Russisk spøgelsesskib driver rundt i Atlanten

Et russisk spøgelsesskib - Lyubov Orlova - er blevet observeret drivende mod Europa. Signaler fra skibets vandaktiverede nødsignal har påvist, at skibet med god fart har kurs mod den irske kyst.

Lyubov Orlova skulle bugseres fra Canada til Den Dominikanske Republik, hvor hun skulle ophugges. Allerede dagen efter bugseringen var påbegyndt, brast kablet, og besætningens bestræbelser på slæbebåden Charlene Hunt viste sig nytteløse i det stormfyldte farvand.

Få dage senere kunne de canadiske transportmyndigheder så meddele, at det var lykkedes et forsyningsskib at få kontrol med skibet, da der var overhængende fare for, at skibet ville kunne støde ind i canadiske olieinstallationer ud for den canadiske østkyst.

De canadiske søfartsmyndigheder hyrede derefter Maersk Challenger til at bugsere skibet videre ud i internationalt farvand, men også denne gang bristede trossen.

Da der på daværende tidspunkt var vindstød på 140 km/h og 17 meter høje bølger, besluttede de canadiske myndigheder at lade Lyubov Orlova drive videre. Skibet var på det tidspunkt blevet udstyret med en nødsender.

Ifølge National Geospatial-Intelligence Agency blev skibet igen observeret den 25. februar på positionen 52.1177N 035.3229W.

Lyubov Orlova er omkring 100 meter langt og oprindeligt bygget til ekspeditionskrydstogter og har flere gange været på krydstogt i Arktis.

Aalborg-satellit kan ikke fange nødsignalet

Forleden opsendte studerende ved Aalborg Universitet en satellit til overvågning af skibstrafik, men ifølge lektor på universitetet Jens Dalsgaard Nielsen har de ikke observeret noget signal fra Lyubov Orlova.

»Hvis skibet ikke har et AIS-signal, kan vi ikke se det, og det er nok ikke sandsynligt, at skibet er udstyret med et sådan signal. EPIRB-signalet (nødsignalet, red.) kan vi med vores satellit ikke registrere, men det kan da være, at det kan komme med i kommende projekter, selv om det jo er begrænset, hvad vi har af plads om bord på satellitten,« siger han.

Emner : Skibe
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

De sidst modtagne AIS rapporter fra krydstogtsskibet er fra maj 2012 (jf. veseltracker.com). Jeg var hurtig til at slå det op, for det havde da været en fantastisk mulighed!

Hvis I har et skib I ikke kan finde, så henvend jer gerne :)

Mvh Troels Jessen AAUSAT3 udviker

  • 1
  • 0

Troels, put et teleskop i satelliten næste gang. Et teleskop er primært tomrum så det er et spørgsmål om at folde det rigtig ud fra den lille kasse. Tænk ambitiøst.

  • 0
  • 1

Syntes, efter at have læst nyheden, at jeg føler jeg intet har fået at vide.

Hvorfor er skibet forladt? Har man tænkt sig at gøre noget ved det? Er der risiko for forurening ved forlis? Hvad sker der når det rammer Irland (som kun er nævnt i manchetten og ikke i selve underrubrikken - troede egentligt manchetten skulle være et resume af indholdet)?

Heldigvis kan Wikipedia stille ens nysgerrighed lidt: http://en.wikipedia.org/wiki/MV_Lyubov_Orlova

  • 0
  • 0

Lad os tage spørgsmålene et af gangen.

Første: Hvorfor var det forladt? Fordi det skulle bugseres til ophugning :o)

Næste: Nej

Næste igen : Tilsyneladende ikke

Næste igen : Er risiko for forurening ved forlis? Næppe de store ting.

Næste igen: Hvad sker der når det rammer Irland? Så strander det formodentlig

  • 0
  • 0

Hvad sker der når det rammer Irland? Så strander det formodentlig

Hvis det nu har god medvind, såsom 140 km/h, så kan det da være at hele Irland bliver skubbet lidt mod Øst. En langt bedre historie....

  • 0
  • 0

[quote]Hvad sker der når det rammer Irland? Så strander det formodentlig

Hvis det nu har god medvind, såsom 140 km/h, så kan det da være at hele Irland bliver skubbet lidt mod Øst. En langt bedre historie....[/quote]

Eller øen synker og skibet driver videre til England.

  • 0
  • 0

Et AIS signal kræver da noget energi "etellerandet" sted fra. Da skibet er på vej til ophugning, så er det nærliggende at tro at hjælpemotorerne ikke kører, eventuelle nødbatterier "flade" eller fjernet. Skulle der endelig være en nøddiesel ombord, så er den forlængst løbet tør for diesel. Det er nok forklaringen på at en EPIRP er smidt ombord.....rimelig billig og med eget batteri.

Meeen, det batteri bliver jo også fladt på et tidspunkt og hvad så? Måske er den kyniske kalkyle at vinden og bølgerne lægger sig så skibet igen kan komme på slæb. Finde slæbebåde i området - næppe det store problem; der er bunker af den omkring Aberdeen, så det er et spøgsmål og pris.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten