S og V: Stop IC4-projektet nu!
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

S og V: Stop IC4-projektet nu!

Endnu før den kritiske og uafhængige IC4-evaluering fra rådgiverfirmaet Atkins er klar, afsiger trafikordførerne fra Folketingets to største partier, V og S, dødsdommen over IC4-projektet:

»Jeg synes ikke, vi skal vente et sekund længere. Vi skal droppe det projekt. Det er på tide, at DSB får at vide fra politisk hold, at nu er der ingen grund til at tro på det mere.«

Så kontant er meldingen fra Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke, ifølge Sjællands Nyheder. Og han bliver bakket op af Venstres trafikordfører, Flemming Damgaard Larsen:

»Jeg så gerne, at de helt blev skrottet. Det er fuldstændig håbløst,« siger han til Sjællands Nyheder.

I stedet vil Flemming Damgaard Larsen trafikere Intercity-strækningerne med eldrevne tog. Men før han fælder den endelige dom over det langtrukne skandaleprojekt, vil han afvente Atkins' analyse, som folketingsvalget midlertidigt har sat i bero.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) har bestilt analysen, som blandt andet skal belyse, hvordan DSB kan komme helt ud af IC4-kontrakten.

DSB skrev oprindelig kontrakt på 83 IC4-tog i 2000 hos den italienske togleverandør, Ansaldobreda. Togene skulle have været leveret ved køreplanskiftet 2005/2006. Indtil videre har DSB modtaget 43 togsæt. Kun 18 af dem er godkendt til at køre med passagerer. Og der er stadig problemer med at koble flere togsæt sammen.

Læs historien i Sjællands Nyheder her

Dokumentation

Artikel på sn.dk

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvorfor er der ingen der har sagt det før...(ironi)

Uanset hvad man beslutter sig for med IC4 togene, så er DSB garanteret filtret ind i kontrakten, så den er umulig at slippe ud af.

  • 0
  • 0

Uanset hvad, så er skaden bare sket. vi skulle have 83 IC-4 og i år 2004/2005. DSB er skræmmende lang fra mål. Når denne sag endelig engang skulle være afsluttet, skal DSB vel starte helt forfra?

Hvornår ser vi nye toge på skinnerne? år 2020?

  • 0
  • 0

Der er i hvert fald behov for at der bliver truffet nogle intelligente handlinger, er det fuldstændig umuligt at lave et forum der magter dette?

  • 0
  • 0

vil jeg da gerne byde Birgitte Marfelt velkommen tilbage til jernbanestoffet.

Det er glædeligt, at jernbaneselskaber ikke i længden får held til at presse dig væk fra at dække området...

Mvh.
Mads Mikkel

  • 0
  • 0

Man bør ikke være overrasket, nærmere tværtimod.
Vi kan jo bare nævne Metroen, Rejsekortet, Amanda, DR byen m.m
De må være godt inkompetente i statten eller også er udbyderne virkelig dygtige til at få skrabet ekstra penge ind ved at opfinde problemer.
De burde statuere en eksempel og trække en leverandør i konkurs hvis de ikke opfylder en kontrakt til prisen elle alle pengene tilbage.
En hvilken som helst virksomhed vil være gået konkurs inden hvis de har sådan nogle leverandører. Men det er jo så let hos statten for her sender man bare regning videre til os som ikke har noget valg.
Og det her er jo kun de store fisk vi hører om. Tænk hvad der ellers foregår i det små af budgetoverskridelser.

  • 0
  • 0

Jo, vi er mange der hellere end gerne ser dette "projekt" smit på gulvet og gerne med et klask så stort at det definitivt er færdigt.

Anse de investerede penge som "tabt" og kom for Gud´s skyld videre hurtigst muligt med, at elektrificere de danske jernbanestrækninger og få bestilt noget el-tog der rykker miljø-mæssigt fremad - STOP det IC4 projekt NU! - for næste gang er det software og hardware til milliarder der skal bruges og derefter kommer nedslidning af materiel før tid da alt er noget billig bras.

