S-tog kører med konstant sikkerhedsadvarsel
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

S-tog kører med konstant sikkerhedsadvarsel

En midlertidig løsning på det nye problem betyder, at lokomotiv­førerne i stedet får en konstant fejlmeddelelse under kørslen. Den skal de – i modstrid med DSB’s operationelle regler – ikke indmelde til sikkerhedsvagten eller forsøge at rette, og toget skal forblive i drift. Illustration: Lasse Gorm Jensen

Denne artikel hører under PLUS abonnement men er frit tilgængelig indtil mandag morgen.

For få uger siden begyndte S-tog mellem Jægersborg og Hillerød at falde ud af sikkerhedssystemet, når to tog kører sammenkoblet. Det er det seneste af en række problemer med det nye digitale signalsystem CBTC, som har været brugt på strækningen siden 2016.

CBTC på S-togene skulle ellers være den mindst komplicerede og problematiske del af udskiftningen af signalerne på den danske jern­bane, et projekt til mindst 23 milliarder kroner. Foreløbig er CBTC kun indført på strækningen til Hillerød.

Læs også: »Den her sag lugter langt væk af, at man ikke vil have den ud til offentligheden«

Den nye fejl medførte i første omgang, at signalsystemet holdt op med at kontrollere togenes hastighed, og at lokomotivførerne ikke fik besked på, hvor de havde grønt lys til at køre. Det medførte, at toget øjeblikkeligt skulle standse for derefter at trille til næste station og sætte passagererne af.

Så hårene rejser sig

DSB’s tidligere sikkerhedschef Thomas Albøg Olsen har gennemgået sagen på baggrund af dokumenter, Ingeniøren har fået indblik i.

»Det får hårene til at rejse sig,« siger han.

Banedanmark, som har ansvaret for udrulningen af CBTC, har ikke identificeret årsagen til problemet, men for nylig fundet en midlertidig løsning, som til gengæld skaber et andet problem, viser dokumenterne. Banedanmark har slået en sikring i S-togene fra, hvilket betyder, at reservecomputeren er slukket.

Lokomotivførere skal ignorere fejl

Konsekvensen er, at lokomotiv­førerne i stedet får en konstant fejlmeddelelse under kørslen. Den skal de – i modstrid med DSB’s operationelle regler – ikke indmelde til sikkerhedsvagten eller forsøge at rette, og toget skal forblive i drift.

»Vores tillid til systemet hænger i en tynd tråd. Siden CBTC startede op, har der været problemer med det,« siger Thomas Bryan-Lund, fællestillidsmand for lokomotiv­førerne på S-tog.

Læs også: Lokoførere om nye signaler: »Vores tillid til systemet hænger i en tynd tråd«

Sikkerhedsfejlen er blot den seneste i en række genvordigheder for de nye signaler på S-togene. Systemet kræver også, at der på endestationen i Køge står en tekniker fra leverandøren Siemens for at genstarte CBTC-computeren i S-togene, før de igen kører nordpå mod Hillerød. Det skal forhindre, at radioforbindelsen til det nye signalsystem svigter, når toget passerer Jægersborg og overgår fra de gamle til de nye signaler. Uden forbindelsen til systemet kan togene ikke få køretilladelse.

Konsekvensen er længere rejsetid

Stort set samme problem opstod, da det nye signalsystem blev taget i brug i 2016. I første omgang troede Banedanmark, at problemet var løst med en softwareopdatering efter en uge. Men teknikeren fra Siemens står stadig på Køge Station og genstarter computeren på de fleste tog.

»Det er jo galimatias, at man efter at have kørt med systemet i over to år stadig roder med sådan nogle grundlæggende systemfejl. Det lover ikke godt på et tidspunkt i processen, hvor man er i gang med at udbygge systemet til resten af S-togsnettet,« siger Thomas Albøg Olsen.

DSB oplyser til Ingeniøren, at rejsetiden mellem Jægersborg og Hillerød er et minut længere i hver retning, end før man indførte CBTC, som vel at mærke skulle have forkortet rejsetiden.

Det er ikke inden Ingeniørens deadline lykkedes at få en kommentar fra Banedanmark. Styrelsen har efterfølgende sendt svar på Ingeniørens spørgsmål, som kan læses her:

Læs også: Banedanmark: Problemer med S-togenes nye signalsystem fortsætter i 2019

Sidst jeg tjekkede virkede min iPad og dens togsimuleringsprogram og dens SIM-kort.

Men det er nok alt for højteknologisk og dyrt. Og Apple bliver af samme årsag ikke brugt i virksomhederne, der er alt for store sikkerhedsproblemer / ironi off.

  • 2
  • 9

At busser er noget skrammel: tilbragte en god del af aftenen med at vente på en linje 9 som sad fast i den øvrige trafik, som kun formåede at få måske 1/4 af de ventende med og som - til chaufførens store frustration havde passagerer siddende i forruden (mytteristemning!)
Rart at komme i et s-tog bagefter.

  • 4
  • 1

Det hele er computerbaseret så det betyder at levetiden er begrænset til få år og afhængig af softwareopdateringer, reservedele osv. Det hele skal derfor snart skiftes. Erfaringen fra byggebranchen er en levetid på 10-15 år på automatik så er det forfra.

  • 2
  • 0