S-tog påfyldt for groft bremsesand

Alle DSB's nye S-tog er blevet indkaldt til ekstra sikkerhedstjek, efter Jernbanetilsynet i går opdagede en alvorlig fejl på togenes bremsesystem.

Fejlen blev opdaget, fordi et S-tog fredag kørte ind i en stopbom på Hillerød Station. Efterfølgende viste det sig, at toget kørte med en forkert type bremsesand, som bruges ved opbremsninger på fedtede skinner. Netop fredag morgen lå en film af fin støvregn på skinnerne, men sandfunktionen virkede ikke, fordi sandet var for groft.

Også aftenen før – torsdag – havde et S-tog problemer med at bremse i tide. På Holte Station kørte det gennem både en stopbom og en jordvold. Toget blev afsporet og holdt i vejen for det modkørende tog fra Hillerød. Det kostede et menneske livet og kvæstede fem alvorligt.

Alle DSB's nye S-tog er kaldt til sikkerhedstjek, fordi forkert bremsesand var skyld i et uheld i Hillerød. Om der er sammenhæng til dødsulykken i Holte vides endnu ikke. (Foto: Lars Bertelsen) Illustration: Lars Bertelsen

DSB og Jernbanetilsynet har altså meget hurtigt kunnet konstatere, at S-toget, der fredag havde et mindre uheld i Hillerød, var forsynet med forkert bremsesand. Alligevel forklarer DSB i dag onsdag, at man endnu ikke ved hvilken type sand, der var fyldt på ulykkes-toget fra Holte.

"Vi beskæftiger os slet ikke med ulykken. Det lader vi politiet og Jernbanetilsynet om," forklarer DSB's informationschef Anna Vinding.

Men meget tyder på, at det var det forkerte sand. I løbet af tirsdagen viste det sig nemlig, at sandfunktionen ikke virkede på 44 ud af 58 af de nye S-tog.

Mindst 42 af de defekte tog havde ved en fejl fået påfyldt en type sand, der normalt bruges på DSB's ældre S-tog. Sandet er grovere og stopper derfor togets sandingsfunktion, forklarer Kirsten Kornerup, der er teknisk direktør for DSB S-tog.

"Jeg påtager mig det fulde ansvar for, at vi ikke har informeret alle vores medarbejdere godt nok om forskellen på de to sandtyper," siger hun.

Bremsesandet bruges som en ekstra gardering til den mekaniske og elektriske bremse og er normalt i funktion i forbindelse med acceleration ved start for at forhindre hjulspind samt ved opbremsninger, når der ved løvfald eller støvregn er fedtede skinner.

Det har ikke været muligt, at få en kommentar fra Jernbanetilsynets direktør, Flemming Lund, som er den eneste, der kan udtale sig om forhold, der vedrører ulykken torsdag.

Udskiftningen af sandet giver store forsinkelser på S-togstrafikken både i dag onsdag og i morgen torsdag. Hændelsen medfører, at DSB nu indfører en ekstra sikkerhedsprocedure omkring sandpåfyldningen, så fejlen ikke kan ske igen, skriver etaten i en pressemeddelelse.