S-tog kørte 90 km/h, da det pludselig blev splittet i to

Sådan ser koblingshovederne ud på de pågældende S-tog. Illustration: Havarikommissionen

På vej mod Glostrup Station og med en fart på 90 km/t opdager lokomotivføreren pludselig, at det S-tog, han fører, har delt sig i to. Han bremser, kigger ud af vinduet i førerrummet og ser bagerste togsæt holde stille 200 meter bagude.

Sådan beskrives hændelsesforløbet i en rapport fra Havarikommissionen, om hændelsen i juli, hvor to togsæt i et S-tog fra Hillerød mod Høje Taastrup blev ramt af en ‘togsprængning’. Ordet dækker over hændelser, hvor togets koblinger sprænger fra hinanden, og det var den melding, der dukkede op på lokomotivførerens skærm kort inden ankomst til Glostrup.

Af havariloggen fremgår det, at togsprængningen indledte en driftbremsning på forreste togsæt og en farebremsning på bageste, afkoblede togsæt.

Bo Haanning er chef for Jernbaneenheden i Havarikommissionen og siger til Berlingske, at den slags hændelser ikke er farlige for passagerer, fordi det ‘bare’ betyder, at togene skilles ad.

Selv om det ikke er farligt, er sådanne hændelser naturligvis til gene for de rejsende, og DSB har valgt at iværksætte en undersøgelse af afkoblingsventilerne på centralkoblingerne og samtidig sørge for at vedligeholde koblingerne oftere.

Havarikommissionen har derimod ingen planer om yderligere undersøgelser og vil heller ikke komme med anbefalinger til, hvordan lignende hændelser kan undgås en anden gang.

Centralkoblingen på togene fungerer som en støddæmpet mekanisk forbindelse mellem togsættene. I koblingen er der trykluftstilslutninger til overførsel af fødeledningstrykket, bremseledningstrykket og elektriske tilslutninger til overførsel af hjælpekraftspænding og datakommunikation.

Havarikommissionens undersøgelse har vist, at der var flere årsager til afkoblingen. Blandt andet gik afkoblingsventilen trægt, og der var en stigning i lækspændingen, som svarer til en minikortslutning. I kombination med rystelserne fra kørslen udløste det afkoblingen.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der virker hverken bremser eller koblinger.

S-toget gjorde det hele efter bogen - sagen er lukket.

  • 0
  • 0

Hvis der var passagerer med toget, og nogle af dem var tæt på hvor toget delte sig, kunne det nu nok være farligt. Især når det bagerste togsæt foretog en 'farebremsning' (antagelig kraftigere decellaration, for ikke at påkøre forreste del).

Nogen derude med mere viden om sligt?

  • 0
  • 0

Nej en farebremsning er ikke farlig for passagerer.

Hvis du har prøve at køre med tog, og der sker en utilsigtet ned bremsning uden for stationener så er det i de fleste tilfælde en ATC / HKT fejl der har udløst en farebremsning..

Som Lokomotivføre kan jeg sige at passagerer plejer at beklage sig over sådan en da deres kaffe ryger ned fra brodet, men det er da også skoldnings faren fra kaffen der er størst ikke fald fare i toget.

  • 0
  • 0

Hvis det skete for et IC4, ville det være en And....... De står i Aalborg de fleste.... :)

  • 0
  • 0

Hvis det skete for et IC4, ville det være en And....... De står i Aalborg de fleste :)

  • 0
  • 0

AHEM. Overskriften!

"S-tog kørte 90 km/h, da det pludselig blev splittet i to" er utrolig dramatisk, i forhold til brødteksten. Måske "S-togs-sammenkobling fejlede ved 90 km/h, fejlhåndtering efter bogen, ingen tilskadekomne" ville være mere passende.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten