
Typisk politik nusseri - ingen visioner - ingen fremtid - men kun det der giver stemmer. ØV.
Politikere = gid i snart ville tænke mere på landets fremtid end på jeres egen stilling.

  • 0
  • 0

Bare man dog havde tænkt virkeligt visionært.

I stedet for endnu en bane til københavnerne
(et sted hvor der er allerede er 10 min drift på S-toget)

Så burde man tænke i elektrificering af hovedstrækket Ålborg, Århus, Fredericia, Odense, København.
Med en tilhørende 250km/t højhastighedsbane.
DET ville betyde noget for HELE landet, ikke blot for folk i københavns periferi.
Typisk politik nusseri - ingen visioner - ingen fremtid - men kun det der giver stemmer. ØV.
Politikere = gid i snart ville tænke mere på landets fremtid end på jeres egen stilling.

Den nye bane bygges ikke til københavnerne. Der er næsten eksklusivt til glæde for fjerntrafikken.

  • 0
  • 0

[quote]Den nye bane bygges ikke til københavnerne. Der er næsten eksklusivt til glæde for fjerntrafikken.

Københavnerne har vel glæde af fjerntrafikken, lige så vel som folk i Århus, Odense og Slagelse bruger fjerntrafik?[/quote]

SUK.

Læste du det post jeg svarede på? Thorleif skelner imellem fjerntrafik og "en bane til københavnerne". Alt jeg siger er at det næsten eksklusivt er til glæde for brugerne af fjerntrafikken. SELVFØLGELIG betyder det ikke at den ikke OGSÅ er til glæde for de københavnske fjerntrafikbrugere

  • 0
  • 0

Som pendler mellem Aalborg og København (af tidshensyn såvel som DSB's materiels stabilitet dog normalt mest på hver side af weekenden!) kan jeg ikke lade være med at tænke hvor meget spild det er elektrificere den jyske længdebane, når man ser på hvor snoet flere af strækningerne er. For at kunne få højhastighedstog (især når man ikke vil lave dem kurvestyrede!), kræves der som minimum en udretning af strækningerne Randers-Århus (uden den totale uhensigtsmæssige omvej af Langå og Hadsten!) og Horsens-Fredericia. Begge strækninger er HELT klart ikke lavet med henblik på dagens transportbehov! Men strækningen nord for Århus vil nok kræve en 5-7 km tunnel for at kunne komme ud ved Skejby.....!

Men vedtagelsen af den strækning omkring Køge vil helt klart være første skridt på vejen til at forbedre fjerntrafikken. Man må blot håbe de får vedtaget at løse de sidste mangler (nedgravning og placering af station i Køge).

Personligt holder jeg nu på, at en egentlig visionær tilgang vil kræve flere ting. For det første bør man allerede nu begynde at overveje hvilke tog, der skal overtage efter IC4 - og få dem bestilt! Men helt klart med valg af hyldevarer - højhastigheds elektriske, ingen specielle DSB-versioner, tak! Dernæst bør man snarest vedtage de ovenfor nævnte udretninger. Tredie trin er fuld elektrificering. Fjerde del vil nok være en ekstra stor mundfuld at sluge - anlæg af et tredje spor hele vejen fra København H til Aalborg! Meningen er at undgå, at hvis et tog bryder sammen, ender hele køreplanen hurtigt med at ryge for alle togene i samme retning. Det tredje spor vil muliggøre at køre forbi det nødstedte tog - så man i ro og mag kan undsætte det. Men selvfølgelig, hvis ikke materiellet var så gammelt og nedslidt ville det selvfølgelig heller ikke forekomme så ofte.......!

Personligt kan jeg kun se vedtagelsen at den nye strækning som positiv - men det ER kun første skridt i den rigtige retning!

  • 0
  • 0

Hvis løsningen skulle have været visionær, skulle man have holdt fast i Kattegatforbindelsen med reel højhastighed. Ekstra spor (lav hastighed) fra København til Høje Tåstrup. Herefter non-stop 400 km/t ad nye spor nord om Kalundborg, tunnel til Samsø, lavbro over Tunø til fastlandet og lav hastighed mod Århus via Odder-tracé. Denne bane ville kunne betjene trafikken mellem København og hele Midt- og Nordjylland, sænke transporttiden dramatisk mellem vore to største byer og overflødiggøre indenrigsflytrafikken !