  • 0
  • 0

Hvorfor hører man ikke mere denne KÆMPE KATASTROFE i medierne?

Hvornår holdt ing.dk op med at høre til "medierne" og hvorfor fik jeg ikke noget at vide?

  • 0
  • 0

Så start på fyn.
Svendborg banen skal jo i udbud inden for de kommende år, udsæt det udbud, og få banket noget strøm op, lav udbudet med krav om at man køre på strøm..
de MQ der køre der nede kan fint anvendes af DSB i nordjylland, hvor man jo i følger rygters.. kun vil køre med MR-regional tog og IC3-4 lyn tog for fremtiden

--
Steffen

  • 0
  • 0

hos DSB, når man ser følgende billeder fra Kina: https://www.facebook.com/media/set/?set=a....

Kom nu igang !

Lad os lige få hele billedet
http://en.wikipedia.org/wiki/High-speed_ra...

'China's Ministry of Railways plans to build 25,000 km (16,000 miles) of high-speed railways with trains reaching speeds of 350 km/h.[63][88] China invested $50 billion on its high-speed rail system in 2009 and the total construction cost of the high-speed rail system is $300 billion.[63]'

Investeringen i elektriske baner skal nok ses i forb. med Kinas bekymringer for sin forsyningssikkerhed mht olje, som vil kunne anvendes som politisk pressionsmiddel af lande som kan påvirke forsyningsruterne fra Mellemøsten.

  • 0
  • 0

[quote]300 Milliarder $ er også noget af en størrelse - selv med danske øjne ;)

Skalerer man i forhold til befolkningstallet, svarer det til 1 mia $ i DK - eller ca hvad IC4 budgettet er/var.[/quote]

Hmm.. Ja, du har faktisk en pointe der. ;)

  • 0
  • 0

Så start på fyn.
Svendborg banen skal jo i udbud inden for de kommende år, udsæt det udbud, og få banket noget strøm op, lav udbudet med krav om at man køre på strøm..
de MQ der køre der nede kan fint anvendes af DSB i nordjylland, hvor man jo i følger rygters.. kun vil køre med MR-regional tog og IC3-4 lyn tog for fremtiden

--
Steffen

Du er vist Arrivamand hva' Steffen ;)...
Min mand er Lokofører på bla. Svendborg banen, og kan fortælle dig at det er planen at MR-materiel skal ned af Svendborgbanen.....men er enig i at de burde udsætte udliciteringen, og så helst den helt røg væk.
DSB har i øvrigt i længere tid forsøgt at komme ud af aftalen, men er blevet stoppet af Transportministeren, han er bare ekstremt dygtig til at fraskrive sig alt ansvar, desværre

  • 0
  • 0

Tjo.. det kan ikke nægtes at jeg køre for Arriva.. men er da uddannet hos DSB i Frediacia.. den gang køre man lidt mere fornuftigt, med IR4 mellem Odense og Frediacia..
og MR samt MQ på Svendborg.. det var også en god løsning at gå tilbage til..

  • 0
  • 0

Ja, Hvad så..!
Nu kommer der jo el-ledninger til Femern i 2018 og politikerne har overvejet at elektrificere Fredericia/Esbjerg og Fredericia/Århus - (Ålborg vil de vidst vente med) - men Hvad så - Hvad skal køre under disse ledninger ?
Jeg har spurgt politikerne på alle sider og ingen har et svar, heller ikke om man kan forsætte produktionen af IR4 i Randers eller ET-sættene.

Se nu findes der jo masser af produktioner og løsninger, dog er det lidt hovedrystende at der er gået 11 år med faktisk ingen ting.

Schweiz f.eks har lige fået deres Dosto (DobbelStock) i 2009 og nu udvikler de version 2 som er rigtig lækker og som Bombardier skal lave i sammenarbejde med Siemens og Stadler - se det planlægning når kuk ur landet vil have tog.
Hvorfor alliere den danske stat sig ikke med dem og evt får noget af produktionen hjem til Randers ?

Projektet er her.:
http://www.bahnonline.ch/wp/9824/sbb-bomba...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten