S-tog kører med konstant sikkerhedsadvarsel
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

S-tog kører med konstant sikkerhedsadvarsel

PLUS.
Illustration: Lasse Gorm Jensen

På første strækning med det nye signalsystem kører togene efter to år stadig med nedsat hastighed, og computere skal genstartes konstant. Senest er togene ramt af sikkerhedskritisk fejl.

Denne artikel hører under PLUS abonnement men er frit tilgængelig indtil mandag morgen. For få uger siden begyndte S-tog mellem Jægersborg og Hillerød at falde ud af sikkerhedssystemet, når to tog kører sammenkoblet. Det er det seneste af en række problemer med det nye digitale signalsystem CBTC, som

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

har været brugt på strækningen siden 2016. CBTC på S-togene skulle ellers være den mindst komplicerede og problematiske del af udskiftningen af signalerne på den danske jern­bane, et projekt til mindst 23 milliarder kroner. Foreløbig er CBTC kun indført på strækningen til Hillerød. Læs også: »Den her sag lugter langt væk af, at man ikke vil have den ud til offentligheden« Den nye fejl ...