  • 0
  • 0

Ja det ville være rart at få højhastighed til hele landet, men det koster jo, især når skidtet skal graves ned :(

Fjerde del vil nok være en ekstra stor mundfuld at sluge - anlæg af et tredje spor hele vejen fra København H til Aalborg! Meningen er at undgå, at hvis et tog bryder sammen, ender hele køreplanen hurtigt med at ryge for alle togene i samme retning. Det tredje spor vil muliggøre at køre forbi det nødstedte tog - så man i ro og mag kan undsætte det. Men selvfølgelig, hvis ikke materiellet var så gammelt og nedslidt ville det selvfølgelig heller ikke forekomme så ofte.......!

I stedet for at gå hele vejen med et 3. spor, så kan man i stedet nøjes med 2 ekstra spor ved stationerne. Dette giver togene mulighed for at overhale og derved indhente forsinkelser.

  • 0
  • 0

Er der nogen her som kan fortælle mig hvor den station skal ligge, sådan mere præcist? Jeg har bladret lidt rundt og har intet kunnet finde. Hvorfor omtales den konstant som "placeret på en Pløje mark" - hvis jeg kigger på et kort så kan de tre baner ret nemt krydses, bare man laver en bue på S-banen så den følger banen mod roskilde ud til Ølsemagle for så at dreje ind til sit gamle spor igen ude ved Cordozavej.

Man kunne også lade den nye bane krydse motorvejen og lave en ny station ved udfletningen af den gamle S-Bane og Roskildebanen, lige ved boldbanerne ved Lyngvejen.

MvH Peter Jørgensen

  • 0
  • 0

[quote][quote]Den nye bane bygges ikke til københavnerne. Der er næsten eksklusivt til glæde for fjerntrafikken.

Københavnerne har vel glæde af fjerntrafikken, lige så vel som folk i Århus, Odense og Slagelse bruger fjerntrafik?[/quote]

SUK.

Læste du det post jeg svarede på? Thorleif skelner imellem fjerntrafik og "en bane til københavnerne". Alt jeg siger er at det næsten eksklusivt er til glæde for brugerne af fjerntrafikken. SELVFØLGELIG betyder det ikke at den ikke OGSÅ er til glæde for de københavnske fjerntrafikbrugere[/quote]

undskyld ;-)

  • 0
  • 0

Er der nogen her som kan fortælle mig hvor den station skal ligge, sådan mere præcist?

http://maps.google.com/maps?sll=55.501,12.173
eller
http://maps.google.com - søg på 55.501,12.173

Principskitse på side 13 i de høje myndigheders plan: http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Baneproje... (bemærk at nord vender til højre).

Stationen bliver på den vestlige side af motorvejen, midt mellem Egedesvej og Ølsemaglevej.

Øst for motorvejen laves der en ny S-togsstation og De to stationer forbindes med en meget lang gangbro tværs over motorvej og P-plads på begge sider.

Nu kunne man naturligvis håbe på at man med tiden udbygger Køge, så stattionen kommer til at ligge midt i et pulserende byområde.

Men den mulighed er fortabt, fordi man bygger et forbindelsesspor til Lille Syd-banen direkte vest for Køge Nord Stattion og P-plads, så den nye station bliver altså lukket totalt inde mellem motorvej og forbindelsesspor. Den bliver udelukkende relevant for bilister, for togskifte og for de få parcelhuse der ligger øst for motorvejen.

  • 0
  • 0

I stedet for at gå hele vejen med et 3. spor, så kan man i stedet nøjes med 2 ekstra spor ved stationerne. Dette giver togene mulighed for at overhale og derved indhente forsinkelser.

Desværre hjælper dette ikke særlig meget hvis toget er gået helt ned MELLEM stationerne - hvilket er sket 2 gange for mig inden for de sidste 2 måneder - første gang var det toget jeg selv var med på, anden gang var toget lidt foran os....... :-(

  • 0
  • 0

Att Casper Udemark.

Hvis du ser på side 21 finder du grundløsningen, for Køge N station.

Den passer meget bedre til Køges byudviklingsprojekt.
Kommunen regner med at der er plads til 10-15000 jobs og 4-5000 indbyggere, i et nyt byområde mellem køge nord og Lille Skensved.

  • 0
  • 0

Jeg har ikke orket at gennemlæse hele rapporten, men jeg synes ikke, det fremgår om den nye bane krydser i niveau eller om der bygges broer/tunneller?
Jeg har hørt et rygte (jaja, det skal man ikke lytte til men alligevel...) om, at Trafikstyrelsen har lavet simuleringer der viser, at det ikke er nødvendigt med niveaufri skæringer. Hvis det er tilfældet er der da slet ikke noget prestige over banen - tværtimod burde der udstedes et par fyresedler for manglende virkelighedsforståelse.

  • 0
  • 0

Jeg har ikke orket at gennemlæse hele rapporten, men jeg synes ikke, det fremgår om den nye bane krydser i niveau eller om der bygges broer/tunneller?
Jeg har hørt et rygte (jaja, det skal man ikke lytte til men alligevel...) om, at Trafikstyrelsen har lavet simuleringer der viser, at det ikke er nødvendigt med niveaufri skæringer. Hvis det er tilfældet er der da slet ikke noget prestige over banen - tværtimod burde der udstedes et par fyresedler for manglende virkelighedsforståelse.

Jeg tror du er forvirret de niveaufrie skæringer handler kun om skæring af andre togbaner og der er kun tale om at der måske et sted (Vigerslev st.) hvor det nye spor måske vil skære hen over de gamle spor i begge retninger. Der bliver i øvrigt lagt op til fra politisk side at netop dette problem bliver adresseret fornuftigt.

  • 0
  • 0

... om den nye bane krydser i niveau eller om der bygges broer/tunneller? Jeg har hørt et rygte ... om, at Trafikstyrelsen har lavet simuleringer der viser, at det ikke er nødvendigt med niveaufri skæringer.

Det er så vidt vides ulovligt at anlægge nye jernbaner med niveauskæringer. Lige siden ca. 1920 har ALLE nye jernbaner været anlagt med broer/tunneller hvor de krydser med veje.

Oh ja, gid man levede i 1920'erne, så man kunne være fuldtids jernbaneingeniør.

  • 0
  • 0

Inden det første spadestik tages til dette "fejlprojekt", prøv dog at se på et Sjællandskort. Den nye banes forlængelse skal selvfølgelig blot anlægges i forbindelse med den eksisterende bane Køge-Næstved. Hermed undgår man at belaste Ringsted yderligere, og "fugleflugtlinien", med den direkte forbindelse fra nord Oslo og Stockholm via Øresundsbroen vil være etableret.
Jeg sidder her med disse planer fra 1865 og i et andragende fra 24. februar blet det foreslået for at undgå belastningen af Korsørlinien at etablere den direkte forbindelse Køge - Næstved - Vordingborg og videre over Farø til Falster og Lolland med en ny havn der hvor ny Rødby Havn ligger.
Dette projekt blov ikke til noget i stedet etablerede man "Danpfærge" forbindelsen Gedser - Warnemünde, da det fra tysk side ønskedes den direkte forbindelse mod Berlin.
Alle ved jo at "fugleflugtslinien" blev taget op igen under den tyske besættelse og med Storstrømsbroen, udbygningen af Rødby Havn, og nu Øresundsbroen er der nu åbnet mulighed for at al transitgods kan føres udenom den i forvejen belastede København - Korsør forbindelse.
I sparetider må det vel også komme i betragtning at Køge - Næstved banen kan etableres meget billigere i forbindelse med det eksisterende banenet med de eksisterende stationer.
Den tidligere bane Køge - Ringsted, som blev nedlagt i 1967 tog en vældig bue i sydlig retning helt til ned Ørslev - vel en omvej på adskillige kilometer - og det er forhåbentlig ikke lige den føring som er valgt igen?
Dette var et indlæg med ønsket om at de ansvarlige for dette projekt ser den helt klare fordel med at føre banen til Næstved istedet for Ringsted.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten